Wel of geen 2e?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door tamtam78, 28 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tamtam78

    tamtam78 VIP lid

    12 jul 2008
    5.302
    38
    48
    Vrouw
    huisvrouw en schoonmaakster
    Gelderland
    Mijn zoontje wordt in Juni 2 jaar en mijn man en ik hebben altijd gezegd dat we graag 2 kinderen willen.
    We willen er geen te groot leeftijdsverschil tussen(tussen de 2 en 3 jaar) en aangezien ik in Juni ook al 33 wordt wil ik ook niet te lang meer wachten.
    Van ons zoontje was ik snel zwanger, maar met een tweede weet je het niet.
    Momenteel zit ik zonder werk en ben aan het solliciteren, maar het vlot nog niet echt.
    Tot November heb ik recht op een WW uitkering, maar daarna niet meer.
    Manlief vind het moeilijk om nu voor een 2e te gaan, omdat ik geen werk heb en straks die uitkering ook weg valt als ik voor November geen werk heb.
    We kunnen de vaste lasten en het grootste gedeelte van de boodschappen van mijn mans loon betalen, maar de andere dingen moet van mijn inkomen of van kinderbijslag(dat sparen we nu).
    Ik denk dat het wel gaat lukken, want dan krijgen we ook meer toeslagen en meer mensen doen het, dus waarom wij niet.
    Je weet niet hoe de toekomst gaat lopen, dus zekerheid heb je nooit.
    Wat zouden jullie doen?
     
  2. kimke77

    kimke77 Bekend lid

    24 feb 2009
    526
    0
    0
    Hoi,

    ik zit in dezelfde situatie qua leeftijd, baan en wens voor tweede. Wij hebben besloten er toch voor te gaan. Die baan komt wel weer. Kindje(wens) gaat voor.

    Kort door de bocht gedacht, maar zo denken wij er dus over. Succes met beslissen.
     
  3. Mamalief

    Mamalief Actief lid

    14 jun 2010
    490
    0
    0
    NULL
    NULL
    Zoals je zelf al zegt, zekerheid heb je nooit. Mensen met een geweldige baan kunnen de baan alsnog verliezen. Ik ben er van overtuigd dat ieder kind met zijn eigen vermogen komt.. dus daar zou ik me geen zorgen om maken. Maar goed, ik ben ook niet echt materialistisch dus misschien dat ik er daarom makkelijker over denk.

    Houd je zelf van veel luxe?
     
  4. Momfulness

    Momfulness Niet meer actief

    Mijn ervaring is dat het nooit de perfecte situatie is. Er zijn altijd wel argumenten om het niet te doen. Wij zijn voor onze eerste gegaan en daardoor ben ik een promotie op mijn werk mis gelopen. Degene die die baan nu heeft zit burned out thuis dus ik denk, is ook weer ergens goed voor geweest.

    Nu ben ik zwanger van de tweede en zitten we midden in een verhuizing, we gaan over 2 dagen verhuizen naar een jaren 30 woning waar de helft nog van gedaan moet worden, maar ja, we zijn er toch gewoon voor gegaan.

    Ik dacht dus ook, zekerheid heb je nooit. Ik kan van de ene op de andere dag mijn baan kwijt raken want het bedrijf is bezig met een reorganisatie. Vaak komt alles op zijn pootjes terecht.

    Verder heb ik ondertussen wel geleerd dat werk niet het belangrijkste is in het leven. Ga ervoor zou ik zeggen.
     
  5. tamtam78

    tamtam78 VIP lid

    12 jul 2008
    5.302
    38
    48
    Vrouw
    huisvrouw en schoonmaakster
    Gelderland
    Wat versta je onder luxe?
    We kopen geen merk kleding en kopen ook alleen kleding als het nodig is.
    We willen wel leuke dingen blijven doen, maar leuke dingen hoeven ook niet duur te zijn.
     
  6. femkes

    femkes VIP lid

    24 jul 2007
    9.063
    10.330
    113
    Wij hebben hetzelfde probleem. Mijn man heeft sinds december geen werk meer en vanaf april straks geen inkomen meer. In eerste instantie zijn we door gegaan met klussen (weten sinds vorig jaar maart dat zijn werk ophoudt) maar ik kreeg de kans om dichter bij huis te gaan werken met meer mogelijkheden tot doorgroeien. Dus zit ik wel weer met een tijdelijk contract.
    Daarom leek het ons beter om even te wachten. Ik denk wel dat we binnenkort weer durven. Ik ben door mijn proeftijd heen en heb wel een positief gevoel.
    In ons geval is het wel belangrijk dat mijn man weer werk vindt, mijn inkomen is net niet voldoende voor ons drie-en en zeker niet voor 4.
    Ik denk dat het voor een vrouw redelijk uitmaakt wat voor soort functie en sector je zoekt. Onderwijs, welzijn en zorg is waarschijnlijk iets makkelijker dan harde zakenleven om zwanger te solliciteren.
     
