Mijn zoon zit op het SBO en de school wil niet meedoen met de avondvierdaagse, omdat het kinderen met aandacht zijn en ze niet de verantwoordelijkheid willen hebben. Ik vind dit een raar uitgangspunt en ik ben benieuwd of hier ervaring is met avondvierdaagse en het SBO. Ik zit in de MR en heb dus wel wat invloed. Zelf dacht ik aan per 2 lopers 1 begeleider, of als je zelf vindt dat je kind extra aandacht nodig heeft, dat je dan 1 op 1 meeloopt. En 10 km misschien te veel?
Geen SBO ervaring, maar ... Hier op het regulier doet school ook niet mee. Paar ouders regelen alles (schema begeleiders/rijders (het is niet in onze woonplaats), catering, etc. Enige waar school in faciliteert is het verspreiden van de briefjes, uitlenen schoolshirtjes en school is het verzamelpunt voor vertrek elke avond, daar mag ook koffie gezet worden etc. Leerkrachten mógen meelopen of helpen met catering, maar is verder geen verplichting voor zover ik weet. Dus alle begeleiders zijn in principe ouders. Nu is dit natuurlijk geen SBO, maar als een reguliere school al niet meedoet aan begeleiding e.d. kan ik me heel goed voorstellen dat een SBO school er helemaal niet op zit te wachten, de kinderen daar zijn echt begeleiding nodig lijkt me. Dus misschien dat je met andere ouders wel verder komt door het zelf op te pakken en er dan ook leerkrachten aan willen sluiten? 10 km is trouwens best een eind, jongste is best sportief maar heeft 's avonds zere benen en is helemaal op.
Bij ons regelt de ouderraad alles. groep 3 t/m 5 loopt de 5 km, groep 6 t/m 8 de 10 km. Ik snap ergens wel dat een sbo school zich er niet aan wilt branden. De drukte en chaos zorgt bij m’n oudste al voor genoeg overprikkeling. Maar aan de andere kant, ouders kunnen prima zelf inschatten of het haalbaar is om een kind mee te laten lopen.
Ik ben van de andere school gewend dat school faciliteren, maar niet organiseren. Kinderen lopen wel onder de 'vlag' van school. Maar school nu lijkt er niet voor open te staan. Ik probeer toch meer in mogelijkheden te denken. Je kunt je individueel opgeven, maar organisatorisch loop je dan niet namens school. Maar ik denk dat met de organisatie wel eea te regelen is, toch? School is ook bang voor buitensluiten. Als er kinderen wel mogen en anderen niet, dan zou dat niet leuk zijn voor de kinderen die niet mogen. Maar ja, nu kan dus niemand. Dat wil je toch ook niet?
SBO scholen doen hier ook gewoon mee aan de vierdaagse. Op onze school (regulier) wordt het ook allemaal geregeld door de Ouderraad, maar dus inderdaad wel onder de vlag van school. Meelopen (en afstand keuze) is hier ook gewoon vrijwillig. Van de 210 kinderen lopen er 70 mee. Dus het merendeel loopt niet mee. Begeleiding gebeurt ook door de ouders zelf. Iedere ouder/verzorger is verantwoordelijk voor zijn/haar kind. Onderling worden er door ouders wel afspraken gemaakt over meelopen.
Hier verkoopt school alleen de kaarten. Als ouder loop je zelf mee in de avond en draag je ook verantwoordelijkheid. School deelt wel laatste avond ijsjes uit aan de lopers.
Hier (regulier) doet wie wil individueel mee. Je kunt dan natuurlijk wel zelf met een groepje afspreken, maar het gaat dus niet via school. Je bent dus ook zelf als ouder verantwoordelijk voor je eigen kind. Vind ik een prima manier.
Hier net zo. Zelf je kind inschrijven, aanmelden etc. en zelf de verantwoordelijkheid. Vind dit ook prima zo, in mijn ogen heeft school er weinig mee te maken. Uiteraard wordt hier wel met vriendjes afgesproken/samen gelopen etc.
Hier wordt het ook niet door school geregeld, heel klein dorp. Dorp verder geregeld door de scouting en een stichting die allerlei activiteiten aanbiedt in dat dorp. Maar er liepen wel een aantal kinderen mee van onze school. Dochter zit op de scouting daar, die liep ook mee. Dus tja, er waren er een hoop van school die niet meeliepen, maar als je daar allemaal rekening mee moet houden...
Er is een organisatie die veel meer dingen regelen in de gemeente (4daagse, koningsdag etc) Ze informeren scholen maar ze zijn niet verantwoordelijk. Wat erg jammer is dat als je kind niet op school zit in die gemeente je er niks van hoort. Ze hebben facebook maar dat hebben we niet. Zoon doet niet mee. School doet niks omdat het ook erg onpraktisch is. Kinderen zijn al zo lang onderweg en zouden ze weer naar school moeten en dan nog lopen.
hier is het ook vanuit ouders geregeld, dus individueel inschrijven, niet vanuit school. de ouderraad is er voor volgend jaar wel mee bezig omdat er genoeg animo voor is. maar in principe gaan de ouders met de kinderen wandelen. niet de juffen/meesters. ze lenen wel shirtjes uit enzo. maar de begeleiding komt van de deelnemende ouders.
