avondproductie holt achteruit

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door gewoon Sanne, 8 mei 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. gewoon Sanne

    gewoon Sanne Actief lid

    6 jan 2009
    438
    0
    0
    Breda
    #1 gewoon Sanne, 8 mei 2010
    Laatst bewerkt: 8 mei 2010
    Hoi Linda,

    Mijn dochtertje is volgende week 4 maanden. Al die tijd krijgt ze 100% BV. Op wat lastige, onzekere momentjes na (heb al eerder wat vragen gesteld hier) gaat het eigenlijk best goed.
    Sinds een paar dagen merk ik alleen dat ik 's avonds een stuk minder melk heb. Noa gaat heel onrustig drinken. De eerste minuten gaat het goed, maar na een minuut of 5 gaat ze loslaten, jammeren en uiteindelijk uit volle borst huilen.
    Ik kon voorheen 's morgens ook ruim 80-100 cc nakolven, en de laatste dagen maar zo'n 20. Het speelt dus niet alleen in de avond, maar overdag heb ik blijkbaar wel genoeg om Noa tevreden te houden.
    Ik ben al een paar dagen na elke voeding aan het nakolven. Uiteraard komt er dan practisch nix meer uit, maar een paar druppels, maar dit zou moeten helpen, toch?
    Gisteren heb ik geprobeerd om haar 's avonds vaker aan te leggen. Maar dit pikt ze niet. Als ze drinkt dan wil ze dat het er makkelijk uit komt en als ze er te veel moeite voor moet doen dan is het krijsen. Althans, dat is de verklaring die ik ervoor heb.
    Overdag laat ze er wel veel tijd tussen. Tussen de eerste en tweede voeding zit makkelijk 5 uur. Ik zou dit ook kunnen verkorten, maar ze ligt tussen die voedingen in bed en dan zou ik haar wakker moeten maken, waar ze ook nooit erg vrolijk van wordt...

    Ik prober ook wat meer te rusten overdag. Eet eigenlijk redelijk (al mag een frietje af en toe natuurlijk wel) en drink zo'n 2,5 liter per dag.
    Ik ben nu sinds 4 weken weer aan het werk. Waardoor ik dus vaker moet kolven en Noa vaker een flesje krijgt (hooguit 8 voedingen per week). Misschien dat dit nog invloed heeft?
    Op mijn werk kolfde ik eerst alleen op de tijden dat Noa zou drinken, sinds afgelopen dagen kolf ik een keer extra. Op de totale opbrengst scheelt dit niet, maar vaker kolven is dan beter toch?

    Verder zijn de plasluiers goed en komt ze volgens mij ook gewoon goed aan. Ik merk wel dat ze 's morgens geen extra zware luier heeft, maar dat heeft ze eigenlijk nooit gehad,
    Op dagen dat ik werk, en ze een flesje krijgt, kan ze gerust af met 4 voedingen, alleen kan ik de laatste voeding dan niet zelf geven, omdat ik daar dan niet genoeg melk voor heb.
    Ik blijf dus voorlopig nog maar op 5 voedingen.
    Het zijn dus met name die laatste 2, die de laatste dagen heel onrustug en vervelend verlopen. Een krijsende baby aan de borst is geen prettig gevoel....

    Verder nog een klein vraagje:
    Soms valt Noa als een blok in slaap aan de borst. Ik krijg haar dan ook echt niet wakker voor een boertje. Met als gevolg dat ze best veel last krijgt van windjes. Kan ik hier iets aan doen? En heeft het zin om na het slaapje alsnog te proberen een boertje te laten (soms 2 uur later)?

    Tis een heel verhaal geworden, ook een beetje warrig zie ik. Als je nog vragen hebt hoor ik het graag, anders alvast heel erg bedankt (weer ;)).
     
  2. Linda Offereins

    Linda Offereins Lactatiekundige

    3 mrt 2010
    860
    0
    0
    Het zal inderdaad het gevolg zijn van een aantal factoren samen: zodra je weer gaat werken neemt de algehele druk toch behoorlijk toe.
    De dingen die je doet om je productie proberen op te krikken klinken goed. Misschien nog een enkele kleine tip.

    Zodra ze begint aan te geven dat de melkstoom terugloopt zou je kunnen wisselen van borst. Ze kan dan weer een nieuwe toeschietreflex op gang brengen. Zodra ze weer gaat mieren weer wisselen etc. Misschien helpt dat nog wat.
    Misschien kun je nog een regelweekend inplannen: 2-3 dagen hééel veel afkolven en aanleggen. Dit zou echt moeten resulteren in meer productie.

    succes
    Linda
     
  3. gewoon Sanne

    gewoon Sanne Actief lid

    6 jan 2009
    438
    0
    0
    Breda
    Bedankt voor de tips!
    Ik ga ermee aan de slag.

    Groetjes Sanne
     

Deel Deze Pagina