Avondklok, ik hoop zo niet dat die er komt.

Discussie in 'Gezondheid algemeen' gestart door An79, 19 jan 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. din0

din0 VIP lid

14 aug 2011
    5.141
    1.833
    113
    Poeh dat waren wat pagina's om te lezen.

Maar dit is niet de schuld van de avondklok, nee ze verzinnen gewoon iets om te rellen.
    Althans zo zie ik het wat is nou mooier dan dit (kots)

En ja als mijn minderjarige kind hier bij betrokken was zou ik haar eigenhandig naar de politie slepen en inderdaad wat een ander zei, laten ploeteren om schoon te maken.

En over het stukje vaccinatie ik vraag mij af he hoe zit het met ouders waarvan hun kinderen in het ziekenhuis liggen, krijgen die nu ook een prik?
    Ik weet nog toen mijn zoontje in het ziekenhuis lag dat wij ook de mexi en griep prik kregen anders mochten wij niet langs.

hummeltje5 vindt dit leuk.
  2. Pinkie88

Pinkie88 Fanatiek lid

13 dec 2015
    3.747
    4.267
    113
    Zoals ik al zei, proportioneel geweld inzetten, daar zijn die mannen van bvb de oproerpolitie ook op getraind he.

Daarvoor heb je inderdaad zaken zoals een waterkanon, traangas,... In uiterste gevallen rubber kogels.

Met scherp schieten op eigen bevolking die met stenen en fietsen gooit? Dat gaat voorbij aan alle proportionaliteit.

Begrijp mij niet verkeerd, ik keur rellen in alle vormen compleet af en ik vind zeker dat er hard mag opgetreden worden, maar ik vind ook dat er niet 'zomaar' iets moet geroepen worden. Een maatschappij bestaat bij gratie van de wetten die gemaakt zijn, ook voor dit soort situaties. Je kan niet omdat je iets shockerend vind plots alle proportionaliteit en rede overboord gooien.

Mamafiets, hummeltje5, Whysteria en 6 anderen vinden dit leuk.
  3. Lisa280887

Lisa280887 VIP lid

13 jan 2019
    5.072
    5.826
    113
    Vrouw
    Mee eens. Maar ik vind wel dat het leger hier best bij kan helpen, als die optie er is voor defensie. Ter ondersteuning van de politie en ME. Vooral als dit langer gaat duren.

hummeltje5 en Syane vinden dit leuk.
  4. Pinkie88

Pinkie88 Fanatiek lid

13 dec 2015
    3.747
    4.267
    113
    Normaalgesproken is die optie er niet, tenminste, om je leger in te zetten tegen je eigen bevolking heb je specifieke toestemming nodig van de regering, dat is niet zo vanzelfsprekend als het hier geopperd wordt. Een leger heeft standaard geen politiebevoegdheden en mag geen burgers arresteren of (proportioneel) geweld gebruiken tegen burgers (tenzij als zelfverdediging). Je leger inzetten tegen je eigen bevolking is echt een stap die niet lichtzinnig genomen moet worden,ben eigenlijk slechts in geval van bvb een dreigende staatsgreep oid.

Vergeet ook niet dat een leger in principe 'trained to kill' is en niet getraind om geweld proportioneel in te zetten tegen burgers (zoals de politie wel hoort te zijn).

Dit is nog iets anders dan bvb bepaald materiaal of voertuigen van het leger gebruiken, dat zal dan altijd nog onder commando van de politie zijn. Militairen inzetten om relschoppers onder controle te krijgen, dat is echt nog een hele brug verder.

hummeltje5, Juul75 en 2littlemonkeys vinden dit leuk.
  5. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.996
    6.745
    113
    zuid-holland zuid
    Maar de koninklijke marechaussee doet toch wel vaker politietaken uitvoeren? Ze doen toch ook de beveiliging van Schiphol? Ik lees op wikipedia dat ze ook de politiewet uitvoeren.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Koninklijke_Marechaussee

6. 2littlemonkeys

2littlemonkeys Fanatiek lid

27 feb 2015
    4.563
    2.765
    113
    Vrouw
    Noord Nederland
    Het verschil tussen een militair en marechaussee zijn heel simpel. De eerste is alleen militair en daarvoor getraind. Wordt over het algemeen niet ingezet “tegen” de eigen bevolking, tenzij fase 3 is afgeroepen. Je gaat dan in theorie over op een oorlogstoestand. De tweede is naast militair ook politieagent en kan en mag daarom ook nationaal worden ingezet.

hummeltje5 en cowgirl80 vinden dit leuk.
  7. Maan14

Maan14 Niet meer actief

Ik zie net op o.a Instagram dat ze in Geleen al weer aan het rellen zijn... o_O

Gisteren bij mijn schoonmoeder om de hoek in Tilburg. Ze gaf aan dit nog nooit mee gemaakt te hebben en zich dus ook echt heel erg onveilig gevoeld te hebben.

8. Pinkie88

Pinkie88 Fanatiek lid

13 dec 2015
    3.747
    4.267
    113
    Dat ken ik persoonlijk niet, is een beetje zoals bij ons in België vroeger de rijkswacht denk ik?

Als een dienst er speciaal voor is opgeleid en ook sowieso al politionele taken heeft, dan is dat een ander verhaal en snap ik dat ze ingezet worden (gebeurt nu ook al denk ik?), Maar ik geloof dat velen hier in het topic het toch over een ander soort legerinzet hadden?

