voedingen overdag vervangen kan dat?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door surf, 21 okt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. surf

surf VIP lid

21 mei 2007
    14.595
    1
    36
    Noord-Holland
    ik wist niet zo goed hoe ik het in de titel kort moest omschrijven dus vandaar maar even zo...

ik denk erover in de vakantie volgende week een aantal voedingen te gaan vervangen voor fv. ik zou wel graag de ochtend, avond en nachtvoedingen zelf blijven geven.
    nu vraag ik mij af of het eigenlijk wel kan dat ik overdag dus maar 2x voed terwijl ons mannetje meestal 1x, maar soms nog wel 2 of 3 keer 's nachts wil drinken... krijg ik dan overdag niet ontzettend last van stuwing?

hij drinkt nu:
    ergens tussen 3.00 en 5.00
    7.30
    10.30
    13.30
    16.30
    18.00 groente (sinds een weekje)
    19.30

dat zou ik graag in de komende weken veranderen naar:
    ergens tussen 3.00 en 5.00 bv
    7.30 bv
    (10.00 fruit)
    11.30 fv
    (13.00 brood)
    15.30 fv
    18.00 groente
    19.30 bv

wat denken jullie?

((ik wil gaan afbouwen overdag omdat ik ontzettend gevoelige tepels krijg van het kolven (dat had ik bij onze oudste ook) (en ik heb de kolf al op de zachtste stand staan...)))

ben benieuwd wat jullie denken!

groetjes Surf

2. Line

Line Fanatiek lid

7 jan 2007
    2.694
    266
    83
    Ik heb hier geen ervaring mee, maar wil wel even meedenken. Ik schat zelf wel in dat je veel last van stuwing krijgt. Ik kan me het haast niet anders voorstellen.

Hoeveel dagen werk je in de week? Ik werk zelf twee dagen per week en sinds dat Eva 7,5 maand is kolf ik maar 1 keer op het werk. Is dit misschien een optie voor je? Is een stuk beter dan 2 keer per dag.

Ik doe het dan zo: 6.00 een voeding en voordat ze weggaat naar het kdv voed ik haar rond 7.30/8.00 nog een keer. Dan vertrek ik 'leeg' naar mijn werk. Zodoende kolf ik alleen rond 13.00 uur. Ik kolf dan zo'n 150cc. Op het kdv wordt het dan aangevuld met kv. Ik vind dat geen probleem, ik heb geen zin om extra te kolven als ik thuis ben en ik wil niet afbouwen omdat ik het kolven spuugzat ben. Dus ik kies voor de gulden middenweg ;).

Alleen is het dan wel belangrijk dat je zoontje goed bijvoeding gaat eten. Dan wordt de bv op een natuurlijke manier afgebouwd, want je zoontje drinkt dan vanzelf minder melk. Ons dagritme ziet er zo uit:
    6.00 bv
    7.00 stukjes brood (op werkdag 7.45 bv)
    9.30 fruit
    11.00 bv
    (op werkdag 13.00 kolven)
    15.00 bv
    17.30 groente
    19.00 bv

3. surf

surf VIP lid

21 mei 2007
    14.595
    1
    36
    Noord-Holland
    Hoi, dankjewel voor je meedenken. Ik werk 2.5 dag en ik kolf op een hele dag inderdaad 2 keer. Jij schrijft dat ze op het KDV aanvullen met kv. Mengen ze bv met kv of krijgt je meisje 1 bv en daarna dan 2 kv? Want zo kan ik het ook gaan proberen en dan hoef ik thuis nog niet aan de kv maar kan ik als ik vrij ben lekker zelf voeden. Klinkt wel heel Fijn!

Op die manier blijft me productie toch wel voldoende? Omdat ik minder kolf Dan wat hij normaal gesproken bij mij zou drinken.

