Na het eten ruim ik de boel op en vermaakt m’n man de kids of hij doet ze in bad. Ik probeer beneden dan alles al aan kant te hebben en te stofzuigen zodat we daarna gelijk kunnen gaan zitten. Ik vind het ook lekker om s avonds wat extra dingen in huis te doen zodat ik het niet hoeft te doen als de kids wakker zijn. Maar dat doe ik dus echt alleen als ik er zin in heb. Anders plof ik op de bank. Man werkt 2 avonden over en 1 avond school.
De jongste gaat tussen 18.30/19.00 op bed, dan doen we even de afwas, stofzuigen/dweilen, meestal vouw ik de was nog even op. Rond 20.00 gaat de oudste op bed en dan plof ik nog een uurtje op de bank. Rond 21.00 ga ik vaak zelf ook op bed, aangezien de jongste rond 06.00 wakker wordt. Meestal kijk ik in bed dan nog wel even tv tot max 22.00
Eten om 18 uur. Daarna kinderen gauw douchen en proberen om 19 uur in bed te krijgen. Daarna doe ik tot max 20.00 uur klusjes: huishouden of boodschappen. Dan plof ik op de bank om tv te kijken. Half uur voordat ik naar bed ga, leg ik de kleren klaar en pak de rugtassen vd kinderen in. Man smeert brood.
Als we film gaan kijken (meestal 2 avonden per week) dan tot die tijd nuttige dingen doen (bijv. was opvouwen/foto's/achterstallige mail wegwerken etc.). Als we geen film gaan kijken dan tot 21.00, max. 21.30 nuttige dingen doen, ontspannen (meestal met tv) en bij voorkeur nog even een tijdschrift oid. lezen een kwartier tot half uur voor ik naar bed ga. In het weekend hou ik het wat minder strak en doe ik vaak wat minder nuttige dingen.
Ik doe altijd nog juist veel als de kinderen in bed liggen. Aantal keer per week ga ik ruim een uur wandelen, alleen met de hond of met vriendinnen en de honden (2 vaste avonden in de week). Verder doe ik veel administratie, ben penningmeester bij 3 verschillende verenigingen momenteel (worden er 2, tijdelijk even een dubbelfunctie), log in voor mijn betaalde werk, ga naar vriendinnen of kennissen, luister een boek, ga in bad of kijk tv. Mijn man gaat vaak sporten, werken of tv kijken. Hij gaat ook regelmatig eerst even een uurtje slapen tegelijk met de kids. We liggen ook pas laat in bed, zeker 6x per week na 0.00. In de zomer vaak nog even bezig in de tuin, zitten we lekker buiten met een wijntje en muziekje of krijgen we visite.
Afhankelijk van de dag, (onze kinderen liggen rond 20u op bed) maandag ga ik hardlopen, dan legt man de kinderen op bed. En zorg ik dat ik rond 20.30 thuis ben om nog wat was te vouwen en op de bank tv te kijken. Dinsdag ga ik zwemmen, dan legt man kinderen op bed. Ben ik ook rond 20.30 thuis. Gaan we tv kijken, huishoudelijke klusjes. Woensdag ga ik hardlopen, nadat de kinderen op bed liggen. Dan ben ik vaak rond 21 u weer thuis. En kijken we weer tv. Donderdag is man op pad en ga ik nadat de kinderen op bed liggen, was doen, tv kijken/internetten etc. Vrijdagavond gaan we vaak lekker een gezelschapsspel spelen, toastje erbij, wijntje erbij. Zaterdag ook gezelschapsspel. Zondag weer tv kijken. We gaan meestal rond 22.30 naar bed.
Ik ga om kwart over 8, als de Kids op bed liggen nog naar mijn paard, ben rond 10 uur thuis en dan is het douchen en naar bed. Nuttige avonden maar soms blijf ik liever lekker bankhangen.
Zet de vaatwasser aan leg de kleding voor de volgende dag klaar En dan zet ik thee Kijken we lingo en meestal een film Of spelen spelletjes Ik ben echt gesloopt na een hele dag dus doe weinig als ze slapen
Hier geen vast ritme behalve voor de kinderen. Voor 19.00 douchen ze en trekken de pyjama aan, daarna kijken we samen naar het jeugdjournaal. Om half 8 gaan ze naar boven. Ze mogen nog even lezen of gaan meteen slapen. Wij ploffen dan op de bank en schenken onszelf niet veel later een wijntje in. 4 van de 7 avonden kijken we samen een serie. Mijn man klapt soms zijn werkcomputer open en dan kijk ik mijn eigen programma’s even terug. Rond 22.30/23.00 uur gaan we samen naar boven.
Wat leuk dat jullie dit zo gezellig samen doen! Ik doe dit eigenlijk alleen en voor het avondeten. Ze voetballen 3x pw en als we thuis komen van voetbal rond 18 uur dan gaan ze douchen (zijn al wat groter en douchen zelf) ik leg hun pyjama’s klaar en geef de kleine een fles en breng hem naar bed. Als ze klaar zijn met douchen gaan ze zich aankleden en ik vouw ondertussen een wasje. Mijn man is meestal rond 19 uur pas thuis van zijn werk en dan gaan we aan tafel. Ik kook voordat we naar voetbal vertrekken. Vervolgens ruimen de kids de tafel af en zetten alles in de keuken en dan loop ik mee naar boven om te checken of de tanden goed worden gepoetst. Ze lezen zelf nog wat. De oudste blijft vaak nog even beneden of gaat weer naar boven voor huiswerk. Eenmaal beneden vul ik de vaatwasser zet m’n man thee of koffie en ploffen we op de bank. Vaak vallen we rond 21 uur al in slaap op de bank en komen we er rond 23 uur dat we hebben geslapen om pas naar bed te gaan.
