Te weinig voeding?

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by Prinsesje23, Sep 15, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Prinsesje23

Prinsesje23 Niet meer actief

Mijn zoontje is nu ruim 9 weken oud. Ik heb tot nu toe alleen borstvoeding gegeven uit de borst en nooit uit een flesje (kolven). In het begin heb ik wel gewerkt met het kolfapparaat om mijn borstvoeding op gang te helpen. Vanaf toen stond hij in de kast. De borstvoeding ging immers prima.

Vorige week heeft mijn zoontje zijn eerste prikjes gehad en hij is sinds die tijd best onrustig. Ook het drinken wil niet helemaal. Meestal drinkt hij al snel (20 min. per voeding) maar nu is hij helemaal rap klaar. 5 min per borst en hij begint al te piepen en ik hoor dat er minder uitkomt. In het begin gaat het met grote gulzige slokken maar daarna komt er gewoon weinig uit. Ik heb ook het idee dat hij niet genoeg heeft want na 2 uur komt hij weer... slapen tussendoor doet hij dus ook weinig en ik ben steeds met hem in de weer. Onrustig slapen, slaan met armpjes en beentjes... ik weet niet wat hij heeft maar maak mij een beetje zorgen. Komt dit nog door de prikjes? (afgelopen donderdag).

Daarom ben ik eens gaan kolven. Gisteren heb ik gekolfd na 2 uur naar de laatste voeding. Toen kreeg ik er met moeite 60 ml uit. Is dit normaal? Ik heb namelijk geen idee hoeveel er normaal uit mijn borst komt. Ik heb hem toen het flesje gegeven en dat had hij ook snel leeg. Hij weegt nu bijna 6 kilo. Hoeveel hoort hij te krijgen?

Als ik kolf, dan zet ik de melk in de koelkast. Kan ik bij een volgende voeding weer afkolven in datzelfde flesje? En weer in de koelkast zetten?

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

Apr 2, 2008
    1,552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo,

Wat naar dat je je zo onzeker voelt! Ik hoop je wat antwoorden te kunnen geven. Helemaal precies een leidraad geven lukt niet hoor.

Ik begrijp uit je verhaal dat het voeden eigenlijk wel goed ging. Kan je wat zeggen over zijn gewicht, geboortegewicht en nu?

Je merkt op dat de laatste dagen hij onrustig drinkt, snel klaar is en vaker lijkt te komen. Dit kan komen omdat hij meer behoefte heeft en zelf gaat regelen. De bekende periode is rond 6 weken en 3 maanden maar er is natuurlijk geen wet die zegt dat een kindje dat niet ook met 9 weken kan doen! Zeker als daar aanleiding toe is. Soms heeft hij iets onder de leden (of prikje) waardoor ze hangeriger zijn, vaker kleine beetjes willen drinken. Na een paar dagen is dat dan weer over.

Dat je nu na 2 uur minder kolft dan dat je had verwacht is wel een beetje te verklaren. Ik snap dat je daar onzeker van wordt, want 60 is immers nooit genoeg voor hem!
    rond 4-6 weken is het vraag en aanbod systeem goed op elkaar afgestemd. Dan zal je dus niet ineens op een tijd tussen de voedingen in een volledige voeding kolven. Je lijf was immers niet gewend om 2 uur na dat tijdstip al een volledige voeding te hebben.

Als je echt twijfelt over de hoeveelheid kan je een paar keer per dag na de voeding je borsten extra leeg kolven. Verwacht dan geen grote hoeveelheden maar als je dat een paar dagen doet dan zal de productie verhoogd zijn.

Je vraag hoeveel hij moet hebben nu hij 6 kilo is. Als richtlijn kan je de volgende regel gebruiken. 150 ml x kg lichaamsgewicht = volume per 24 uur. 150x6=900 ml. geef je 7 voedingen dan geef je per voeding ongeveer 130 ml. (dat is een richtlijn dus er zijn kindjes die minder of meer drinken).

Je kanmelk 5 dagen in de koelkast bewaren. Je kunt melk van dezelfde dag bij elkaar gooien als ze beide op koelkast temp zijn. Liever niet melk van meerdere dagen samen want de oudste datum bepaald dan de bewaartermijn.

Ik hoop dat je hier al wat mee kunt.

Succes

Ilse

3. Prinsesje23

Prinsesje23 Niet meer actief

Bij de geboorte was hij 3920 gram en 55 cm.

Afgelopen week waren we bij het CB en was hij 60 cm en woog hij 5 kilo en 900 gram. Hij groeit dus wel heel goed, is hem ook wel aan te zien :) op het CB deed hij het goed in de groeicurve.

Wat kan ik dus nu het beste doen?

Gewoon voeden en daarna meteen kolven?
    Moet ik hem dan na het voede de gekolfde voeding geven van de vorige keer na de voeding?

Het is altijd goed gegaan met de voeding maar na zijn prikjes is hij echt heel onrustig. Hoelang kan dit doorwerken?
    In zijn slaap zwaait hij ook met armen en benen en maakt constant geluid. Heel onrustig is hij! Met het drinken ook erg ongeduldig. Het moet meteen komen anders zet hij het op een brullen.

4. Ilse

Ilse Lactatiekundige

Apr 2, 2008
    1,552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo,

Als ik zo zijn gewicht zie dan denk ik dat je je geen zorgen hoeft te maken! Ik zou zelfs misschien niet eens gaan kolven, tenzij je je daar zelf prettiger bij voelt. Als je gaat kolven doe het dan 2 keer na een voeding. Wat je kolft kan je nog geven, maakt niet zoveel uit wanneer. Misschien in de avond wanneer er meer onrust is.

Ik dnek dat zijn drinkgedrag nu vooral door de prikjes komen. Wanneer kindjes niet lekker in hun vel zitten zijn ze hangerig, onrustig, willen vaak kleine beetjes drinken. De groei kan daardoor ook tijdelijk even iets minder hard gaan. De energie is immers nodig om weer helemaal op te knappen!

Ik zou gewoon aanleggen wanneer hij er om vraagt. Pak zelf ieder uurtje rust zodat jij ook op de been blijft. Ik verwacht dat hij er met een paar dagen wel bovenop is en weer een `normaal´ ritme heeft.

Succes meid en laat je niet gek maken!

Ilse

Share This Page