Hoelang quarantaine voor peuter en 7 jarige

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door julia80, 19 jan 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.611
    2.404
    113
    Onze dochter van 8 heeft sinds gisteravond corona. de school heeft verteld dat zij na 7 dagen weer mag komen. Haar broertje van 7 zou nog 5 dagen langer thuis moeten blijven maar ik kan dit niet duidelijk vinden op de website van de overheid. Hier staat dat dit wel voor volwassenen geldt maar het staat er niet specifiek gemeld voor broertjes en zusjes.

Ook is niet duidelijk wat de regels zijn voor kinderen onder de 4 wanneer zij een besmette broer of zus hebben. Onze peuter zou ik namelijk graag weer naar de peuterspeelzaal laten gaan zo gauw dat kan.

Onze 7-jarige Laten we nu meteen testen In de hoop dat hij positief is en dus ook over 7 dagen weer naar school kan, maar de driejarige laat ik liever niet zomaar lukraak steeds testen.

Wie weet hoe het precies zit? Dank!!

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/thuisquarantaine/quarantaine-gezinnen-met-kinderen

2. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.073
    12.030
    113
    Ik zit in bijna hetzelfde schuitje, maar dan met 2 kinderen, een van 7 en een van 2.

Zoontje van 7 was zondag positief, nu klachtenvrij, dus volgende week weer naar school. Dan gaan de 5 dagen voor de peuter (en voor ons, want wij hadden onze booster vorige week gehaald).
    Nu had peuter vanmorgen een nare hoest, nu hoor ik hem niet meer, maar dan zou ik hem vrijdag willen testen, als hij dan positief is, dan moeten wij weer wachten tot hij klachtenvrij is en dan starten de 5 dagen voor ons… Wij gaan denk ik sowieso vrijdag testen, dan weten we waar we staan. Als een van ons positief is, gaan voor peuter de 5 dagen pas weer in als wij klachtenvrij zijn (maar met zelftesten blijven we negatief). Maar als iemand een beter idee heeft hoor ik het graag!

En ik wil hem graag testen vanwege de volgende redenen:
    - Bij positief hoeft hij bij besmettingen met nauwe contacten voorlopig niet in quarantaine;
    - Bij negatief kunnen we 5 dagen eerder uit quarantaine.

3. Yvuna

Yvuna Actief lid

12 jul 2019
    265
    300
    63
    Vrouw
    #3 Yvuna, 19 jan 2022
    Laatst bewerkt: 19 jan 2022
    Helaas, voor kinderen onder de 4 gelden dezelfde regels. Ik neem aan dat je dochter niet in isolatie zit? In dat geval moet de rest inderdaad minimaal nog 5 dagen in quarantaine blijven nadat je dochter niet meer besmettelijk is. Op dag 5 moet je dan testen. Bij een negatieve test mogen je andere kinderen vervroegd uit quarantaine (na 5 die dagen dus). Als je je peuter niet laat testen, zal deze zelfs 10 dagen nadat je dochter geen klachten meer heeft in quarantaine moeten.

Ik weet trouwens niet of je dochter klachten heeft, maar anders geldt ook dat ze na 7 dagen na positieve test uit quarantaine mag mits klachtenvrij. Als ze nog klachten heeft na die 7 dagen moet ze langer binnen blijven, max twee weken geloof ik..

Syane en Mapje vinden dit leuk.
  4. Mapje

Mapje Niet meer actief

klopt helemaal. Hierdoor zat onze oudste uiteindelijk 21 dagen in quarantaine omdat wij alle 4 elkaar opvolgden en hij negatief is gebleven..

Syane vindt dit leuk.
  5. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.019
    5.227
    113
    De persoon die positief is moet 7 dagen thuisblijven en 24 uur klachtenvrij zijn.

De andere personen in het huishouden moeten 5 dagen daarna testen. Als je niet laat testen moet je 10 dagen wachten.

De enige uitzondering voor testen en quarantaine is mensen met een booster en personen die de afgelopen 8 weken positief zijn geweest. Natuurlijk mogen ze dan geen klachten hebben.

Vanzelfsprekend mag je een kind niet naar de peuterspeelzaal laten gaan aangezien jullie in quarantaine zitten. Hij moet dus getest worden.

Ik zou overigens aanraden om tussendoor ook zelftesten te doen. Indien iemand eerder positief is verkort dat je wachttijd.

Mapje vindt dit leuk.
  6. Koraal82

Koraal82 Fanatiek lid

17 jul 2013
    3.278
    1.441
    113
    Bij mij hebben ze het idd ook zo gezged (7+5). Maar heel veel ouders bij ons op school laten kids al veel eerder testen. Zij beweren dat de ggd dat zo gezged heeft. Bij mijn zus zei de ggder dat als ze haar kids een beetje uit elkaar hield dat ze dan ook na 5 dgn mocht testen.
    Ik irriteer me daar aan want ik ben dan mijn kind 12 dgn thuis aan het houden terwijl andere kids gewoon weer naae school gaan.

Mapje en Saartje33 vinden dit leuk.
  7. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.945
    14.996
    113
    Zag dat er net weer andere regels waren

(kinderopvang) maar heb ze nog niet gelezen kinderopvangtotaal had het er over. Probeerde link te kopieren maar klik m per ongeluk weg

8. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.611
    2.404
    113
    dank voor de reacties.
    ok dat dacht ik dus zo al., maar toch zie ik dat niet zo staan. Iemand een duidelijke link hiervoor.
    Kans is aanwezig dat de andere kinderen het ook krijgen en dus is het voor hen gunstig om dat zo vroeg mogelijk te weten. Dat betekent dus dagelijks testen en dat vind dus weer niet zo fijn voor de peuter.
    @Vero0504 hoor het graag als je de link nog vindt!

