Hoi, Vanaf de geboorte van mijn dochter hanteer ik het ritme: slapen, voeden, spelen, slapen, etc Ik vond het altijd prettig en zo bracht ik toch een beetje structuur aan. Maar nu vind ik het eigenlijk alles behalve handig....Door dit ritme is het altijd zo dat ze voor een voeding slaapt en dus ook voor de laatste. Tot vorige week was dat geen probleem, want dan gign ze om 19 uur naar bed en kreeg om 20.30/21.00 de laatste voeding. Maar nu is ze vroeger wakker en verschuiven dus die slaapjes overdag ook. Ze is nu al zo rond 17.30/18.00 moe. Maar ik vind dat echt nog te vroeg om haar op bed te leggen. Op gegeven moment is het toch logischer als ze juist wakker zijn van 17 tot de laatste fles? Ik vraag me af hoe lang zo'n ritme slapen, voeden, spelen, slapen, etc blijft. Hoe ziet de avond er bij jullie uit?
Mijn zoontje is nu 3 maanden, iets jonger dan de jouwe dus. Ik heb hier nooit een ritme aangehouden, ik laat het hem volledig kiezen. Gelukkig koos hij er 2 weken geleden voor om 's nachts geen voeding meer nodig te hebben. Een paar weken daarvoor was al de laatste voeding vervallen. Onze middag/avond ziet er nu ongeveer zo uit: 12 tot 2 of 3: slapen, dan meteen voeden 4 of 5: klein slaapje (in bed of in mijn armen) 5.30 voeden 7.00 voeden daarna naar bed 7.00 voeden ('s ochtends dus) Het lijkt alleen de laatste dagen iets op te schuiven naar spelen voeden slapen. Ik vind ik ook makkelijker, omdat ie na de borstvoeding toch altijd wat duffig is. Als ik hem dan meteen op bed leg slaapt ie beter. En als hij dan weer wakker wordt heeft ie nog niet meteen honger, dus speelt ie dan in de box of met mij. Hij is dus wel een poosje wakker voor hij aan de nacht begint, alleen begint ie bij ons eerder dan bij jou. En soms al na de half 6 voeding, dan probeer ik hem nog even wakker te houden (luier verschonen, spelen). Hoe ziet jouw ritme er nu precies uit? Wanneer is haar voeding voordat ze om 7 uur gaat slapen? Ik zou haar misschien juist wel om half 6 op bed leggen, ze is dan vast eerder wakker dan half 9 en kan je tussen het laatste slaapje en de laatste voeding nog met haar spelen.
Het liefste heb ik gewoon dat ze rond 19/19.30 de laatste voeding krijgt, daarvoor wakker is geweest en lekker om 19.30 gaat slapen. tot vorige week was het zo: 8.30 1e fles 10.30-12.30 slapen 12.30 2e fles 15.00-16.30 slapen 16.30 3e fles 19.00 slapen 21.00 4e fles Maar nu is ze dus eerder wakker. Waardoor alles naar voren schuift. DAardoor gaat ze dus eerder dan 19.00 naar bed en ik vind dat dus niet fijn. Vond 19 uur een veel logischere tijd. Hoe is jouw ritme overdag dan? Leg jij je kindje na de eerste voeding direct weer op bed?
Een ritme betekent alleen maar dat je elke dag ongeveer hetzelfde doet en dus kan je ritmes aanpassen. Je kindje kan dat zelf doen maar je kan ze daar ook bij helpen. Mijn zoontje sliep met 4 maanden twee keer maar zeker niet direct na de voeding (leek me ook niet lekker met zo'n volle buik). 8:00 eten 9:30 - 11:00 slapen 11:30 fles 13:00 - 15:00 slapen 15:00 fles wakker (soms een kort slaapje in de box) 19:30 fles 20:00 naar bed
Ik zit hier met hetzelfde probleem. Hij wordt wakker en heeft honger. Ik geef nog bv en heb qua voedingen er een redelijk ritme in gelukkig. Maar ik heb tegenwoorig moeite om 5 voedingen in een dag te krijgen. Ik wil hem 's avonds ook graag om 8 uur bijvoorbeeld op bed hebben maar dat lukt dus niet. Hij houdt het lang niet vol om van 5-8 of 4-8 wakker te blijven.