Ik vind het leuk om te lezen dat de meeste stellen zoveel samen doen. Helaas zit dat er niet in voor ons. Mijn man werkt veel en ik ben een thuisblijfmoeder van 4 kids. Mijn dagen beginnen vroeg en heb het overdag ook best druk want doe alles alleen. Ik heb overdag ook zeker wel m’n rustmomenten hoor maar over het algemeen is er altijd wel wat te doen. Mijn man gaat vroeg van huis en komt laat thuis. Wij eten ook laat omdat we het fijn vinden dat de kids papa nog even zien voor het slapen gaan maar daardoor ben ik zelf eigenlijk al wel op rond 20 uur als ik eindelijk de bank op wil dan is het even samen wat drinken en bijpraten. We kijken samen nog wat of hij gaat weer aan het werk op de bank achter de laptop en ik struin wat op het internet. Heerlijk hoor maar we vallen kort daarna gewoon in slaap door vermoeidheid.
Ja dat is eigenlijk gegroeid zo. Voor dochter er was deed ik alles alleen. Man wil graag die spelletjes spelen met de kinderen en vind het douchen met dochter en het verhaaltje echt leuk omdat hij al de deur uit is voor ze wakker worden en dochter vroeg slaapt dus hij ziet haar doordeweeks maar max 2 uurtjes per dag. Meestal is man tussen 16.30 en 17.30 thuis. Dan zorg ik dat het eten klaar staat en de tafel gedekt is (en de keuken alweer opgeruimt en schoon is) en gaan we meteen aan tafel. Na het eten brengt iedereen zijn bordje zelf naar de keuken en ruim ik de vaatwasser in. Vaak haal ik dan nog even de stofzuiger door de keuken heen en rond de eettafel. Als ik de vaatwasser in ruim halen man of zoon een doekje over te eettafel en zetten de decoratie terrug op tafel. De ander gooit even de vuilniszak naar buiten. Nu we het zo samen als team doen is het allemaal een fluitje van een cent. Dochter slaapt nooit later dan 19.00 uur maar vaker al rond 18.30 dan is ze gewoon echt moe van haar dag. Ik ga meestal rond 21.30 naar boven om te douchen, was klaar te zetten met uitgestelde eindtijd voor de volgende ochtend. Haal nog brood uit de vriezer voor iedereen en vlees eruit om in de koelkast te ontdooien voor de volgende dag en dan kijk ik in bed nog 1 of 2 afleveringen van een serie die man niet leuk vind voor ik ga slapen. Het gebeurde een tijdje terug ook regelmatig dat ik dochter naar bed bracht en dan zelf in slaap viel en pas tegen 22.00 / 23.00 uur weer wakker werd dus nu doet man dat weer elke avond. Ik deed dat namelijk als ik moe was met het idee even 20 minuutjes te liggen en de rest van de avond weer gezellig te zijn (maar dat werkt duidelijk niet). Man gaat meestal pas tussen 00.30 en 1.30 naar bed om te slapen. Die heeft weinig slaap nodig. Tussen 5.00 en 5.30 gaat zijn wekker weer maar die is echt nooit moe.
Ik vind thuisblijf moeder van 2 al druk en vermoeiend daarom zo fijn dst mijn man in de avond wat uit mijn handen kan nemen. Ik ben dan namelijk al de hele dag met dat soort dingen alleen bezig geweest en eind van de dag ben ik er wel klaar mee. Kan me heel goed voorstellen en vind het niet gek dat jij met 4 kinderen overdag alleen en in de avond nog veel alleen om 21.00 uur omvalt van vermoeidheid.
Op de dagen dat mijn vriend rond het avond eten terug is doen wij savonds samen de avond ronde. Als ik weet dat het laat word dan heb ik het meeste al gedaan voor het eten. Zodra de kinderen slapen is het voor hem al tijd om te gaan slapen. Ik zit dan meestal nog wat op mijn mobiel te doen in bed.
Rond 16:30u eten met de kinderen. 17u naar boven, bad, tanden poetsen en boekje lezen etc. 18 uur weer beneden! Wat opruimen als er nog wat ligt en dan eten wij pas. Daarna meestal tv kijken. Ik doe soms nog wel wat nuttige dingen, was ie wegvouwen oid. Rond 22u naar bed.
Mijn kinderen zijn al wat ouder hoor, heb verschillende generaties in huis haha. De kinderen zijn 15, 11, 8 en een baby van 5 maanden. De oudste gaat z’n eigen gang maar is een kei in het maken van troep, vooral met eten laat hij servies rondslingeren maar ook z’n was. De 2 van 11 en 8 dragen hun steuntje bij door het afruimen van de tafel en ruimen soms vaatwasser in en uit. Heb het vooral druk met wegbrengen en ophalen en hun sport plus helpen met huiswerk. Die van 8 heeft nog niet veel huiswerk hoor. En de baby spreekt voor zich. Het huishouden is eigenlijk waar ik het meeste tegenaan loop.