Hier een reguliere school hoor, maar ik beb juist heel blij dar school niet mee doet. Want anders zou hij zeker met vriendjes willen lopen en mijn ervaring is dat er maar weinig kinderen lekker door kunnen stappen. Wij zijn fervente wandelaars en ik heb echt een hekel aan dat geslenter en geklooi Nu lekker met mij of man en we zijn ook op tijd thuis.
Van het reguliere is mijn ervaring dat er altijd meer ouders meelopen dan ingedeeld en dat leverde echt wel problemen op. Hier is de avondvierdaagse echt heel groot en de stoet werd gewoon te lang. Dat leverde veel opstoppingen op. Ik denk dat ik voor volgend jaar ga voorstellen om individueel in te schrijven, maar dat school wel een support (bijv bekendmaking via social schools, shirts/hesjes, e.d.). Dan kunnen we ervaring op doen en misschien dat school later toch wil bijdragen.
Hier faciliteert school (regulier), maar wordt het geregeld door twee moeders. Ongeveer de helft van de 400 kinderen loopt mee. Incl begeleiding zijn we de grootste groep met ruim 250 actieve lopers en dan nog de ouders die meelopen zonder medaille. Hier hoef je ook niet elke avond mee. Zeker nu ze wat ouder worden gaat dat prima. We brengen we ze naar de start en halen ze daar weer op. Snel lopen/wandelen zit er sowieso niet in, want het is een lange stoet hier.
Bij ons zitten de jongste 2 op verschillende reguliere scholen, beide doen niet als school mee aan de avondvierdaagse. Ik vind dit ook geen taak vd leerkrachten. Bij ons kan iedereen die wil individueel inschrijven, verantwoordelijk voor je eigen kinderen. Bij ons kan je alleen 5 km lopen, vind ik op schooldagen voor basisschool leeftijd ook genoeg. De oudercommissie regelt elke avond iets lekkers voor de kinderen onderweg. Ik vind het prima zo. Dochter gaat komend cursusjaar naar SO, daar verwacht ik het helemaal niet, er zijn dan ook meer kinderen die uit andere woonplaatsen komen. Ik zou m’n dochter dan zeker niet mee laten doen (te ver rijden, wordt te laat, ze kan nog geen 5 km lopen, te druk/veel prikkels, te veel uit ritme, denk dat op SBO/SO ook meer kinderen daar last van hebben)
Hier regelt een externe commissie het maar doet dat samen met de scholen. Je schrijft je in via school en zij betalen ook de deelname van 6 euro. Zij leveren ook groepjes aan en vragen begeleiders (wij hadden 1 begeleider per 4 kinderen en daar meld je aan en af elke avond plus een Appgroep) we liepen ook met school en per school samen, liefst per klas maar dat liep soms nogal door elkaar
Wij hebben geen 4 daagse Maar wandel 3 daagse Vrijdag zaterdag zondag 3 dagen lopen 5 of 10 of 15 km en zondags voor individuen 20 km Kinderen lopen onder vlag van school of KinderVakantieWerk hier georganiseerd door de ouderraad. Groepen van 8-16 kinderen die met 2-4 begeleiders die 3 dagen wandelen. Ouders worden ingedeeld in lopen minimaal 1x mee naar gelang of andere ouders ook willen lopen. Inschrijven per groep die nav individuele inschrijvingen worden gevormd. dit jaar per groep. Dit jaar zelfs 2 groepjes uit groep 3 kunnen halen. Heel anders dan de avond 4 daagse zondags is er na de laatste kilometers het defilé een soort parade. Dan lopen alle groepen van 1 school samen met ballonnen etc Ze krijgen dan een medaille
Maar inschrijving via school, lopen de leerkrachten dan mee? Dat was op het regulier bij ons niet door. Je liep alleen onder de vlag van school, ouders regelden zelf groepjes en bestelden en verkochten de shirts. En er waren altijd leerkrachten die het leuk vonden om mee te lopen, maar ze hadden geen enkele verplichting. Scheelt dat dan per school? Ik denk dat ouders dat prima zelf kunnen inschatten toch? Het SBO bij ons heeft dat voor alle kinderen al bepaald. Dat vind ik jammer.
Hier lopen de leerkrachten ook niet standaard mee idd. En je ziet ook dat het dezelfde ouders zijn die meelopen, die ook bij andere activiteiten helpen. Hier heeft school/ouderraad dus bepaald dat groep 1/2 niet mee mogen lopen, alleen de laatste dag. Terwijl van andere scholen in het dorp het wel mag. M’n dochter is dus gepikeerd, want ze wilde ook heel graag. Maarja, volgend jaar maar alles.