Ja precies..... en wat moet je dan? Je kindje al om 17.30 op bed leggen? Ik vind dat echt te vroeg.... Ik ben stiekem jaloers op de moeders die kindjes hebben die wakker zijn voor een voeding. Die zitten neit met dit probleem...
17:30 is veel te vroeg en is ook helemaal niet handig met eten straks. Hij heeft nu al moeite om om 21:00 in zijn eigen bedje te slapen. Dat lukt vaak niet, terwijl hij dan om 23:30 na de laatst voeding wel gewoon lekker inslaapt. Nu vind ik het nog helemaal niet erg dat er voor de avond geen ritme inzit maar zou voor straks als hij vast voedsel gaat krijgen wel fijn zijn (al duurt dat natuurlijk nog een hele tijd).
Ik leg Danian tegen 17.00 uur gewoon nog op bed als het zo uit komt. Meestal is hij naar 45 minuten weer wakker en anders maak ik hem wakker zodat hij wel weer 2 uur wakker is tot de fles en dan meteen kan slapen. Gisteren heb ik hem om 16.45 uur nog op bed gelegd. Hij werd om 17.30 uur wakker en om 19.30 moest hij de fles, dus kwam mooi uit. De groente geef ik nu voor de fles, omdat het nog niet zo veel is. Als hij straks meer groente krijgt dan zal het tussen 17.30 uur en 18.00 uur worden.
hey tamtam, ja dat zou ik idd ook doen als lieke rond 17 uur moe is, maar vaak is ze pas rond 18 uur moe en dat vind ik echgt een rot tijd om haar nog even op bed te leggen....
Ik hou eigenlijk het ritme van mijn zoontje aan. Normaal zit hij op 5 flessen van 180/6 maar vandaag denk ik op 4 flessen, omdat hij vanmorgen pas om 8.30 wakker werd! normaal 6 uur! Zijn ritme is normaal: 7.00 180/6 8.30 slapen tot 11 uur 11.00 180/6 11.45 badje 12.30 slapen tot 14.00/14.30 15.00 180/6 16.30-17.30 slapen 18.00 180/6 soms gaat hij dan nog even slapen van 19.00 tot 20.00 maar vaak niet. en hij krijgt dan om 21.00-21.30 zijn laatste voeding 180/6 met 2 schepjes rijstebloem.
Ja dat is idd een rot tijd. Het blijft moeilijk hoor. Ik loop ook de hele tijd te rekenen, maar vaak komt het aan het eind van de dag helemaal goed
Onze stelregel was en is dat onze dochter naar bed gaat als ze moe is. Voeden deden we op schema (lang verhaal), waarbij we echter wel rekening hielden met haar slaapritme. Toen ze een half jaar was, zaten we ongeveer op dit schema: 07.00 uur 1e fles tussen 8 en 9 weer naar bed (beetje afhankelijk van kdv-dag of thuis-dag) 11.00 2e fles rond 13.00 uur weer naar bed 15.00 uur 3e fles 17.00 uur groente 17.30 uur naar bed (anders viel ze echt om) ca. 18.30/19.00 uur weer wakker 19.30 uur laatste fles en daarna naar bed tot volgende ochtend Ik vind het wel opmerkelijk dat je het hebt over "te vroeg" om naar bed te gaan. Zie het gewoon als een dagslaapje, niet als al naar bed gaan. Onze krummel ging toen ze een half jaar was rond 20.00/20.30 uur echt naar bed. Dat was dan ook het tijdstip voor het avondritueel en badderen etc. Ze had dat derde slaapje op de dag echt nodig, tot ze ca. 8 maanden was, toen was ze ervan af. Tegenwoordig gaat ze om ca. 19.00 uur naar bed en dan komt ze er minstens twaalf uur later pas weer uit.