Avondvierdaagse SBO

Discussion in 'Schoolkinderen en pubers' started by Vogelinnetje, Jun 7, 2023.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. evaleana

evaleana Fanatiek lid

Nov 2, 2021
    4,882
    6,411
    113
    Hier is het ook individueel, en dat vind ik eigenlijk wel fijn. Er zijn kinderen die bv samen met wat teamgenootjes van hun sport lopen, of die juist met een groepje familieleden loopt, of klasgenootjes etc.

Maar ik begrijp dus dat als het via scholen gaat, een kind ook gewoon niet mee mag doen als de school niet mee doet? Dat vind ik wel heel stom, er is dus geen individuele inschrijving mogelijk? Want dan zou je als ouders samen nog kunnen kijken of bv klasgenootjes wel meewillen en het zo zelf buiten school om organiseren.

2. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

Nov 3, 2009
    7,182
    6,579
    113
    Jawel, dat is wel mogelijk, maar de organisatie regelt eea voor scholen. Anders heb je dat niet en moet een aantal ouders dat zelf allemaal gaan regelen. Het is ism school wat makkelijker allemaal.

3. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

Nov 3, 2009
    7,182
    6,579
    113
    Hier heeft het met verzekering te maken: kinderen zijn pas verzekerd vanaf 6 jaar.

4. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

Jun 23, 2014
    6,100
    3,487
    113
    Maar waarom kan het met andere scholen dan wel? Ik snap het verschil niet. En er zijn zat kinderen in groep 2 wel 6 jaar.

5. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

Nov 3, 2009
    7,182
    6,579
    113
    Hangt dan af welke verzekering door de organisatie wordt afgesloten.

6-jarigen in groep 2 mochten wel mee.

Fristi2012 likes this.
  6. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

Dec 13, 2019
    13,012
    14,676
    113
    Female
    Pff wat gaat het op sommige plekken ingewikkeld.
    Heeft zeker te maken met de hoeveelheid deelnemers?
    Hier ern klein dorp. De avond3daagse wordt geregeld door een groepje mensen. Deels vanuit school (ouderraad) maar volgens mij ook de gymnastiekvereniging en de speeltuinvereniging.

De brieven worden uitgedeeld op de 2 scholen. Zal vast ook wel info op Facebook staan, maar ik heb geen Facebook . Dus dat weet ik niet.
    De opgaveformulieren konden we inleveren op school of bij een winkeltje op het dorp.
    De start is op het schoolplein, want daar is de ruimte voor een grote groep mensen.
    Kinderen tot en met 6 jaar moeten onder begeleiding, oudere kinderen mogen zonder begeleiding.
    We lopen in een lange kolonne de route, op elk kruispunt staat dan een verkeersregelaar. De helpende vrijwilligers lopen met een hesje aan.
    Alles krioelt gezellig door elkaar. Mijn man en ik lopen ook mee, samen met onze zoons van 7 en 11. Zoon van 11 zien we de hele tijd niet, die loopt met zijn klas graag helemaal vooraan. Zoon van 7 bleef de eerste avond nog redelijk bij ons, maar de tweede dag had hij afgesproken met een paar klasgenootjes en hebben we hem ook helemaal niet meer gezien.
    Doordat voor en achter mensen van de organisatie lopen en op elk kruispunt dat we passeren iemand staat is er wel erg weinig kans dat er kinderen verkeerd lopen of buiten de groep raken.
    En hier op het dorp kent iedereen elkaar wel, dus mocht er wat zijn is het kind zo bij zijn of haar ouder.

7. pluk

pluk VIP lid

Dec 13, 2005
    16,246
    4,479
    113
    Mijn zoon zat op speciaal onderwijs en daar hebben ze nooit meegedaan aan de wandelvierdaagse. Ik snap dat wel, kinderen komen hier uit de regio, de een woont dus vlakbij school de ander moet er een uur voor reizen, voor veel ouders niet handig als je een week lang ook nog 's avonds een uur heen en een uur terug moet reizen voor een avondvierdaagse. Voor mijn zoon zouden de extra prikkels te veel zijn met waarschijnlijk een meltdown als resultaat, dan zouden de leraar en begeleiders daar ook mee moeten handelen tijdens een avondvierdaagse. En dan is mijn zoon niet de enige en heb je nog ongeveer 10 kinderen uit je klas met diverse problematiek.

