Er is al een Rapleymama's topic, maar daar schrijven voornamelijk mama's in die al iets oudere kindjes hebben. Dat is een heel gezellig topic, maar ik zou het ook wel leuk vinden om de rapley-ervaringen te delen met andere groentjes in rapleyland. Ik ben wel benieuwd hoe jullie het precies aanpakken en hoe het gaat.
Leuk! Wij zijn ook net begonnen, ons meisje is nu 6 maanden en 3 weken. Ik ben begonnen met sochtends fruit en nu doen we ook groenten, aardappel en brood voor "ontbijt" voeding en met de lunch. Ik geef vaak stukken en met een lepeltje wat geprakt tussendoor. Meestal om een uur of 5 krijgt ze haar groenten geprakt en dan als wij eten zit ze erbij en krijgt ze stukken. Ze vindt het erg leuk om de stukken op te pakken, te pletten of om mee te gooien, en af en toe gaat er wat naar binnen. Verder ben ik nu de bv aan het afbouwen, ze drinkt nog snachts en sochtends bij mij en verder kv. En dat hoop ik zo nog een tijdje vol te houden.
Goed idee om een nieuwe topic aan te maken! Ik zat er zelf ook al aan te denken om een nieuwe te starten als wij zouden beginnen, maar je bent me voor! Wij zijn nog niet begonnen, want mijn dochter is nu bijna 5 maanden, maar ik ben me alvast een beetje aan het voorbereiden. Dus dan lees ik alvast een beetje mee voor over een maandje. Iva krijgt nu nog volledige bv. Sinds een paar dagen krijgt ze in de laatste fles een beetje rijstebloem in de hoop dat ze weer wat beter door gaat slapen, want dat doet ze plotseling niet meer sinds een week of 3. Wel een raar gevoel om je kindje plotseling iets anders te geven dan alleen je eigen bv... Toch heb ik er wel zin in om over een tijdje met Rapley te starten. Ze is nu al zo geïnteresseerd in alles wat ik in mijn mond stop!
Hoi ik wil ook wel mee kletsen, ookal gaan topics mij meestal een beetje te snel, heb niet zo veel tijd om alles zo snel te volgen haha.. Wij zijn niet helemaal fulltime Rapley papa en mama maar we geven Thijs wel vaak een stuk brood, stuk groenten of fruit. Wel eet hij zijn eten grof geprakt ipv gepureerd, en ik wil hem wel steeds meer grotete stukken zelf laten eten. Dus ik zou er wel graag meer over lezen..
Leuk een topic voor 'beginners', ik ben geen fulltime rapleymama maar mirte krijgt toch regelmatig stukjes voor haar neus. Brood eten gaat als een trein maar als we haar een stukje geven om er zelf iets mee te doen zit ze dat stukje eerst van alle kanten te bekijken (het zou toch eens kunnen bijten of zo) en probeert het wel in haar mond te stoppen.Lukt niet altijd en dan beland het op de grond. Worteltjes en boontjes hapt ze wel af, maar voor de rest vindt ze zelf doen nog te veel moeite.
Hier ook een "lui" etertje, en mevrouw de prinses vindt veel dingen blijkbaar ook vies om aan te raken. Ze trok gister een gruwel gezicht toen ze de brocolli aanraakte, prachtig! Toen ze het lepeltje te pakken had schoof ze daarmee de stronk zo aan de kant, zo van dat hoef ik niet. Brood gaat nog niet van harte, sabbelen op een korst is prima, maar een stukje in dr mond vindt ze nog niks.
Grappig om te lezen dat er meer meiden er net mee beginnen. Maar jullie zijn allemaal 'partime rapley'-mama's? Mijn dochter heeft nog niets gevoed gekregen, doet het allemaal zelf. Waarom kiezen jullie voor om toch ook prut naast het andere te geven? Mijn dochter heeft vandaag voor het eerst een stukje brood (gewoon kaal zonde beleg) gehad. En lekker dat ze het vond!! Vanavond staat er advocado op het menu. Ze heeft tot nu toe (de afgelopen twee weken) hetvolgende gegeten: - Broccoli - Courgette - Wortelen - En vandaag dus brood Ben benieuwd hoe ze de advocado gaat vinden!!