  7. Sarah84

    Sarah84 VIP lid

    21 jul 2008
    6.665
    1
    0
    Student en moeder
    Dordrecht
    Ik zou het dus echt niet doen! Je zegt dat je vanaf november geen WW meer hebt...dus ook geen geld! Als je zwanger zou zijn neemt niemand je meer aan...en zoals je weet heb ik dat zelf ervaren. Je bevalt dan op zn vroegst in november...en dan ga je niet gelijk werken....of heb je niet gelijk werk gevonden! Helemaal niet als je, zoals jij, niet alles kan doen. Ook zou ik zelf willen dat het eerst allemaal op rolletjes loopt...ook met het eerste kindje...dat die goed slaapt e.d. Een tweede kindje brengt zoveel extra's met zich mee...en nu trek je het soms al haast niet, heb ik het idee door wat je schrijft bij de junimama's. Dus ik zou het echt niet doen. Ook door finaciële redenen...je kindje moet ook eten en luiers om zn bips!
     
  8. Koekeloerie

    Koekeloerie Niet meer actief

    Hmm lastig. Ik zou zelf proberen om zsm een baan te krijgen. Al is het maar schoonmaak in de avonduren, call-center of wat dan ook. Heb je na je ww nergens anders recht op? Ik ben hier niet zo in thuis.

    Ik weet niet wat je precies overhoud per november, maar financiele zekerheid lijkt me momenteel belangrijker dan een 2e.
    Lastig hoor.
     
  9. misa

    misa Niet meer actief

    Lastige keuze, goed dat je er zo over nadenkt. Maar ook ik denk: er is nooit echt zekerheid. Straks heb je over een paar weken of maanden wel een baan, maar ook die kun je verliezen. Dus of je daarop moet wachten... vraag ik me af.
    Succes met je keuze!
     
  10. appelthee

    appelthee Niet meer actief

    lastige keuze meis en je moet je gevoel volgen makkelijker gezegd dan gedaan .........
    enne wat veel niet weten ook als je werkeloos bent heb je recht op 12 of 16 weken zwangerschaps uitkering hoe het precies weet ik niet maar weet wel dat je dan iets krijgt als je verlof zou hebben ............

    toi toi toi
     
  11. MiSe

    MiSe Niet meer actief

    Ik zou sowieso eerst een baan vinden, je moet je kindje wel een stabiele leefsituatie kunnen bieden.

    Voor de rest zou ik me niet al te druk maken, dat loopt wel los ;)
     
  12. Wilma1978

    Wilma1978 Actief lid

    27 dec 2009
    249
    0
    0
    Je man heeft een vast contract, maar je zit zelf in de ww. Ik zou het zelf ook een moeilijke beslissing vinden hoor, maar het is ook belangrijk dat je je hart volgt.

    Mijn man en ik wilde ook altijd graag twee kindjes, maar door flinke b.i. hadden we besloten om het toch bij een kindje te houden. Door een speling van het lot (lees: de pil werkt gewoon niet bij mij) ben ik toch nog een keertje moeder geworden en voor mij zelf is mijn gezin nu af (ondanks dat ik nu weer b.i. heb en erger dan de eerste keer, ben ik heel blij dat ik het nog een keertje mag meemaken en dolgelukkig met mijn twee kindjes). Bij ons zit er nu vijfenhalf tussen de twee en ik moet eerlijk zeggen dat ik het heerlijk vind zo'n leeftijdsverschil, dus dat is ook nog een optie, maar ik begrijp dat jullie er liever weinig tussen hebben zitten.

    Als je voor of tijdens de zwangerschap geen werk vind, dan kan je altijd daarna toch nog gaan kijken? Werk kan je vaak wel vinden, hoewel het misschien beneden je opleidingsniveau is (schoonmaken, tomaten plukken, desnoods een krantenwijk of thuiswerk, hoewel ik niet precies weet waar de reactie van Sarah84 over gaat). Vooral als je nu nog kan proberen om een deel te sparen voor die tijd met maar 1 inkomen. Ook krijg je natuurlijk nog een keer extra kb (wel pas aan het einde van het eerste volle kwartaal dat je kleintje is geboren, dus stel 2 januari, dan krijg je het in juni voor het eerst).

