Lichttherapie, ervaringen?

Discussion in 'De lounge' started by Narcisje, Nov 2, 2017.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Narcisje

Narcisje VIP lid

Mar 17, 2016
    12,796
    8,466
    113
    Female
    Heeft iemand ervaring met Lichttherapie? Heb je zelf zo'n lamp thuis of doe je het ergens anders? Wat zijn voor jou de voordelen?

2. Marre1985

Marre1985 Bekend lid

May 1, 2017
    588
    500
    93
    Female
    Ik heb dit vroeger gedaan in het ziekenhuis ivm mijn eczeem.

Tijdens de wintertijd had ik dan 2 of 3 keer in de week een behandeling in het ziekenhuis.
    Maar het was best duur en meer dan een bepaald aantal keer werd het niet vergoed door de verzekering.
    Ze zeiden toen dat het ook prima gewoon op een normale zonnebank kan, maar dat je wel uit moet kijken dat je niet te lang gaat ivm verbranden en risico op huidkanker.

Als mijn eczeem nu weer erger wordt en het is in een periode dat er weinig zon is, ga ik maximaal 2 keer per week 10 minuten onder de zonnebank. (meestal 1 keer per week en soms sla ik ook een week over)

Behalve de cortisonzalf en vette creme is de zonnebank voor mij ongeveer het enige wat echt helpt en ik merk ook altijd meteen verbetering.

3. chrystel73

chrystel73 VIP lid

Jan 9, 2009
    6,300
    2,566
    113
    Wat voor lichttherapie bedoel je?

Voor je huid of een winterdepressie ( of gewone depressie)

Ik heb m wel gebruikt bij milde klachten van depressie. Werd er s morgens sneller wakker en helderder door.

Zal m weer eens op tafel zetten tijdens het ontbijt.
    Het is weer snel donker .

4. Monique1985

Monique1985 Fanatiek lid

Oct 7, 2013
    1,472
    113
    63
    Almere
    Man heeft het gedaan voor huid.. wij kregen dat ding tijdelijk thuis

5. IkbenTess

IkbenTess Fanatiek lid

Dec 14, 2016
    2,115
    1,090
    113
    Female
    Nederland
    Ik heb lichttherapie tegen winterdepressie, vandaag de laatste keer. Heb dan 10x 30 minuten gehad.
    Ik vind het heel fijn. De dag ‘starten’ (8.45 bij de psychiater) met wit licht dat doet denken aan de zon is echt lekker. Daarnaast heb ik daadwerkelijk meer energie en voel ik me lichter, alsof je de hele dag een duwtje in de rug krijgt. Ben echt vrolijker en erger me minder aan de donkere ochtenden. Het werkt zo goed dat ik zelf een lamp ga aanschaffen, de goede zijn al vanaf 120 euro te koop. Minimaal 10.000 lux zei mijn arts.

Blijdorp likes this.
  6. Mop81

Mop81 Fanatiek lid

Nov 9, 2013
    4,130
    2,517
    113
    Female
    Amsterdam
    Ik heb zo’n blauwe lamp gehad tegen winterdepressie.
    Hielp heel goed!

Ni al jaren geen last meer van gelukkig dus niet meer nodig.

7. Narcisje

Narcisje VIP lid

Mar 17, 2016
    12,796
    8,466
    113
    Female
    Ik bedoelde inderdaad voor depressieklachten. Mijn vrouw is afgebouwd met haar antidepressiva (Voor een angststoornis) en dat ging best goed maar ze merkt dat ze veel last heeft van dat het zo donker is.. daarom dacht ik dat zo'n lamp misschien zou kunnen helpen

Blijdorp likes this.
  8. Blijdorp

Blijdorp Niet meer actief

Nu ik dit zo lees denk ik dat ik ook maar eens zo'n lamp moet gaan zoeken. Heb eigenlijk al de hele week weer de neiging de deur niet uit te gaan, de bank niet af te komen en onder een deken te kruipen. Ieder jaar dit gedoe...

9. Treez

Treez Niet meer actief

Ik ben er positief over. Ik gebruik het in de ochtend en heb dan de rest van de dag meer energie. Doordat ik mij veel uitgeruster voel, word ik ook minder snel somber en blijf daardoor actiever. Dit verkleint weer de kans op een depressie. Ik merk meestal na een week gebruik al goed effect. Toevallig deze week weer begonnen. Ik gebruik de lamp elke ochtend 20 minuten. Ik heb er eentje met accu in zakformaat. Na het ontbijt neem ik de lamp ook mee naar de badkamer als ik sta te make-uppen etc. Erg fijne type lamp.

Deze heb ik:
    https://www.bol.com/nl/p/litebook-edge-lichttherapielamp-energielamp/9200000036267138/?suggestionType=suggestedsearch

10. IkbenTess

IkbenTess Fanatiek lid

Dec 14, 2016
    2,115
    1,090
    113
    Female
    Nederland
    Die ga ik idd ook kopen Treez. Is een goede lamp.

11. justme1974

justme1974 Fanatiek lid

Jan 20, 2009
    3,822
    2,003
    113
    Ik heb zelf een lamp in huis. Vorig jaar ben ik in oktober al begonnen. Dit is her derde jaar en ik ben nog niet begonnen trouwens. Ik sport momenteel 3x per week en ik metk dat dit een goede invloed heeft op klachten die ik al jaren had rond deze periode en nu eigenlijk niet. Neemt niet weg dat ik hem volgende week wel weer zal gebruiken. Want het is ook erg prettig licht.

Share This Page