Super interessant om te lezen hoe andere groentjes beginnen Nog even en het is zover, dan kunnen wij ook gaan beginnen! Heb er super veel zin in. Aan de andere kant ook wel een beetje eng Hoe begin je met Rapley? Gewoon net als met de prakjes, een paar dagen hetzelfde geven voor je met iets anders begint? En wanneer geef je het? Tijdens het avondeten mee aan tafel of tussendoor? En gewoon nog volop de flessen? Of geven jullie allemaal borstvoeding? Ben me al tijden aan het inlezen, maar blijf er onzeker over. Komt denk ik ook door alle reacties in de omgeving. Hoe gaan jullie daarmee om?
@Maartje, hoe is de avocado bevallen? Ik ben benieuwd! @Linn. Ken je het boek "eten voor de kleintjes, van borst tot boterham" van Stefan Kleintjes? Daar staat heel veel informatie in over Rapley. Zorg er alleen wel voor dat je niet "van borst tot boterham"te pakken krijgt, zoals ik eerst had. Want dat is een verouderde versie en daar staat nog niets in over Rapley... Verder kan je kijken op www.borstvoeding.com en dan kiezen voor "bijvoeding na 6 maanden" aan de rechterkant. Daar staat ook heel veel informatie en filmpjes. Zo leuk! Wij zijn overigens gewoon van plan om Iva mee te laten Rapley-en tijdens het avond eten. Even kijken of dat niet te laat is, en of ze dan niet te moe is, maar dat is ons uitgangspunt.
Ik ga jullie volgen dus neem alvast een abbo... Het duurt bij ons nog wel even voordat ons manneke mag gaan starten met rapley, maar ben me wel al druk aan het inlezen en filmpjes aan het kijken... Het lijkt me een hele goede / pure methode, en daar hou ik van!
Maartje, ik ben ook erg benieuwd naar hoe het ging met de avocado! Zag in een ander topic dat je de rapley al flink aan het promoten bent Heerlijk! Novan, Ik heb inderdaad gehoord van het boek. Toch maar eens naar kijken Zal er op letten dat ik dan de goede heb, goede tip! Op die website heb ik zo'n beetje alles gelezen wat ik er maar over vinden kon. Vind vooral de lijst erg handig als richtlijn voor wat je wel en niet mag gaan geven. Denk dat wij ook geprakt en rapley door elkaar gaan doen. Ik wil graag dat ze puur leert eten, vandaar de rapley. Structuur, kleur en vorm herkennen vind ik erg belangrijk. Maar ook geprakt (niet glad dus) eten vind ik wel belangrijk. Dit zal ze ook krijgen bij opa en oma die elke week een dag oppassen, en op de opvang waarschijnlijk ook. Lijkt me ideaal als ze beide leert. Ik prak zelf m'n groente ook altijd door de aardappels Hoe maken jullie het klaar? Gewoon elke dag iets anders en wat de pot schaft? Of hebben jullie porties speciaal voor de kleine in de vriezer ofzo? Lijkt me toch wel dat je begint met groente en dan een paar dagen hetzelfde aanbiedt? Wij gaan van t weekend het eerste hapje geven. Ze is dan 5 en halve maand. Ben erg benieuwd hoe ze erop reageert. Als ik nu iets eet waar ze bij is loopt het water haar letterlijk uit de mond Nog tips met welke groente we kunnen beginnen?
Ik wil me ook graag aanmelden. Wij gaan het ook doen met de tweeling. Linn, je kindje is nog erg jong voor Rapley. Dat is pas vanaf 6 mnd. Welke groente je wel en niet mag geven staat beschreven in het boek van Stefan Kleintjes. Hier staat ook in waarom niet voor de 6 mnd te beginnen met bijvoeden. Zeer interessant! Ik heb het boek ook en is erg leerzaam. Wij gaan volledig Rapley doen. Ben benieuwd of er hier mensen Rapley methode gaan volgen icm flesvoeding. Wij voeden namelijk fles op verzoek.