9. Kleintjuh85

Kleintjuh85 Fanatiek lid

5 feb 2014
    3.992
    2.283
    113
    Noord-Brabant
    Als het nodig is, en de politie en marechaussee kunnen het niet meer aan dan wel volgens mij, alleen het mandaat zal dan veranderd moeten worden en ze moeten ons een geweldinstructie mee gaan geven..

Zegt iemand die ik ken die in het leger zit.

Syane vindt dit leuk.
  10. Roosje35

Roosje35 Niet meer actief

de Koninklijke Marechaussee is onderdeel van onze defensieorganisatie. En hoe jij het omschrijft, over hoeveel schrijven het gaat voordat het leger kan worden ingezet (en dan in NL met name de KMar, en in mindere mate de Landmacht), is in Nederland niet. Ik heb ook begrepen dat het leger (lees dus vooral de KMar) in gereedheid wordt gebracht. En terecht trouwens...

Syane, Maan14 en cowgirl80 vinden dit leuk.
  11. Pinkie88

Pinkie88 Fanatiek lid

13 dec 2015
    3.747
    4.267
    113
    Ik heb me ondertussen even ingelezen, de KMar is dus inderdaad een gendarmerie, zoals @2littlemonkeys hierboven al aangeeft, er is een groot verschil in bevoegdheden tussen een gendarmerie en een zuiver militaire component zoals de landmacht.

Aangezien de KMar sowieso politionele bevoegdheden heeft en hier dus ook op getraind is, is de inzet van die component ook geen 'probleem' en dat kan inderdaad makkelijk.

(België had tot 2001 trouwens ook een gendarmerie, alleen was die wel al sinds de jaren 90 helemaal gedemilitariseerd, wat in NL dus nog niet het geval is).

Maar wat ik zei slaat dus niet op de inzet daarvan, wel op de inzet van de landmacht tegen eigen bevolking. Dat kan echt niet zomaar en moet je ook niet willen. Je moet de krantenkoppen in o.a. Nederlandse kranten maar eens opzoeken toen Trump ten tijde van BLM nog maar dreigde om het leger tegen z'n eigen bevolking in te zetten.

12. zonnetje2015

zonnetje2015 VIP lid

13 sep 2014
    9.446
    4.241
    113
    Het leger mag we degelijk ingezet worden. Ze zijn zoveel meer als alleen geschikt voor oorlogen. Ze kunnen in allerlei situaties helpen. En als ze nu ingezet worden, worden ze niet ingezet om te vechten tegen eigen volk. Ze worden ingezet om orde te handhaven. En daar zijn ze uitermate geschikt voor.
    Wat denken jullie dat ze in het buitenland doen? Het zijn geen moord of gevechtsmachines.. ze brengen vooral rust, bescherming en orde. Indien nodig ‘spelen’ ze oorlogje. Een gevechtsmissie is wel even andere koek als wat er hier nu gebeurt.

Als ze ingezet worden rijden ze ook echt niet zomaar met een tank je straat in.

Al is het maar om de dreiging te vergroten en de politie te ondersteunen.

13. zonnetje2015

zonnetje2015 VIP lid

13 sep 2014
    9.446
    4.241
    113
    https://www.denederlandsegrondwet.nl/id/vkugbqvedhvy/artikel_97_krijgsmacht

14. Pinkie88

Pinkie88 Fanatiek lid

13 dec 2015
    3.747
    4.267
    113
    Ik zou wel graag eens willen zien waar je leest dat de landcomponent van het leger (dus voor alle duidelijkheid, niet de Marechaussee) zich klaarmaakt om ingezet te worden? Dat zou mij werkelijk ten zeerste verbazen.

En overigens niet omdat ik denk dat militairen moordmachines zijn, ik ben getrouwd met eentje :roflmao:

Suzy85 vindt dit leuk.
  15. Roosje35

Maar dat is toch mijn punt. Pinkie legt het uit zoals het in België gaat. In NL ligt dat anders. Andere defensieonderdelen dan de KMar zullen niet zo snel worden ingezet, maar als de nood aan de man is kan het echt wel, ook tegen de eigen bevolking, voor het herstellen van de orde. Maar komt bijna niet voor...

16. zonnetje2015

zonnetje2015 VIP lid

13 sep 2014
    9.446
    4.241
    113
    heb m’n bericht aangepast..

Ze kunnen op ieder moment ingezet worden. Meer kan ik er niet over zeggen.

17. Roosje35

Ik ook, maar dan de Nederlandse versie

18. Pinkie88

Pinkie88 Fanatiek lid

13 dec 2015
    3.747
    4.267
    113
    Tuurlijk, kan in België ook prima... Een leger staat onder bevel van de regering (ministerie van defensie) - als de regering beslist dat het leger tegen eigen volk moet worden ingezet, dan kan dat zeker.

Mijn punt was, dat moet je niet willen.
    (En ik heb het dus echt over militairen op straat hé, niet over de inzet van bvb militaire voertuigen of andere middelen waarover de politie niet beschikt, onder uiteindelijk gezag van de politie).

19. zonnetje2015

zonnetje2015 VIP lid

13 sep 2014
    9.446
    4.241
    113
    Niet getrouwd met maar wel zoiets ;)

20. Lisa280887

Lisa280887 VIP lid

13 jan 2019
    5.072
    5.826
    113
    Vrouw
    Ik weet hoe het werkt, mijn vriend is militair geweest en nu als burger werkzaam bij defensie. Maar niet het hele leger is getraind om te ‘killen’. Ze zijn getraind op zoveel meer gebieden. En selecte groepen zijn getraind voor gevechtsmissies.
    Ze kunnen en mogen echt de politie wel ondersteunen. Verder zoals @zonnetje2015 zegt.

Deel Deze Pagina