mijn dochtertje gaat vanaf januari 1 dag per week naar het kinderdag verblijf.. wij hebben ons toen ik 3 maanden zwanger was ingeschreven bij een kdv hier in de buurt. deze is goed alleen zit in een oud gebouw waar uiteindelijk nu de kleine er is toch niet lekker bij voel.. ik weet oud gebouw zegt niks over de kwaliteit van de opvang maar het voelt niet 100% goed. nu konden we haar overlaten schrijven naar een andere locatie die ons uiteindelijk een beter gevoel geeft. alleen ik krijg nu de vraag in welke groep we haar willen hebben. in een verticale of een horizontale groep. de ene is van 0-2 jaar en de andere van 0-4 jaar. is dit het enige verschil tussen die 2 groepen of is er meer verschil. wat zouden jullie doen? ik zit beetje met mijn handen in het haar omdat ik niet weet wat ik moet doen.
Dat is idd het grootste verschil. De leeftijd. Bij de groep van 0-2 jaar is men ook meer gericht op verzorging en de gewone dingen zeg maar. En bij de oudere groep ook meer op activiteiten. Bij een verticale groep is het een mix eigenlijk. Het is gewoon net waar je je het prettigste bij voelt. Anders ga je toch gewoon een keer op beide groepen kijken. Dan merk je vanzelf wel wat voor jou het beste werkt.
ze is als ze naar het kdv gaat 16 weken zou zo'n groep van 0-4 jaar niet te druk voor haar zijn. spelen kan ze natuurlijk nog niet echt. is inderdaad een idee om is gewoon nog een keer te gaan kijken om beetje indruk te krijgen hoe het eraan toe gaat
ik zou voor de 0-4 gaan, je kindje hoeft dan met 2 jaar niet weer aan andere leidsters te wennen, wat een moeilijke leeftijd is. Op een verticale groep hebben leidsters vaak veel meer tijd voor baby's omdat ze er niet zoveel hebben. Wanneer ze een paar maanden oud is/een jaar dan kan ze ontzettend veel plezier hebben met de oudere kinderen en zich daaraan optrekken.
Verticale groep is niet heel druk hoor. En vaak doen ze toch met de oudere kindjes activiteiten bijv. naar de speelzaal, buiten spelen, etc. Zelf ben ik voor een verticale groep o.a. vanwege wat Tulip zegt. Maar het is maar net wat jezelf fijn vind.
Er zijn nog wel iets meer verschillen, is mijn ervaring Inderdaad in een verticale groep zijn minder babies (en minder dreumessen/jonge peuters/oude peuters). Dat betekent aan de ene kant meer kans op aandacht voor een baby omdat een juf makkelijker met een baby op schoot kan zitten terwijl ze drie peuters een boekje voorleest of bij een knutselactiviteit of buitenspelen zit. Ook later kan een juf vaak makkelijker een activiteit gericht op een paar grote peuters doen als de kleintjes slapen. Maar het betekent ook dat er in elke leeftijdsfase minder speelkameraadjes zijn voor je kind om uit te kiezen. In een horizontale groep is dus meer kans op dat er een leuke klik is met een ander kindje, wat het plezier in de opvang erg kan vergroten. En in een horizontale groep doen ze activiteiten die gerichter passen bij de leeftijd en ook het speelgoed is meer afgestemd. Babies kunnen zich niet makkelijk bezeren aan speelgoed en peuters kunnen naar hartelust met 'gevaarlijk speelgoed' (kralen, knutselspullen, ...) spelen zonder dat dat heel erg 'beveiligd' hoeft vanwege de babies/dreumessen. Maar ook met speelgoed dat voor alle leeftijden (0-4) veilig is, kun je makkelijk een hele opvang vullen Babies in een verticale groep kunnen makkelijk wat 'onder de voet gelopen worden' door de groteren. Maar als ze van levendigheid houden, kunnen ze ook veel plezier beleven aan de drukte van die andere kindjes (die zoveel leuker kijkgenot bezorgen dan 12 collega-babies ). Groteren (wat jouw baby ook wordt) kunnen lekker tutten en verzorgen met de kleintjes als ze dat graag doen, maar ook gehinderd worden door dat ze soms/vaak voorzichtig of rustig moeten doen met kruipende babies in de groep. Peuters die veel energie hebben enzo, gedijen mogelijk beter in een groep met alleen maar andere peuters. Als je kindje graag speelt met anderen die echt wat jonger/ouder zijn (een stoere dreumes die graag met peuters speelt of een bedeesde peuter die zich fijner voelt bij de kleinere kindjes), dan is dat in een verticale groep makkelijker. Nou ja, ik kan nog wel even doorgaan denk ik, maar de keus van TS is waarschijnlijk al gemaakt. Onze peuter én onze baby zitten trouwens door omstandigheden één dag per week in een horizontale groep (allebei apart dus) en één dag met elkaar in een verticale groep. En hoewel ik dus veel verschillen zie, zou ik zeker niet kunnen zeggen wat "beter" is. Het verschilt ook heel erg per kind wat ze 'aankunnen' of leuk vinden. Ik denk dat je als ouder ook goed moet kijken welke sfeer je aanspreekt op de betreffende groepen. Welke juffen het zijn en of je die fijn vindt (of denkt fijn te gaan vinden). Als er trouwens op één locatie zowel horizontale als verticale groepen zijn, dan moet je bovenstaande wel iets nuanceren. Dan is er vast bijvoorbeeld veel ruimte voor de peuters uit verticale groep om buiten te spelen met de peuters uit de horizontale groep, waardoor het 'weinig-vriendjes-argument' al weer minder sterk wordt en ook het 'voorzichtig-moeten-doen-argument' Bovendien kun je, wanneer het écht niet bevalt, vast van groep wisselen. Succes met kiezen en succes met het wegbrengen van je kindje straks! Mijn ervaring is dat het went en uiteindelijk ontzettend leuk wordt! Onze peuter doen we in vakanties meer plezier met naar de opvang gaan dan thuisblijven bij papa en mama
Hangt van je kind af. Mijn oudste was al heel snel heel nieuwsgierig, wilde alles zien en meedoen. Ik zou voor hem de verticale groep gekozen hebben. Mijn twee is rustiger, kijkt meer de kat uit de boom en heeft meer rust nodig. Voor hem zou ik de babygroep kiezen.
Ik zou voor een 0-4 groep gaan. Veel afwisseling qua kindjes en leeftijden en dus ook activiteiten, en je kindje hoeft niet halverwege een keer naar een andere groep overgeplaatst te worden.