    Je hebt het dan wel moeilijker dan nu, dat is zeker waar. Je zal inderdaad weinig over houden voor luxe, maar genieten hoeft niet duur te zijn, je kan alles zo duur maken als je zelf wilt. Mensen leven toch naar hun inkomen, met minder geld (niet het minimum hoor, dat is wel zwaar) kom je net rond en met vijfhonderd per maand meer ook. Maar wat nu als je er niet voor gaat en je vind over vijf, zes jaar je droombaan, waardoor je een tweede makkelijk kan onderhouden? Dan heb je er misschien spijt van dat je het niet toch gedaan hebt.

    Het is inderdaad een heel moeilijke keuze. Wij hadden zelf ook de keuze gemaakt om het bij maar een kindje te houden, daarna een ongeplande (maar niet minder welkome!!!!) tweede, en voor mij is het geluk dat je bij een tweede er bij krijgt heel veel waard en het kan (let op kan) je gezin compleet maken.
    Als je kiest voor zekerheid, stabiliteit voor je gezin zoals het nu is, dan is daar ook helemaal niets mis mee, echt niet. Maar je weet niet hoe de toekomst gaat lopen, zekerheden heb je niet. Misschien vind je geen baan, dat kan, maar voor hetzelfde geld vind je die baan wel (of je droombaan, of de zoveel miljoen), je weet niet hoe je leven gaat lopen.
    Wel weet ik dat je van een tweede weer net zo veel gaat houden als van een eerste, en dat je er dan net zo gelukkig mee zal zijn. Het kan je gezinnetje 'compleet' maken, maar dat is iets dat niemand anders dan jijzelf (en je man) kunnen bepalen.

    Heel veel succes met jullie keuze,

    Groetjes
     
  13. tamtam78

    tamtam78 VIP lid

    12 jul 2008
    5.302
    38
    48
    Vrouw
    huisvrouw en schoonmaakster
    Gelderland
    @ Sarah:Ik begrijp het allemaal wat je zegt, maar dat zou inhouden dat ik eerst werk moet hebben dan een vast contract en dan pas een 2e en dat duurt mij gewoon te lang.
    Ik heb me er bij neer gelegd dat Danian geen langslaper is en het gaat nu best goed met slapen.
    De dagen dat hij wel langer slaapt komen wat vaker voor en als hij 's nachts wakker wordt ga ik er niet meer heen(of hij moet ziek zijn)dus krijg ik ook meer slaap.
    Voor hetzelfde geld duurt het nog jaren voordat Danian beter gaat slapen.
    Natuurlijk komt er bij een 2e extra dingen kijken, maar ik denk dat ik me daar nu beter aan kan aanpassen dan wanneer Danian wel beter gaat slapen, want ben nu al niet anders gewent.
    Het 2e kindje kan ook beter slapen je weet het niet.
    In November valt mijn uitkering weg dat is nu het bedrag wat we over hebben, maar we krijgen dan wel meer toeslagen.
    Het zal wat krapper leven zijn maar het moet wel lukken.
    Boodschappen kunnen we ook nog op bezuinigen.
    Ik zal ook gaan uitzoeken waar ik dan recht op heb.
    @ Koekeloerie: Ik ben op van alles aan het solliciteren callcenter schoonmaken, maar word steeds afgewezen.
    Ik zit ook met pols klachten dus kan ook niet te veel uur schoonmaken.
    Wat ik hierboven zei als mijn uitkering weg valt houden we niks over.
    Vaste lasten en boodschappen kunnen we dan betalen, maar benzine cadeautjes, kleding etc dat wordt dan lastig.
    Maar met die toeslagen en kinderbijslag moet dat wel lukken.
    Ik heb gekeken of ik recht heb op bijstand, maar mijn man verdient daarvoor te veel.
    Bedankt voor de verdere reacties.
    Ik zal een beetje meer over mijn klachten vertellen.
    Ik heb last van pols klachten, maar ik kan nog wel dingen doen, maar niet te lang dezelfde beweging en zwaar tillen, dus te lang schoonmaken valt al af.
    Heb wel gesolliciteerd op schoon maak werk, maar dat is voor een paar uur in de week en dat moet denk ik wel lukken.
    Inpak werk valt ook af omdat het dezelfde handelingen zijn net als kassa werk.
    Thuis werk ben ik ook voor aan het kijken.
    Vaak ben ik of te oud of niet flexibel genoeg of heb niet de juiste papieren of ervaring.
     
