Azoospermie: gaat TESE wel of niet lukken?

Discussie in 'MMM clubs' gestart door A1981, 22 mei 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. A1981

A1981 Lid

16 apr 2013
    85
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hai allemaal,

Er staan hier al heel veel onderwerpen over ICSI, over het niet vinden van zaadcellen etc. Maar ik merk dat hier vooral veel mensen in schrijven die al een tijd bezig zijn en al veel verder zijn in het traject. Vandaar toch een nieuw topic, ik hoop dat er meiden zijn die in dezelfde situatie zitten als ons en dat we hier ons verhaal aan elkaar kwijt kunnen :).

Wij zitten sinds maart van dit jaar in de medische molen. We waren al een tijdje bezig om zwanger te worden en omdat mijn vriend op zijn 11e is geopereerd aan niet ingedaalde balletjes wilden we toch het zekere voor het onzekere nemen en zijn we naar de huisarts gegaan. Zij stuurde ons door voor een sementest. Hieruit is gebleken dat er geen een zaadcel in het sperma is gevonden, de tweede sementest wees hetzelfde uit.

We hebben nu net de echo bij de uroloog gehad en hieruit blijkt dat de testikels toch niet goed ontwikkeld zijn na de operatie die hij gehad heeft. Dat is waarschijnlijk de reden dat er geen zaadcellen zijn aangetroffen. We wachten nu nog op de uitslag van het bloedonderzoek om te kijken hoe de hormoonwaardes zijn.

Toen we de eerste keer in maart de uitslag hoorden, hebben we ons gelijk in de wereld van Google gestort en vonden al snel als behandeling de TESE. Viavia hoorden we dat hier in Dusseldorf al veel ervaring mee is, na mailcontact met de dokter van deze IVF kliniek hebben we toen gelijk al een afspraak gepland voor de intake, toen wisten we eigenlijk nog niet wat de uitslag van het onderzoek bij de uroloog zou zijn. Maar gezien de wachttijd, toch maar vast gepland.

En gelukkig maar, want het onderzoek was dusdanig dat volgensmij de enige mogelijkheid nog een TESE is, en zelfs daarvan vraag ik me af wat de kans van slagen is als de testikels niet goed ontwikkeld zijn.... :(.

We hebben nu half juni de intake in Dusseldorf.

Ik vond de uitslag van de uroloog wel heel teleurstellend, je hoopt stiekem toch dat er een obstructie zit, maar dit klinkt gelijk heel hopeloos... Zouden ze er nog wel iets uit kunnen halen? Moeten we nu al gaan denken aan KID?

Kortom, heel verdrietig.... heel veel vragen en heel veel onzekerheid...

Ik hoop dat er meiden zijn die in dezelfde situatie zitten of gezeten hebben.

Liefs A

2. visje2007

visje2007 Bekend lid

19 jan 2009
    702
    1
    0
    Hi meissie,
    De wereld zakt onder jullie voeten weg dan hè..
    Zo herkenbaar..
    Mijn man had ook azoospermie, maar dit kwam bij hem omdat hij geen aangelegde zaadleiders heeft.
    Mijn man heeft na hormoon prikken, en dna testen (qua erfelijke afwijkingen) een mesa/pesa operatie gehad. Dit was ook erg spannend omdat je voorafgaand niet weet of er überhaupt zaadjes gevonden gingen worden..
    En als er iets gevonden werd, van wat voor kwaliteit het was...
    En die kwaliteit is nog steeds onzeker, want ik heb na veel behandelingen nu wel'n heerlijk zoontje mogen krijgen...maar nu voor 'n brusje loopt het wat moeizamer..

Het enige advies wat ik je kan geven is dat je, hoe moeilijk ook, niet te ver vooruit moet kijken...
    Ook wij hebben het kid-verhaal laten passeren, zelfs adoptie..
    Maar met ons gekregen zoontje is dit voor ons gelukkig niet nodig geweest.
    Maar goed, het is'n heftig verdriet-een heftige emotie en een vreselijke roalercoaster waarin jullie nu zitten en daar strookt het "helder nadenken"niet altijd.
    Belangrijk is dat jullie er voor elkaar blijven staan, elkaar opvangen in deze onzekere tijd en veel praten... Doen jullie dat ook? En hoe gaat je man ermee om?
    En dat is er ook nog de omgeving....dat was in ons geval soms nog het lastigst! Mijn man die de ene opmerking na de andere kreeg toegeworpen als "nu voel je je vast minder man", "nou van liefde is ook geen sprake" en "je zal je vast schuldig voelen"
    Pffff gek werden we ervan!
    Wij hadden samen alles op'n rijtje..geen verwijten naar elkaar of schuldgevoelens en al naar ons inziens helemaal niet "minder liefde"! Juist als de liefde niet sterk genoeg was gebleken, dan hadden we dit niet samen aangekund!!

Ik hoop voor jullie dat er uiteindelijk ook zaad gevonden gaat worden.. Ik weet dat bij tese het zaad nog verder ontwikkeld moet worden na de punctie, maar in düsseldorf zijn ze qua techniek en kunnen erg ver!
    Verlies nog niet je hoop en probeer stap voor stap te gaan om zo jezelf niet voorbij te lopen.. Je hebt jezelf nog hard nodig op het moment als er wel zaad voor icsi gebruikt kan worden ;)!
    Ik duim voor jullie!!!

Heel veel sterkte,
    Liefs Visje.
    Xxx

3. A1981

A1981 Lid

16 apr 2013
    85
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hey Visje,

Dankjewel voor je reactie. Heel lief!

