Een vraagje voor de moeders die altijd op verzoek hebben gevoed en nooit kunstvoeding hebben bijgegeven. Hoe oud waren jullie kindjes toen ze uit zichzelf stopten met drinken? Hoe ging dit? In een keer of geleidelijk aan? En hoe voelde je je daarbij? Mijn zoontje is nu bijna twee jaar en drinkt nog zo'n drie keer per dag bij mij. Ik zou het wel moeilijk vinden als hij er ineens mee op zou houden denk ik. Ik geniet nog zo van die mooie momenten!
Zoon heeft het zelf mogen bepalen. Hij zat op zijn 2e verjaardag op 4 drinkmomenten. Toen wou hij overdag opeens niet meer. Vrij snel ging de ochtend er ook af. Ik heb nog een half jaar alleen s'avonds gevoed. Een fijn momentje, genieten! Toen begon zoon onrustig te worden. Veel draaien, willen keten op schoot. 2 slokken en dan springen op het bed. Ik voelde toen: Na 2,5 jaar, hij is er klaar mee. De knoop doorgehakt, naar bed zonder borst. Hij vroeg dan wel, maar dan gingen we zitten, en wou hij helemaal niet drinken. Dus toen was het klaar. Hij protesteerde ook niet meer. Ik heb het er heel moeilijk mee gehad. Ondanks dat het is gegaan zoals ik ik voor ogen had (zoon het stoppen laten bepalen), heb ik onze momentjes best nog lang gemist Overigens:zoon heeft wel wat kv gehad, ik kolfde nooit genoeg
Beide dochters hebben het zelf mogen bepalen, en ze stopten elk op hun manier, heel anders. De oudste stopte al op 15mnd, heel plots. Ik vond het te vroeg, heb haar nog vaak proberen aanleggen, ook slapend. Vervolgens nog proberen kolven, maar dat lukte niet meer (was ik rond 11mnd mee gestopt). En na 3 weken "rouwproces", heb ik het losgelaten. Het was goed geweest zo, na een moeilijke start met prematuriteit en op gang kolven, slechte voorkennis en begeleiding... waren we toch maar mooi voorbij het jaar geraakt. We hebben wel ook nog de vriezervoorraad opgemaakt, daar zaten nog enkele liters in. De jongste stopte iets na haar 3de verjaardag pas. En alles was hoe ik het gedroomd had. Ik wist vooraf meer, had geen nood aan begeleiding want alles liep meteen vlot. Ik kolfde vlotter, en langer (tot 18mnd op mijn werk gedaan). Zij dronk rustiger en beter. Het laatste half jaar dronk ze enkel nog voor het slapengaan en bij pijn of ziekte. Het is heel geleidelijk uitgedoofd, tot ze bij 4mnd in deze zwangerschap de borst losliet en zei "en de rest is voor baby" Ik denk dat ik dit keer er minder moeite mee had omdat het later was, maar ook omdat ik het vooruitzicht had van snel weer een kindje aan de borst. Geen idee hoe het zal zijn als dit (laatste) kindje wil stoppen...
Wat een mooie verhalen. Ik word er gewoon emotioneel van. Ik kan me heel goed voorstellen dat het heel moeilijk kan zijn en zelfs een soort rouwproces is. 15 maanden is ook wel erg vroeg, dan heb je echt het idee dat ze het ook echt nog nodig heeft denk ik. Voor mijn gevoel zou hij inderdaad rond 2,5-3 jaar mogen stoppen. Dat lijkt me wel een perfecte leeftijd. Mamamaya, wat lief dat je dochter zei: De rest is voor de baby. Mooi hoe kinderen dat zelf kunnen bedenken.
Verder niemand die haar ervaring wil delen? Zijn er weinig dames die hebben gevoed tot hun kindje er zelf mee stopte?