  14. Puck1

    Puck1 Bekend lid

    3 feb 2009
    979
    9
    18
    Ik zou zeggen, er gewoon voor gaan. Ik heb mijn kinderwens ook altijd uitgesteld ivm nog geen vaste baan. Resultaat 5 jaar later zit ik alsnog bij huis en geen vaste baan, maar nu eindelijk wel een kindje, maar ik heb wel spijt dat ik al die jaren mijn zeer grote wens in de ijskast heb gezet. Momenteel heb ik nog geen baan gevonden, maar al wel de wens voor een 2e kindje. Wij gaan er dan ook gewoon voor en zien wel hoe het loopt. Ik heb wel geleerd van de voorgaande jaren dat ik nooit meer een kinderwens achteruit schuif voor werk, dat komt wel weer. Heel veel succes met je keuze en volg je gevoel.
     
  15. Sarah84

    Sarah84 VIP lid

    21 jul 2008
    6.665
    1
    0
    Student en moeder
    Dordrecht
    @Tam...als ik je zo lees ben je er al helemaal uit meid! ;) Als je er zelf achter staat moet je er voor gaan! En ik snap je wat je zegt over een vast contact e.d. Bij mij zal het daardoor ook allemaal wat langer duren...maar liever dat dan weer in dezelfde situatie zitten als waar ik al in heb gezeten! Maar dat is natuurlijk persoonlijk!
    Succes met klussen dan maar! ;) Hihi!
     
  16. tamtam78

    tamtam78 VIP lid

    12 jul 2008
    5.302
    38
    48
    Vrouw
    huisvrouw en schoonmaakster
    Gelderland
    Ik snap dat jij er zo over denkt, omdat jij in die situatie hebt gezeten.
    Ik ben er wel uit, maar manlief moet er ook zo overdenken;)
     
  17. raspberry

    raspberry Niet meer actief

    Die baan kan altijd nog, een kinderwens uitstellen is op deze leeftijd van een heel andere orde en zou dan wel eens kunnen betekenen dat dat nooit meer gaat lukken.
    Ik zou dus zelf er wel voor gaan en er maar op vertrouwen dat het met of zonder baan ook wel goed zal komen... ;)
     
  18. Roozjuh

    Roozjuh VIP lid

    1 okt 2007
    18.378
    1.286
    113
    Flevoland
    geen reacties gelezen.

    ook hier dus de vraag of we het gaan redden met een 2de kindje. ik werk niet vanwege rug problemen. zit al 2.5jaar thuis en ben er nu zo aan gewend dat ik in de toekomst ook gewoon thuis wil blijven met de kid(s) misschien 1 of 2dagen paar uurtjes werken. ik weet dus niet hoeveel en wat voor extra kosten erbij gaan komen. babykamer hebben we al, heel veel kleding hebben we al van zoonlief nog. veel daarvan is unisex dus ook een eventueel meisje kan het aan tot op zekere hoogte. verder kopen we nual alleen kleding als het echt nodig is. extra kosten zullen dan luiers en flesvoeding zijn.

    succes met het nadenken en beslissingen die je gaat nemen. Ook wij moeten dus nog even flink nadenken erover. wij willen geen mega grote leeftijdsverschil dus zit toch wel iets van 'haast' bij :p zoonlief wordt in juli alweer 2jaar
     
  19. Roozjuh

    Roozjuh VIP lid

    1 okt 2007
    18.378
    1.286
    113
    Flevoland
    over werk gesproken: al geprobeerd om soort van ehh zwart werk te doen in de schoonmaak? vaak hebben oudere mensen huishoudhulp nodig, of van die rijke stinkerd die geen zin hebben om zelf met een doekje over de kasten te gaan.
     
  20. tamtam78

    tamtam78 VIP lid

    12 jul 2008
    5.302
    38
    48
    Vrouw
    huisvrouw en schoonmaakster
    Gelderland
    Ik zou niet weten hoe ik aan zulke adressen kan komen en dan kan ik Danian nog niet naar de opvang brengen.
     

Deel Deze Pagina