avondvoeding nutrilon

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by moontje2008, Sep 14, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. moontje2008

moontje2008 VIP lid

Aug 7, 2008
    9,366
    87
    48
    Female
    Docente Engels
    Achterhoek
    op advies van het cb heb ik gisteren een flesje nutrilon standaard gegeven i.p.v mijn gekolfde moedermelk... dit omdat het kolven mij steeds zwaarder valt en ze de laatste tijd zo veel dronk dat ik bang was dat ik niet meer genoeg zou hebben...

nu heeft ze vannacht 6 1/2 uur geslapen wat ze niet eerder heeft gedaan, maar wel de halva nacht lopen mopperen van de krampjes...

vandaag begint ze met goede moed aan de fles (bv) maar halverwege begint ze te trappen en merk ik dat ze aan het drukken is... en ze blijft er maar mee doorgaan en drinkt nu haar flessen niet meer leeg... volgens mij heeft ze ontzettende krampen, ze trapt ook met haar beentjes...

ik durf de nutrilon haast niet meer te geven vanavond, kan het idd zijn dat ze er niet goed op reageerd en zo ja, kan ik dan b.v beter een andere nutrilon kopen??

alvast bedankt

monique

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

Apr 2, 2008
    1,552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hoi Monique,

Het kan best zijn dat de last in haar darmen door de KV komt. Komt er allergie in de familie voor? Zo ja, dan zou je kunnen overwegen hypo allergene voeding te gebruiken.

Wat je schrijft over het langer doorslapen is wel gebruikelijk wanneer een keer een flesje met KV gegeven wordt. KV is zwaarder verteerbaar waardoor het langer duurt voordat ze voor de volgende voeding komt.

Dat effect hoeft overigens niet blijvend te zijn. Wanneer haar darmen zijn gewend aan de KV kan ze best weer terugvallen in het oude patroon.

Ik ken jouw hele achtergrond niet (ik neem pas net weer het beantwoorden over van mijn voorganger collegae lactatiekundigen). Ik weet niet of je al eerder had gepost maar begrijp ik goed uit je verhaal dat je alle voedingen kolft? Als dat zo is dan is dat zeker een compliment waard, je kolft dan immers al zo'n 2 maanden! Echt super!

Voorheen zou ik je vraag beantwoord hebben door te zeggen dat je vragen over KV het best op het CB kunt stellen. Puur omdat ik niet precies de ins en outs van alle soorten en merken KV in huis heb. Gelukkig is er nu een voedingsdeskundige op het forum, ik denk dat je er goed aan doet om haar ook jouw vraag nog even voor te leggen.

Succes

Ilse

3. moontje2008

moontje2008 VIP lid

Aug 7, 2008
    9,366
    87
    48
    Female
    Docente Engels
    Achterhoek
    hoi Ilse

ik kolf idd al ruim twee maanden nu...
    echt heel erg bedankt voor je compliment...

ik moet bekennen dat ik gisteren best verdrietig was toen ik het flesje klaarmaakte.. gewone borstvoeding lukte echt niet door ingetrokken tepels.... tepelhoedje vond madam echt niets dus ik voelde me echt een beetje een waardeloze moeder... kan niet eens fatsoenlijk mijn kleine eten geven... dus dan maar alles kolven.. en nu voelt het weer een beetje als een mislukking, maar ik ben af en toe zo moe en het is af en toe zo lastig om te kolven als de kleine wakker is en aandacht wil..

maar denk idd dat ik de hypo even ga proberen... maar zolang ik zelf nog wat melk heb blijf ik dat gewoon nog geven!

alvast bedankt!

4. Ilse

Ilse Lactatiekundige

Apr 2, 2008
    1,552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Moontje,

Meid wat voel ik met je mee! Je voelt je aan alle kanten falen en dan te bedenken dat je een topprestatie hebt geleverd die zeker een grote pluim verdiend! 2 MAANDEN kolven is niet niks. Je bent dubbel met het voeden bezig, het klinkt makkelijk maar zeker niet alle moeders houden dat met zoveel overgave vol!

Ik denk dat je het heel goed doet, en nog steeds. Met 1 flesje ben je niet ineens mislukt. Je geeft jezelf even iets meer ruimte om aan jezelf toe te komen. En gelijk heb je! Als je zelf meer energie hebt lukken de andere kolfmomenten ook makkelijker en loop je niet steeds tegen de grens van je productie aan.

Het is bekend dat wanneer moeders langer kolven dan ze rond 6 weken allemaal een dipje in de productie krijgen. Dat is wel lastig maar wel helemaal normaal.

Ik zal je nog een PB sturen met wat tips over melkproductie.

Succes met de hypo en blijf bovenal genieten!

Ilse

Share This Page