Er zijn tot gisteren 111 relschoppers (van de rellen in den Bosch en Eindhoven) aangehouden. En dat worden er nog meer. Stel dat ze 10000 euro per persoon moeten betalen, dan zit je al op ruim een miljoen. Ben je al een heel end. Niet iedereen wordt verdacht van geweldpleging trouwens. Ik ben er zelf nog niet helemaal uit wat ik er van vind dat alles verhaald wordt. Zeker in het geval van jongeren. Ik kan me in beide kanten wel vinden
Wat hier gebeurd is, is niet "ongelooflijk dom". Het is crimineel. Ongelooflijk dom is als je puber een zak chips jat of een rotje in een vuilnisbak gooit.
Ik snap niet zo goed wat je punt is? De semantiek van de termen 'ongelofelijk dom' of 'crimineel' (twee dingen die elkaar niet wederzijds uitsluiten) veranderen de essentie van mijn post niet? Jij mag daar een andere mening over hebben natuurlijk.
Nou zo lees ik het nu absoluut niet. Ik vind het een verhelderend artikel waarin gewoon in Jip en Janneke taal wordt uitgelegd hoe of wat.
O, dat haal ik er anders totaal niet uit? Ik vind het juist een heel duidelijk artikel waarin veel in duidelijke taal wordt uitgelegd. Edit: Zelfde gedachte
Jullie hebben dus wel je best gedaan om je dochter in te laten zien dat ze niet goed bezig was. En jullie blijven in de gaten houden dat de interventies die jullie gedaan hebben, hun vruchten (blijven) afwerpen. Dat is toch top! Dan kun je inderdaad niet over slechte ouders spreken wat mij betreft. Daarentegen, ouders die het laten afweten omdat ze niet tegen (het gedrag van) hun (beginnende) puber kunnen opboksen en dus maar wegkijken, ja, die laten toch echt wel een steek of wat vallen.
Dit inderdaad. Maar daarbij... stel jouw kind was met 10 anderen, maar alleen hij is opgepakt. Dan vind ik niet dat de volledige schade op hem verhaald kan worden. Dus dan kan ik zonder morren 1/11 van dat bedrag. Beter zou ik nog vinden om de daders een flinke taakstraf (opruimen van eigen rommel) erbij te geven.
Zo lees ik het helemaal niet. Ik vind het artikel een duidelijk beeld scheppen van de consequenties van de acties. En een goede les voor eventuele toekomstige relschoppers.
https://nos.nl/artikel/2366501-vier-weken-cel-voor-plunderen-winkel-tijdens-rellen-in-rotterdam.html Top!
Het lastige alleen is dat niemand weet hoe de ouders van de relschoppers gehandeld hebben. Hebben zij er ook alles aan gedaan om hun kind thuis te houden en zich aan de regels te laten houden? Of waren zij het type zonder overwicht dat zich door hun puber verrot laat schelden en het daarna laten doen wat het zelf wil? En als het gaat om het verhalen van de schade is daar dus geen onderscheid in te maken. Overigens, vind ik het heel zuur om ouders van een losgeslagen 16-jarige 100% verantwoordelijk te stellen voor het handelen van het kind. Ik ben het helemaal eens dat er een redelijke kans is dat het ergens aan schort in de opvoeding, maar pubers kunnen inderdaad wel heel opstandig zijn, het huis uit sluipen, met smoesjes komen dat ze bij een vriend logeren... weet ik het, vaak zijn ze nog creatief ook. Geld proberen te verhalen op de daders vind ik prima. En zelfs ideeën om ze op een zwarte lijst voor uitkeringen/toeslagen te zetten wijs ik niet direct af. Wat hierboven genoemd wordt om maar achter eentje met diepe zakken aan te gaan (en de rest met rust te laten omdat je van een kale kip niet kunt plukken) vind ik erg onredelijk. Ik vind dan ook dat consequenties en vervolgingen niet afhankelijk moeten zijn van je vermogen.
Met die laatste zin ben ik het helemaal eens. Maar met de zin daarvoor niet helemaal. Van mij mogen boetes best inkomensafhankelijk worden. Nu maakt het niet uit of je een rijke stinkerd bent of een bijstandsmoeder: als je 10 km te hard rijdt op de snelweg, is voor beiden de boete € 72,- De rijke stinkerd betaald het lachend, geeft de agent een fooitje en scheurt weer verder. De bijstandsmoeder ziet een week boodschappengeld verdwijnen. Kun je zeggen 'Had ze maar niet te hard moeten rijden." Maar ook die rijke stinkerd had niet te hard moeten rijden. Ik denk dat het voor een aantal mensen best uitmaakt als je zo'n boetebedrag aanpast naar € 40,- plus 2% van je maandloon.
Mijn reactie ging echt over consequenties voor de rellen. Om bijvoorbeeld er een minderjarige relschopper met rijke ouders tussenuit te halen die dan 100% verantwoordelijk zijn voor hun kind en die helemaal kaal te plukken, terwijl het schoffie uit de achterbuurt er lachend mee weg komt. Dat zou ik echt belachelijk vinden. Maar ik vind de rellen dan ook geen foutje, wat een verkeersboete wel nog zou kunnen zijn, ik vind ze gewoon crimineel.
Top idd. hoe snel dat is gegaan. Maar wat ik dan weer niet zo goed kan begrijpen is dat deze persoon, die een zakje snoep, viltstiften en een pet uit een Zeeman filiaal heeft gestolen, vrijwel dezelfde celstraf krijgt als 1 van de personen uit onderstaand artikel, die een steen naar een politiebus heeft gegooid, te weten: 1 maand brommen Nb. degene die de steen gooide heeft er nog een maand voorwaardelijk bij gekregen, maar toch. Zo is het net alsof een steen naar een politiebus gooien helemaal niet zo erg is/net zo erg is als het stelen van enkele niet zulke waardevolle dingen https://nos.nl/artikel/2366365-relschoppers-via-supersnelrecht-de-cel-in.html
Waarom zijn rijke mensen stinkerds? Ik heb niet echt dezelfde mening als jij. Het heeft niet veel zin om boetes hoger te maken voor iemand met veel geld. Die draait zn hand niet om voor een paar tientjes meer of minder. En als diegene haast heeft dan boeit het echt niet hoor of het een boete van 100 of van 1000 euro is. En heel eerlijk, ik rijd echt veel km per jaar, maar het zijn vooral de afgetrapte opgevoerde auto’s die als idioten rijden. En als er al eens een Bentley voorbij kom zoeven dan heb ik niet de indruk dat deze de verkeersveiligheid in het geding brengt. Mijn vriend rijdt zo’n ‘dikke bak’ en hoe vaak ze wel geen wedstrijdje met hem willen doen. Hartstikke leuk maar dan win je met een afgetrapte Golf toch niet van een auto die in 3,5 sec naar de 100 gaat. Dus hij laat zich gelukkig niet uitdagen, maar het is wel irritant. Plus dat met slippende bandjes wegscheuren nou ook niet zo best is voor de veiligheid. En als je 10 km te hard rijdt is dat enorm balen. Maar echt eigen schuld dikke bult. En als iemand een geldige reden heeft om te hard te rijden, dan krijg je echt geen boete.
Dat ben ik helemaal met je eens. Maar goed, er zullen ook verzekeringsmaatschappijen gaan procederen. En die gaan gewoon achter degene aan met de diepste zakken. Geen compassie...