De middelste stopte net na de 18 maanden. Ik was toen zwanger van de derde en ze dronk toen al een paar maanden alleen nog rond de slaapjes. Vooral een slokje in de late avond of nacht was heel gewoon. Maar waar het begon met een keer weigeren was het eigenlijk in een week of 2 klaar. Ze wilde echt niet meer als ik het haar aanbood en zelfs de voorraad in de vriezer weigerde ze pertinent. Vond het heel bijzonder dat ze dit zo zelf regelde, maar stiekem vond ik het ook wel moeilijk en miste ik die korte voedmomentjes toch wel. Had natuurlijk wel een nieuwe voedperiode met het baby'tje in het vooruitzicht dus was ook makkelijker loslaten eerlijk gezegd. De derde besloot echt uit het niets met 16 maanden dat het genoeg was. Waar ze nog meermaals per dag een paar slokken dronk (echte voedingen waren het al eigenlijk niet meer) werd er geweigerd tot schreeuwens toe zodra ik het vroeg. Eerst gedacht aan een fase of pijn, maar het is gebleven en zo was ik dus vrij abrupt klaar met borstvoeding geven. Dat was echt wel even een heel stuk moeilijker, want ik had het graag nog even vol willen houden. Maar wederom een kindje dat het zelf bepaalde en dat is toch ook wel weer heel erg fijn. Kan mama er niet aan toe zijn geweest, maar zij blijkbaar wel
Ik heb tot 16 maanden gevoed. We zaten toen nog op 4 a 5 drinkmomenten op een dag. Mijn dochter was eigenlijk verzot op de borst, dus had ik nooit verwacht dat ze al zo snel er klaar mee zou zijn. Maar helaas. Na een buikgriep, een dag alleen maar spugen en alleen maar ORS en BV te willen drinken, wilde ze niet meer. Als ze de borst zag, draaide ze haar hoofd weg en zei: nee. Of ze duwde. Ik denk dat ze het associeerde met het ziek zijn. Ik ben nog wel een tijdje gewoon blijven aanbieden maar het was elke keer hetzelfde, 's ochtends, 's middags en 's avonds. Zelfs 's nachts wilde ze niet meer, en dat was altijd haar moment. Toen liep mijn productie natuurlijk ook snel terug en ben ik ook gestopt met aanbieden. Ze heeft er nooit meer naar gevraagd. Alleen als we samen in bad zaten, keek ze weleens naar mijn borsten en zei ze: qaqa (haar woord voor drinken in die tijd). Nu zegt ze: baby. Ze associeert mijn borsten ook al met de baby Ik vond het ook best moeilijk maar kon er wel vrede mee nemen omdat ze zelf gestopt is en ze toch tot 16 maanden intensief BV heeft gedronken. Heb ook nooit KV bijgegeven. Toen ze gestopt was is ze groeimelk gaan drinken.
Mijn oudste stopte met 16 maanden. Op een avond weigerde ze de borst en is het daarna nog één keer gelukt om haar te laten drinken. Ik heb toen echt afscheid genomen van het voeden en daar gingen wel wat tranen mee gepaard . De jongste is twee jaar en krijgt gemiddeld nog 3 á 4 voedingen per dag. Voorlopig lijkt ze nog geen zin te hebben om te stoppen. Ik ben benieuwd hoe dit gaat verlopen.
Oudste met 23 maanden door de zwangerschap. Werd geleidelijk minder. Uiteindelijk zelf nog aangeboden maar mevrouw zei: bosje is op! Jongste drinkt nog 1-2x daags. 's Avonds standaard, af en toe een keer 's nachts of 's morgens vroeg als ze erom vraagt. Echt rustig drinken zit er niet zo meer in, herken het verhaal van Zoe123. We zien wel hoe het loopt. Ik merk dat ik het nu lastiger vind en er wel een beetje tegenop ziet als ze eerdaags zou stoppen. De vorige keer was ik zwanger en wist ik dat ik over een half jaar weer een kindje aan de borst zou hebben. Nu weet ik niet of dat nog weer komt. Gevoelsmatig zeg ik ook tussen 2,5 en 3 jaar stoppen. We wachten 't af.
Ze zijn hier allebei zelf doorgegaan met drinken tot ze niet meer hoefden. Ze zaten toen allebei al op school. Op het laatst was het voor het slapengaan of 's nachts, maar niet meer elke dag.