4. surf

surf VIP lid

21 mei 2007
    14.595
    1
    36
    Noord-Holland
    Oja wat ik nog vergeet te zeggen is dat hij nu een potje olvarit van 4 maanden helemaal al op eet. Na het weekend begin ik met fruit en ga ik zelf prutjes voor m koken. Maar Tot nu toe vindt hij alles lekker dus ik heb er wel vertrouwen in dat het bijvoeden goEd gaat komen.

5. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Het kan, maar dan moet je het wel rustig aanpakken. Je kunt niet in één week de drie a vier dagvoedingen laten vallen zonder dat je er last van krijgt. En het risico loopt dat je productie helemaal stil komt te liggen.

Ik zou eerst maar eens beginnen met het afbouwen van een voeding die midden op je werkdag ligt. En dan kun je zelf kijken of je die vervangt door groente (dat kun je ook prima middenop de dag laten geven) of een fles kunstvoeding. Als je kind geen verhoogde allergiekans heeft mag wat kwark of yoghurt trouwens ook. Trek voor die eerste voeding die je afbouwt een dag of 10 uit.

Als het kolven je pijnlijke tepels geeft, dan is ofwel de kolf niet geschikt voor je, of je doet toch nog iets niet goed. Zo te zien heb je een electrische kolf. Wat voor eentje? Kun je er ook zonder motor, dus handmatig mee kolven?
    En heb je al eens geprobeerd met de hand, dus zonder apparaat te kolven (gewoon in een bak, beslagkom bijvoorbeeld, opvangen en dan overgieten in een flesje)? Dat doet namelijk helemaal geen pijn aan tepels, omdat er dan helemaal niet aan de tepel getrokken wordt.

6. surf

surf VIP lid

21 mei 2007
    14.595
    1
    36
    Noord-Holland
    @dirksmama: dankjewel voor je advies!
    ik heb het toch nog even uitgesteld... elke keer ben ik heel vastberaden, maar ergens in mij zit nog een stemmetje dat ik zelf wil blijven voeden... mn kleine mannetje is ook ziek geweest het weekend en heeft dus helemaal geen bijvoeding meer gehad, hij wilde niets hebben behalve de borst. dus nu blijf ik voorlopig nog zelf voeden, ook geen kv, want als ie ziek is, kan ie juist mijn melk goed gebruiken...
    het probleempje met de kolf hou ik wel, helemaal omdat mijn vriezer voorraad op is en ik dus nu weer een nieuwe voorraad voor op de opvang moet gaan kolven. het kolven zonder apparaat lukt mij niet, dan krijg ik geen tsr... alleen als ik heel vol zit en onder de douche ga staan begint het nog wel eens te spuiten, maar dat is maar heel kort en dan krijg ik m zeker niet leeg.
    ik heb de medela swing en op zich was ik er erg tevreden mee. de pijnlijke tepels gingen nog best goed (bij de oudste), maar nu heb ik er meer last van...
    mssn moet ik binnen kort weer ongie worden ofzo, heb geen idee...

groetjes Surf

7. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ah joh, hij is al 6 maanden! Dan gaat het echt makkelijker worden, je kunt gaan bijvoeden en dat haalt de druk van een bepaalde hoeveelheid MOETEN kolven er van af.
    Heb je al eens geprobeerd te kolven na een warme douche?

8. surf

surf VIP lid

21 mei 2007
    14.595
    1
    36
    Noord-Holland
    nee, nog niet geprobeerd, maar ga ik zo maar eens proberen...

wat bedoel je met de druk van een bepaalde hoeveelheid moeten kolven wordt minder?
    hij is net begonnen met groente, dat eet hij om 18 u, maar verder drinkt hij dus alleen nog bv. ik wil bijvoeding rustig introduceren ivm kans op allergie. dan heeft hij toch voor de melkvoedingen gewoon volledige voedingen nodig en moet ik toch ook 180 ongeveer kolven (dat heeft ie tot nu toe steeds uit flesjes gedronken op de opvang). ik kan toch niet opeens maar 140 gaan meegeven?
    zou je dat mssn kunnen uitleggen?

Deel Deze Pagina