Dochter zat op regulier en daar deed school wel mee. Je kon je opgeven via school, elke school had zijn eigen verzamelplek op het park. Leraren en begeleiders liepen mee + veel ouders die ook kozen om mee te lopen. En toch waren er wel elk jaar kinderen (vaak dezelfde of uit hetzelfde gezin) die veel moeite hadden met "netjes" meelopen en kattenkwaad (stiekem belletje lellen, pakjes drinken over elkaar uitknijpen en zo op straat gooien, bloemen bij mensen uit de tuinen "plukken", elkaar laten struikelen, duwen en trekken etc) uithaalden.
    De laatste avond ging iedereen verkleed in het thema van de vierdaagse (b.v kleurig of verzorging) en kon je als school een prijs winnen.

Of dat nu nog zo is weet ik niet, door de corona natuurlijk 2 jaar geen 4 daagse gehad en toen is de hele organisatie ermee gestopt, de plaatselijke winkeliers hebben dat dit jaar opgepakt en georganiseerd.

8. Mamavan2SE

Mamavan2SE Fanatiek lid

Oct 22, 2018
    4,210
    1,753
    113
    Female
    Wellicht aankaarten?
    Dat ze de keus bij de ouders moeten laten

9. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

Jun 23, 2014
    6,100
    3,487
    113
    We hebben het nu weer gehad. Ze heeft vandaag de slotavond meegelopen. Volgend jaar zit ze in groep 3 en mag ze gewoon alles.
    (ze vindt het alleen stom dat ze nu geen echte medaille heeft)

10. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

Apr 13, 2008
    23,136
    8,869
    113
    @Vogelinnetje: Van alle kinderen kunnen de ouders toch bepalen om mee te lopen als hun kind dat wil en kan? Lijkt me niet dat de school dat verbiedt. En dan heb je de keus of in je eigen woonplaats of wijk te lopen of in de woonplaats/wijk waar de school staat, met of zonder andere leerlingen/vriendjes/vriendinnetjes. Lijkt mij alleen maar prettig. Ik zie het probleem dan ook niet zo.

11. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

Jan 4, 2012
    4,815
    2,674
    113
    Ik vind het voor een SBO niet raar dat ze dit niet willen doen. Veel kinderen zijn's avonds al overprikkeld genoeg na een schooldag.

Hier doet de school niet mee aan de avondvierdaagse, als één van de weinigen in de stad. Ze organiseren of faciliteren niks. Je kan individueel meelopen, dat doet een handjevol kinderen.

12. Havermout

Havermout Niet meer actief

#32 Havermout, Jun 10, 2023
    Last edited by a moderator: Jun 10, 2023
    Onze school valt onder een stichting met nog 8 scholen en er is een externe organisatie avondvierdaagse. In ons dorp zijn vaker sportieve evenementen en vaak zie je dat communicatie via organisatie via school gaat. Zo ook voor avondvierdaagse. Uiteraard niet verplicht maar bijv bij mijn oudste liep iedereen toch mee. Je kunt je echter ook individueel als groep nog aanmelden. Ik zag bijv opvang met verstandelijk beperkte kinderen hier namelijk met een klein groepje meedoen.

inderdaad jammer dat het zo besloten wordt.

Bij ons (regulier) gaat het zo:

1. Organisatie regelt het en stemt af met scholen
    2. Inschrijven via school en zij betalen ook
    3. 2 coördinatoren (vrijwilligers) die per school met 1 of 2 juffen (geloof de sportleraressen) groepsindeling maken (inschrijven als ouder via parro)
    4. Lopen per klas in school shirts met ouders
    5. Juffen lopen vrijwillig mee(toevallig liep er elke dag dit jaar wel een juf).

13. bijnamoeder

bijnamoeder Bekend lid

May 26, 2013
    735
    522
    93
    Maar dan kun je toch beter gewoon gaan wandelen zelf. Het sociale aspect is voor mij een groot gedeelte van de avondvierdaagse. Zelf mogen lopen vanaf bepaalde leeftijd (heel langzaam idd). Wat lekkers mee, flesje water en op pad!

Athina likes this.
  14. Inge1984

Inge1984 Fanatiek lid

Sep 10, 2015
    1,800
    1,619
    113
    School van de oudste (cluster 2) deed ook niet mee. Gaat ook helemaal niet. Kinderen komen uit de wijde omgeving. Je ziet ook bij elk evenment buiten schooltijd weer dezelfde ouders en kinderen komen opdagen. Groot deel komt gewoon niet.

School van de jongste (regulier) regelde inschrijving, t-shirts en laatste dag warm onthaal op het schoolplein. Ouders waren zelf verantwoordelijk voor het lopen. Fijne was wel dat je niet op school hoefde te zitten om je via school in te schrijven. Oudste kon daardoor gezellig meedoen in eigen dorp.

Share This Page