9. Yvuna

Yvuna Actief lid

12 jul 2019
    265
    300
    63
    Vrouw
    Volgens mij staat het er niet zo specifiek omdat je op zoek bent naar regels voor broertjes/zusjes. Echter telt dit gewoon als besmetting in hetzelfde huishouden en gelden hier dus dezelfde regels als voor volwassenen.

Mapje vindt dit leuk.
  10. Bloempjelief

Bloempjelief VIP lid

28 mrt 2020
    9.462
    8.614
    113
    Vrouw
    Volgens mij staan er niet echt andere regels?

11. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.611
    2.404
    113
    dit staat er in de link die ik bovenaan gaf

• Het hele gezin blijft thuis in quarantaine wanneer de ouders/verzorgers geen of korter dan een week geleden de boosterprik hebben gehad of langer dan 8 weken geleden positief getest zijn wat het volgende betekent:
      • Als ouders/verzorgers blijft u thuis in quarantaine vanaf het moment dat het kind positief getest is. Laat u zelf zo snel mogelijk testen of doe een zelftest. Als het kind niet meer besmettelijk is, blijft u vervolgens 10 dagen (bovenop de 7 voorgaande dagen waarin uw kind besmettelijk was) thuis in quarantaine. U kunt uw 10 dagen quarantaine verkorten door u op dag 5 (nogmaals) te laten testen bij de GGD. Is uw testuitslag negatief? Dan kunt u weer naar buiten.

Er staat dus niets over broers/zussen vermeld, wat ik dus vreemd vind

12. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.151
    23.235
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Die vallen toch onder 'het hele gezin'm

13. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.611
    2.404
    113
    Nee ik bedoel het stukje dat bij de volgende Bullet Point staat. Daar staat beschreven wanneer ouders weer uit quarantaine mogen maar dat staat niet voor broers en zussen beschreven. Je kan ervan uitgaan dat hetzelfde geldt voor broers en zussen maar dat staat er niet

Liekje81 vindt dit leuk.
  14. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.073
    12.030
    113
    De GGD zei tegen mij dat met dit virus broertjes en zusjes ook positief gaan testen als er geen afstand wordt gehouden, omdat het zo besmettelijk is (wellicht niet als ze eerder positief hebben getest). En zojuist, 2 dagen na de positieve test van mijn 7 jarige heb ik een heeeeel licht streepje op de test van peuter. Dus we hebben een nieuwe dag 0… mijn man en ik zijn nog negatief.

15. Bloempjelief

Bloempjelief VIP lid

28 mrt 2020
    9.462
    8.614
    113
    Vrouw
    Ik weet niet wat je precies zoekt, maar dit is toch gewoon duidelijk?

U hoeft niet in quarantaine als u:

• langer dan een week geleden een boosterprik heeft gehad en geen klachten heeft; of
    • korter dan 8 weken geleden positief bent getest en op dit moment geen klachten heeft.
    In alle andere gevallen gaat u wel in quarantaine:

Syane en Yvuna vinden dit leuk.
  16. Bloempjelief

Bloempjelief VIP lid

28 mrt 2020
    9.462
    8.614
    113
    Vrouw
    Dit gaat om ‘een huisgenoot heeft corona’ trouwens…

17. Mapje

Mapje Niet meer actief

Het verschil zit hem in isolatie. Met kinderen ga je vrijwel nooit in isolatie. Daarom is de laatste dag van het contact ook de laatste dag van de klachten. En daarna testen op dag 5.

Wij hadden dus:
    Ik en middelste positief
    4 dagen later werken mijn man en baby positief
    En toen moest mijn oudste dus wachten tot 7 dagen en 24 uur nadat die twee positief waren getest en toen nog 5 dagen. Hij zat dus 21 dagen in quarantaine.

Als ik met de middelste in isolatie was gegaan had hij na het laatste contact 5 dagen kunnen testen (maar ja ondertussen werd mijn man en baby ook al positief dus dat had weinig zin gehad)

Je moet dus zien dat het voor je kind dus ook 5 dagen na het laatste contact is. Maar laatste contact is zonder isolatie dus de laatst mogelijke dag dat je kind besmet kan worden. En dat is dus vanaf klachtenvrij van de laatste persoon.

Wij hebben wel dag 1 van mijn test iedereen laten testen. Toen was de middelste ook positief (zelftest negatief, ggd positief) en daarna op dag 5 na mijn positief waren mijn man en baby ook positief. De oudste daarna nog diverse zelftesten gedaan en bij ggd laten testen omdat hij verkouden werd en je kunt dan beter maar zo snel mogelijk weten dat hij positief is. Maar helaas hij is negatief gebleven, ook op dag 21, 5 dagen nadat mijn man klachtenvrij was.

18. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.945
    14.996
    113
    Zo handen even vrij van twee projectielen https://www.kinderopvangtotaal.nl/wijziging-quarantaineadvies-in-protocol-kinderopvang/

Hmmm zal ff verder moeten zoeken, stond toch meer bij....dacht ik..

19. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.611
    2.404
    113

Deel Deze Pagina