5e of 6e ziekte in combi met zwangerschap

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door daphne1976, 16 jul 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. daphne1976

    2 jul 2007
    9
    0
    0
    mijn dochter heeft vermoedelijk de 6e ziekte gehad (koorts en rode bultjes op gezicht, benen en armen), zelf denk ik net dat het de 5e was, want dat is toch zonder koorts?!
    Toen mijn dochter dat had, was ik dus net zwanger, denk zo'n 4 weken. Nu lees ik op internet dat gevaarlijk kan zijn voor het ongeboren kind. Kunnen jullie me meer duidelijkheid geven.
     
  2. Brigitte

    Brigitte VIP lid

    25 sep 2006
    6.432
    5
    38
    Hoi Daphne1976,

    het is altijd lastig als je kind idd de 5e (=parvo B19)of 6e (=3-daagse koorts) ziekte heeft. De kans dat je het al eens gehad hebt is groot en dan heb je er anti-stoffen tegen. De kans dat je het nu hebt gekregen is 50% als je geen antistoffen hebt en als je nu zelf ook geen uitingen hebt, kun je er eigenlijk vanuit gaan dat je het niet hebt gekregen van haar (incubatietijd 5e ziekte 4-20 dgn, 6e ziekte 10-15 dgn). Stel dat dit toch het geval is (dit geldt mn voor de 5e ziekte), is de kans klein dat het bij het kindje is gekomen. Mocht dit toch zijn gebeurt (die kans is dus heel klein, vooral als je pas 4 weken zwanger bent, dan is net de uitwisseling tussen jou en het vruchtje op gang) dan kan het afwijkingen veroorzaken bij het kindje en deze zijn over het algemeen erg genoeg om het in een miskraam te doen eindigen.
    Dus de kans is heel klein en probeer je maar geen zorgen meer te maken.

    * 5e ziekte:
    www.gezondheid.be:
    Onderzoek heeft uitgewezen dat ongeveer 50 tot 65 % van de vrouwen immuun is voor parvovirus B19. Deze vrouwen en hun ongeboren baby's zijn dan ook beschermd tegen B19-infecties. Wanneer een vrouw gevoelig is voor het virus en tijdens de zwangerschap geïnfecteerd wordt, treedt meestal enkel een milde ziekte op. In ongeveer 30 % van de gevallen wordt het virus doorgegeven via de placenta. Doorgaans ondervindt de ongeboren baby hiervan geen hinder, maar in zeldzame gevallen kan dit resulteren in bloedarmoede bij de ongeboren baby of aanleiding geven tot een miskraam of een spontane abortus.

    * zesde ziekte:
    http://www.czmedicinfo.nl/%7B6cf99025-d ... 2162ab%7D#{224706b4-26f9-428c-b111-c519980acd2a}
    Niet gevaarlijk voor zwangere vrouwen.

    Groetjes Brigitte
     
  3. daphne1976

    2 jul 2007
    9
    0
    0
    Ik denk toch dat het de zesde ziekte was als ik de symptonen zo lees, gelukkig maar dan geen gevaar!
     

Deel Deze Pagina