Ja, het is echt een achtbaan van emoties... pfff... Eerst totaal lamgeslagen na de eerste negatieve sementest. Dan bouw je weer langzaam hoop op, het zou nog dit kunnen zijn, het zou nog dat kunnen zijn... Dan krijg je ineens allemaal ongeplande zwangerschappen om je heen. Maar dan houd je jezelf weer voor dat onze tijd nog wel komt. En dan krijg je vandaag deze uitslag van de uroloog. Heb vanmiddag even heel hard gehuild... :(.

Wat fijn dat jullie in elk geval al een zoontje hebben mogen krijgen! Maar inderdaad, das geen garantie dat het een tweede keer ook maar weer mag lukken. Wat balen he... Ik zie dat je inmiddels twee miskramen hebt gehad, wat heftig zeg...

Ja bij ons is ook alles al de revue gepasseerd. Gelukkig zitten we wel echt op 1 lijn en kunnen we het daar ook gewoon over hebben samen. En je hebt ook wel gelijk dat we nog niet te ver vooruit moeten denken. Maar voor mijn gevoel wil ik plan b klaar hebben staan om niet te erg teleurgesteld te raken elke keer dat we negatief nieuws krijgen... :(.

En ja idd, je omgeving. We hebben het tegen onze familie, een paar vrienden en directe collega's verteld. Maar we kiezen er nu wel voor om niet tot in detail alles aan iedereen te vertellen. We weten gewoon niet wat eruit gaat komen en dan hoeft van ons niet iedereen van de hoed en de rand te weten. Ik vind dat nog wel eens lastig, collega's stellen dan toch veel vragen enzo. Hoe ging jij daarmee om?

Lfs

4. visje2007

visje2007 Bekend lid

19 jan 2009
    702
    1
    0
    Hi meis,
    Ik heb't even druk maar probeer dit weekend uitgebreider te reageren op jouw antwoord hoor!
    Knuffel, visje.

5. A1981

A1981 Lid

16 apr 2013
    85
    0
    0
    NULL
    NULL
    Helemaal goed, thx!

6. Toevallig dat wij nu weer in hetzelfde schuitje zitten! ;) Zijn jullie ook doorgestuurd naar Mulheim? Hebben jullie al verdere stappen ondernomen?

*Edit* Oh, sjongejonge Shaddix, beter lezen.. Jij hebt natuurlijk in juni je intake, dus je bent niet verwezen naar Mulheim :)

In ieder geval, wij hebben de dag na de intake direct gehoord dat een TESE de enige optie is.. En dat terwijl ze in het Geertgen al een jaar beweren dat ICSI prima mogelijk is met het zaad wat er gevonden wordt. Ze zeggen daar dat het weinig is, maar dat het zaad wat er zit wel in orde was.. Blijkt dus niets van waar te zijn :( Als wij met het zaad wat naar buiten komt een ICSI doen, zal er nooit een bevruchting ontstaan.. Wij zijn dus wel naar Mulheim verwezen, maar laten alles eerst even bezinken..

7. A1981

A1981 Lid

16 apr 2013
    85
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hey hoi Shaddixxx,

Nee, we wachten nog steeds op intake bij Dr. S. Nog drie weekjes geduld moeten we hebben. Jullie gaan dus nu naar de uroloog in Mulheim? We hebben wel net het onderzoek bij de uroloog hier in NL gehad.

xx

8. Ik denk dat wij sowieso wachten met de afspraak in Mulheim tot de bloedonderzoeken (testosteron, LH en FSH) uit Nederland binnen zijn. Nu hebben we daar 9 juli pas een afspraak over, maar we gaan wel proberen of dat sneller kan..

9. A1981

A1981 Lid

16 apr 2013
    85
    0
    0
    NULL
    NULL
    Waarom duurt dat zo lang? Wij hebben vorige week ook bloed ingeleverd hiervoor, heb toevallig gisteren even een mail gestuurd aan het secretariaat van de uroloog wanneer we de uitslag binnen krijgen. Dat hoeft toch in principe niet zo lang te duren? Tenminste, dat hoop ik... Heb aangegeven dat wij graag alles binnen willen hebben voor 19 juni, vanwege onze afspraak in DD. Uroloog moest ons nu officieel doorsturen naar de fertiliteitsarts, heb gevraagd of dat dan in elk geval ook kan voor 19 juni.

Nog niets gehoord...

10. Het zou ongeveer 4 weken duren voor ze de uitslag van het testosteron hadden, omdat ze dat in het ziekenhuis zelf niet kunnen meten. De afspraak zou dan ergens rond 20 juni zijn, maar wij wilden graag een avond-afspraak en dat kon dus pas op 9 juli. Wij dachten toen nog dat de uitslag toch niet echt invloed zou hebben op onze behandelingen ;)

11. A1981

A1981 Lid

16 apr 2013
    85
    0
    0
    NULL
    NULL
    Echt niet normaal hoe lang het duurt met al die uitslagen en wachten op afspraken hier in NL...

Net even gebeld met ziekenhuis, uitslag zouden we pas eind juni kunnen krijgen tijdens de afspraak met de fertiliteitsarts. Aangegeven dat ik de bloeduitslag toch echt graag eerder wil, moest ik de huisarts maar bellen gaven ze aan.

Gelukkig hebben we een hele fijne huisartsenpraktijk, gaven aan dat ze de uitslag uitprinten en klaar leggen :).

Zucht, dat was weer een half uurtje bellen ;).

12. A1981

A1981 Lid

16 apr 2013
    85
    0
    0
    NULL
    NULL
    Niemand die meer ervaring heeft hiermee?

Deel Deze Pagina