Ja hoor! Ik wil ook graag wanneer me dochtertje 6 maanden is de rapley methode gaan doen en ze krijgt nu sinds 2 maanden volledig flesvoeding
Ik ben het gaan combineren omdat er met volledig rapley niks naar binnen ging, ze vindt het vies om dr eten aan te raken lijkt het wel. Daarbij krijgt ze op het kdv fruit prakje en potje groenten omdat ze daar geen rapley mogen doen. Omdat ze dus weet hoe ze een prakje moet eten wordt ze erg boos en gaat helemaal over de rooie van alleen stukjes. En als ik alleen stukjes aan bied is ze savonds een uur na dr fles van 200 ml weer wakker en schreeuwt van de honger. Met wat meer in dr maag houdt ze het uit tot elf uur, en dan vaak om 3 uur wil ze weer drinken. Snachts krijgt ze nog bv, voor zolang als het nog gaat.
Sjullie, bedankt dat je me "terecht wijst" maar dat is niet nodig Heb me prima ingelezen en weet heel goed wat wel en niet gegeven mag worden. Op borstvoeding.com kan ik alle info vinden die ik nodig heb en er staat een super handig en voorzichtig introductieschema op. Heb ook niet gezegd dat ik begin met rapley, ze krijgt haar eerste hapje. Zoals ik al aangaf krijgt ze het geprakt én in stukken, ze moet beide leren. Hier ook flesvoeding. Zie niet in dat het daarom niet zou kunnen/lukken. Afijn, straks dus dr eerste hapje. Ben erg benieuwd naar haar reactie.
Ik neem ook een abbo ! Over een tijdje gaan we hier ook beginnen met Rapley. Heb dr helemaal zin in !
Hier ook fv, icm zwangerschapsvergiftiging en een tweeling was bv onmogelijk hier drinken ze 5 flessen tussen 0700 en 1930. 4x 180+6 en 1x 150+5, dat is de tweede fles van de dag, die drinken ze niet geweldig. Zit nog erg in dubio, of ik ga beginnen met de dag dat ze 6 maanden zijn of op de dag dat ze van de uitgerekende datum 6 mnd zouden zijn, 2 wkn later.
Dat vroeg ik me ook al af! Mijn redenatie was 6 maanden na de geboorte omdat de darmpjes dan 6maanden "actief" zijn geweest, zich hebben ontwikkeld en hebben kunnen wennen aan het verwerken van melk. Maar ja, dat is mijn eigen redenatie... Misschien heeft er iemand een antwoord dat op iets meer dan een eigen redenatie gebaseerd is? Hebben we waarschijnlijk meer aan
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat Kleintjes uitgaat van 6 mnd na uitgerekende datum. Maar kan ook goed zijn dat ik dat verwar met de sprongetjes in 'Oei ik groei'. Daar gaan ze namelijk wel uit van de uitgerekende datum.
Oeh ik wil ook mee doen! Ga nog even uitvinden hoe ik een 'abbo' kan nemen. .. hahah. Mijn dochter krijgt nu een paar weken stukjes. Ook prakjes tussendoor, vooral doordat ik erg schrok van dat kokhalsreflex. En ook omdat er dingen als rijst en doperwtjes zijn en pap, die je niet in stukjes kunt aanbieden. Hoe doe je dat? Als je straks meer overgaat naar ontbijt, pap bijvoorbeeld? En rijst? Ze krijgt 's ochtends fruit en 's avonds een beetje groente. Maar niet echt veel. Is het normaal dat het lang duurt? Ze proeft een keer, twee keer, neemt een klein hapje en heeft daarna genoeg. Ook als ik het daarna pureer, slaat ze het lepeltje weg (haha). Ze krijgt verder BV. Doen jullie het tussen voedingen door, of als ze een beetje honger zou kunnen hebben? Of na een voeding? Vooral groente doet ze niet veel mee. Zal ik r alleen maar groenten geven? Of juist alleen maar fruit? Doen jullie ook een paar dagen dezelfde groente? Nou wat een vragen! Ben benieuwd naar de ervaringen!