Avondwake?

Discussie in 'De lounge' gestart door MadeInUSA, 14 dec 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.174
    10.705
    113
    De moeder van een jeugdvriendin is overleden. Zij zijn katholiek, wij niet. Ik kan niet nu nog vrij regelen voor de begrafenis, maar de avond tevoren wordt dus een avondwake gehouden. Wat is het idee? Is dat een heel programma, en hoe lang duurt dat dan? Of kan je er even langs gaan? Het is aan de andere kant van het land, en de volgende dag moet ik dus werken (en ik heb twee kleine kinderen en papa is in het buitenland)... Wie weet er meer van?

2. Maev

Maev VIP lid

4 dec 2014
    6.071
    5.553
    113
    Ligt eraan hoe ze het insteken, het kan als een korte dienst zijn 30-60minuten, maar kan ook een samenkomst zijn om de 'laatste eer' te schenken.
    Je zou haar kunnen vragen wat het precies inhoudt, en haar vertellen dat je er graag ookvoor haar wilt komen, maar dat je het niet kent. Zo laat je in ieder geval merken dat je er voor haar bent en wel graag wilt komen maar ook moet kijken wat de mogelijkheden zijn om te komen.

In ieder geval ook voor jouw en die vriendin gecondoleerd.

3. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Hier in België is het meestal een korte herdenking in de kerk van 20 minuten tot een half uur. Zonder de kist.

4. DDucky

DDucky Bekend lid

7 jul 2014
    997
    317
    63
    Toen wij de avondwake van mijn opa hadden duurde het ongeveer een uurtje.
    Bij de wake werden vooral veel persoonlijke verhalen en herinneringen vertelt, die in kortere vorm uiteindelijk ook bij de begrafenis vertelt werden.
    De kist was bij ons niet aanwezig tijdens de wake, wel stond er een foto van mijn opa en een paar dingen die hij altijd bij zich had.

Ik hoop dat je er iets aan hebt.
    En anders zoals eerder genoemd even vragen wat het nu precies is.

5. Marlijn82

Marlijn82 Fanatiek lid

28 mrt 2012
    1.968
    0
    0
    Overijssel
    Is heel verschillend kan 20 minuten zijn maar ook een uur, met of zonder condoleren. Met en zonder kist. Heb beide situaties al eens meegemaakt, zou er even een telefoontje aan wagen.

6. mamabri

mamabri Niet meer actief

Is inderdaad heel verschillend, soms een half uur en soms een uur. Soms (vaak wel) staat de kist in de kerk, en is er ook condoleance ....maar niet altijd dus.

Deel Deze Pagina