Onze dochter is 15 weken. Ze weegt bijna 7 kilo nu. Ze krijgt (en vraagt) 5 voedingen per dag. Meestal komt ze voor de eerste voeding tussen 6 en 7 uur s ochtends en is de laatste voeding tussen 22u en 23u. Soms moeten we haar daarvoor wakker maken, soms niet. Als we haar laten doorslapen, komt ze wel nog 's nachts. Krijgt ze wel de avondvoeding, dan slaapt ze weer de nacht door. Nu lees en hoor ik dat je soms vanaf een maand of 4 de avondvoeding kunt vervroegen, zodat ze vroeger de nacht ingaan. Bij flesvoeding kun je dan een beetje pap in het flesje doen, maar bij bv kan dat natuurlijk niet. Wat zijn de ervaringen met borstvoeding hiermee?
Ik heb dat altijd gewoon aan mijn kinderen overgelaten. Ik zorgde wel dat ik zelf echt op tijd naar bed ging, zo rond 21 uur was maximaal. Dus iets was al snel een 'nachtvoeding'.
Ik heb mijn kindje gevolgd. Je kunt wel sturen door te voeden voordat je zelf gaat slapen. Dat heb ik ook gedaan, tot 2,5 maand ongeveer en toen sliep hij door zonder die voeding (per ongeluk achter gekomen). Vanaf 4,5 maand wilde hij weer een nachtvoeding en dat heb ik hem gegeven tot 7 maanden ofzo. Toen was het weer klaar.
Mijn dochter heeft altijd FV gehad en die kreeg op een gegeven moment ook 5 voeding, met de eerste om 08.00 uur en de laatste om 00.00 uur. Toen ze op een gegeven moment van de fles van 00.00 uur bijna niks meer dronk, maar wel gewoon pas om 08.00 uur 's morgens wakker werd ben ik die fles van 00.00 uur niet meer gaan geven en ze heeft er nooit minder mee/op geslapen. Mijn zoontje krijgt volledig BV en bij hem ben ik van plan om het hetzelfde aan te pakken. Ik maak hem nu om ca. 23.00 uur wakker voor een laatste voeding en hij komt dan 's morgens om ca. 07.00 uur weer. Hij drinkt de voeding van 23.00 uur nu meestal nog heel goed, dus zolang hij dat doet blijf ik hem wakker maken. Als ik op een gegeven moment ga merken dat hij de laatste voeding slecht gaat drinken ga ik wel eens proberen om hem niet meer wakker te maken. Maw....kijk naar je kind. Als jij denkt/merkt dat ze de laatste voeding echt nog nodig heeft zou ik haar gewoon wakker blijven maken.
Ze drinkt die voeding nog wel gewoon goed, dus blijf het nog even geven. Maar ik merk wel dat ze lastiger wakker te krijgen is.
Wij hebben onze kindjes nooit wakker gemaakt voor een voeding. Voor mijn idee is die late avondvoeding er voor de ouders en niet voor het kind. Dat meldt zich wel als het honger krijgt. Onze jongste slaapt dan nu ook al van 19.00 tot 7-8.
Wij hebben niet wakker gemaakt. Het wel geprobeerd. Drie keer zonder enig succes. Dan werden ze toch gewoon wakker in de nacht terwijl ik de volgende ochtend gebroken was omdat ik pas na 23 uur sliep. Onze derde is nu 11 weken en die komt als ie zin heeft. Laatste voeding is rond 20.30 en dan nog een uurtje spelen/kletsen. Zo kunnen we als ik wil allebei slapen om rond 21.30. Meestal heb ik nu 1 nachtvoeding rond 3 uur, soms twee en dan tegen 2 uur en om 6 uur. Het ligt er ook aan wat je nog rekent tot de nacht. Bij ons is alles nachtvoeding tussen 22 en 7.
Ik heb het ook aan onze zoon overgelaten. Hij zat met 15 weken nog zeker aan de 8 tot 9 voedingen, waarvan 2 's nachts (tussen 8 en 7). Af en toe wel geprobeerd wakker te maken rond 23.00, maar daarop kwam hij nog onregelamtig en heeft hij zijn diepe slaap vooral in het eerste deel van zijn nacht. Ik kan alleen maar als tipg even, laat het maar aan je kindje over, die weet wanneer hij wat nodig heeft. Straks met bijvoeden, komt er een duidelijker ritme in (althans dat is hier) en raakt hij gedurende de dag meer verzadigd.