Azijn bij in de wasmachine voorkleurbehoud.

Discussion in 'De lounge' started by Juffie26, Mar 10, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Juffie26

Juffie26 VIP lid

Oct 24, 2011
    10,011
    1,860
    113
    Ik hoorde/las vanavond iets op facebook over azijn bij de was bij nieuwe gekleurde kleding, het zou dan de kleur vasthouden.
    Maar hoe werkt dat dan :( Doe ik dat in het wasverzachter bakje? En dan net zoveel als dat ik normaal dopje robijn erin zou doen?
    En welke azijn moet ik daarvoor gebruiken, natuurazijn of schoonmaak azijn? Ik heb zo'n groene fles van Groenland staan daar staat op dat het ook voor ontkalken van wasmachine is, kan dat gebruikt worden bij kleding? En stinkt je was daar niet van?
    Sorry voor mijn 100de vragen :p

Bedankt :)

2. Juul75

Juul75 VIP lid

Apr 8, 2010
    12,091
    7,843
    113
    Een scheutje gewone witte azijn bijhet laatste spoelwater. Geen schoonmaakazijn gebruiken!

3. Juffie26

Juffie26 VIP lid

Oct 24, 2011
    10,011
    1,860
    113
    Ok is schoonmaakazijn slecht voor de was dan? Want ik ontkalk daarmee wel altijd Senseo, waterkoker en volgens de fles kan dat ook voor de wasmachine.
    Enne....wat is witte azijn :):) natuurazijn?

4. Tralalala

Tralalala Fanatiek lid

Dec 29, 2012
    1,968
    1
    36
    Zuiden van NL
    Ik doe het bij de handdoekenwas die op 95 graden gaat. Is heel goed voor je wasmachine :)
    Maar je kunt het idd ook gebruiken om de kleuren te fixeren. Gewoon in het wasverzachterbakje, een goeie scheut gewone natuurazijn. Ruik je niks van hoor :)

5. Athina

Athina VIP lid

Oct 31, 2007
    23,809
    3,339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    ik gebruik azijn als goedkope wasverzachter ;) en ondertussen is het ook goed voor de wasmachine heb ik begrepen. Je ruikt het gelukkig niet - ik vind azijn echt zó smerig!

Voor kleurbehoud dacht ik altijd dat je je kleding even in een bak met water moest zetten met een flinke scheut azijn - en daarna mee wassen gewoon.

6. Katenhond

Katenhond Fanatiek lid

Aug 14, 2014
    1,394
    174
    63

Heb ook altijd begrepen dat voor effectief gebruik, je nieuwe kleding in de azijn te weken zet.

Azijn in 't bakje van de wasverzachter is vooral ipv wasverzachter. Azijn haalt namelijk ook zeepresten uit je kleding en daardoor wordt het zachter.
    Als je machine goed spoelt, ruik je het daarna beslist niet weer terug! Geen schoonmaakazijn, dat is te agressief voor je machine.

7. Miss Mac

Miss Mac Fanatiek lid

Jun 21, 2013
    2,006
    0
    0

Senseo, waterkoker, fles ook met gewoon azijn, geen schoonmaakazijn ;)

Zet ook altijd een lege was op 95 graden met een fles azijn aan, maakt je wasmachine goed schoon

8. Juffie26

Juffie26 VIP lid

Oct 24, 2011
    10,011
    1,860
    113
    Bedankt dames ga ik doen

9. Sandana

Sandana VIP lid

Jan 9, 2012
    5,682
    5
    38
    Female
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Dit klopt. Alleen vind ik dus wel dat je de azijn ruikt als je het als wasverzachter gebruikt. Gebruik ik dan teveel of zo?

10. Marlijn82

Marlijn82 Fanatiek lid

Mar 28, 2012
    1,968
    0
    0
    Overijssel
    Waarschijnlijk wel. Maar ik rook het bij de oude machine wek en bij de nieuwe niet. Misschien spoelt de nieuwe nog na na het wasverzachter programma ofzo.

ik gebruik het ook altijd. Voor kleurbehoud een nacht weken in koud water met een flinke scheut azijn. En voor de nirmale was als wasverzachter.

Mn was ruikt er juist frisser van en is ook zachter dan met wasverzachter. Azijn heeft en ontkalkende werking en haalt dus de kalk uit je spoelwater waar je kleding normaal hard van word.

Share This Page