Hoi meiden, Ik heb dus sinds 2 maanden ongeveer last van mijn bekken, maar sinds een tijdje word het gewoon ondragelijk. Als ik mij 's nachts in mijn slaap omdraai word ik gewoon wakker van de pijn, met zitten krijg ik op den duur last van m'n onderrug en ook lopen is niet meer wat het was. Maar het meest vervelende vind ik toch wel dat ik geen huishoudelijk werk meer kan doen. Met name strijken, koken, bedden opmaken, dingen van de grond oprapen en de was doen. (Juist, vrijwel alles dus. ) Nou goed hier dus mijn probleem: Fysiotherapie word voor mij dus blijkbaar totaal niet vergoed. De eerste sessie is zoieso een uur, dat kost 80,- Daarna is het er van afhankelijk hoe snel mijn bekken zich verbeteren, maar ik moest rekening houden met nog minstens 3 sessies na de eerste. dat is dus bij elkaar zo'n 200,- Ik heb dat geld gewoonweg niet. Ik werk zelf niet, omdat ik de zorg voor ons kleintje grotendeels op mij wil nemen na de bevalling. Ik wil gewoon zoveel mogelijk bij haar kunnen zijn. En ik vind het gewoon zo naar om mijn man nog eens dik 200,- te moeten laten betalen voor mijn bekken klachten. het is dan 200,- voor de fysio, 100,- voor de zwangerschaps cursus, 90,- eigen bijdrage kraamhulp, 100,- om uberhaupt te mogen bevallen in het ziekenhuis, en nog eens 37,- voor een kraampakket. Vind de kosten buiten de fysio al duur genoeg.. Ik dus mijn zorgverzekeraar gebeld (Agis) of ik een aanvullende verzekering kon nemen. Nee mevrouw, dat kan pas vanaf 1 januari 2011. Dat ga je niet menen. Dus ik ben genoodzaakt me scheel te betalen aan de fysiotherapeut, of met de klachten blijven zitten. Dus of gewoon heel veel rust, lijkt me? Of maar genoodzaakt zijn je scheel te betalen voor een paar oefeningen. Nouja, oefeningen.. Het zijn geen standaard oefeningen. Wat ze willen doen, zijn mijn bekken dus weer recht zetten, geen oefeningen mee naar huis geven. Het is wel heel effectief, maar ik vind het ronduit achterlijk dat het zoveel geld kost. Nouja ik wou even klagen eigenlijk.. Maar stiekem hoop ik ook misschien op wat tips en/of ervaringen hier mee. Heel veel liefs! Iris
Ja balen is dat he.. Hier hetzelfde gehad! Alleen ik kon het financieel wel missen en ben 9 keer bij de fysio geweest, was een duur geintje. Maar heeft me wel veel geleerd qua oefeningen. Bij mij is de bi begonnen toen ik 20 weken zwanger was, en toen dus nog 20 weken zwanger door moest! En dat ging gewoon echt niet meer, dus vond een goede begeleiding toch wel belangrijk. Bekken recht zetten kon hier niet, schoot zo weer terug (ook hier 1 gekantelde bekken). Succes ermee!
Ik ken het helaas . Verga ook van de pijn bij de huishoudelijke taken. Maar ook als ik van de bank of het bed opsta.. of als ik de trap moet lopen. Bij mij werd het 8 keer vergoedt.. maar na deze 8 keer is het (natuurlijk) nog niet helemaal weg. En als ik weer wilde komen moest ik natuurlijk zelf betalen. Ik zou zeggen gewoon echt je rust pakken, en vragen of je vriend, moeder, of wie dan ook in de buurt jou wilt helpen met de dingen die jij niet meer kan. knuf
Ja ik had het er vanmiddag nog over met mijn man. Wij zijn echt types die ook van alles van tevoren regelen zodat we niet voor verrassingen komen te staan. Als ons kindje gepland zou zijn zouden we waarschijnlijk een andere verzekering hebben genomen. Alleen was ons meisje dus wel een verrassing, hehe.. maar jeetje, zo te lezen moet je dus best vaak naar zo'n fysiotherapeut en is 1 "intake sessie" en 3 keer er na waarschijnlijk nog lang niet genoeg. Als ik zo'n 8 keer zou gaan moet mijn man dus ruim 400,- betalen aan de fysio. Ik dacht het niet he. Mijn moeder komt elke donderdag naar me toe, om te helpen met het huishouden. O.a strijkt ze altijd behoorlijk wat voor me weg. (De was lukt me enigzins nog wel, plus ik heb een wasdroog combi dus hoef niks op te hangen gelukkig) Maargoed dat is dan ook eigenlijk het enige wat nog enigzins te doen is, ookal voeld het als een hele work-out haha. Loop me toch te hijgen er na en als mijn rug kon schreeuwen dan zou die t doen!
Ik ben ook al 8 keer geweest onderhand en heb uitgerekend dat ik tot het einde vd zwangerschap 1x in de week bekkenfysio kan krijgen. Daarna zien we wel weer verder (is weer een nieuw jaar). Ja als het 'onverwachts' is, dan is het waardeloos en sta je wel voor verrassingen. Balen zeg.
ik heb er weinig verstand van hoor, maar is zoiets niet af te trekken van de belasting? Krijg je er zo niet een deel van terug? Dat zou wel flink schelen denk ik? En wordt gewone fysio wel (deels) vergoed? of ook niet? Anders zou ik dat eens proberen, die heeft misschien toch oefeningen waar je wat aan hebt. Beter dan niets misschien? --> ow ik zie het al, agis basis vergoed niet aan 18+ers qua fysio. Maar belasting technisch is het misschien nog een optie om dat uit te zoeken? En verder misschien voor ontspanning voor je zelf, wekelijks zwemmen? Mogelijk is er zelfs in het zwembad wel wat mogelijk onder begeleiding van een fysio ofzo? Maar gewoon zwemmen met zwangeren in warm water kan al prettig zijn.
hoi, Ik heb even gekeken in de polisvoorwaarden van agis en bij het basispakket wordt inderdaad alleen bij chronische klachten fysio en/of mensendieck betaald. Je hebt dus geen keuze en zal het inderdaad tot 1 jan. 2011 zelf moeten betalen .. En ik vind het gewoon zo naar om mijn man nog eens dik 200,- te moeten laten betalen voor mijn bekken klachten. Dit vind ik wel een beetje vreemd, jullie hebben er samen voor gekozen dat jij thuisblijft lijkt me, daarnaast zijn jullie samen dus is het financiele huishouden JULLIE huishouden en niet alleen van hem.Als jij geen inkomen hebt, zal je regelmatig zijn inkomen uit moeten geven anders word het erg lastig qua kleding, eten enz. Jij hebt bekkenklachten, daar heb je niet voor gekozen en hebt daar hulp bij nodig, het is niet zo dat je een nieuwe jurk wil van 200,- euro. Mijn advies zoek een paar goede bekkenfysio's en vergelijk de prijzen, vraag of ze je wil leren hoe het werkt, het kan nl. wel dat het lukt ,ik ben namelijk ondanks mijn ernstige BI op dit moment ook niet onder behandeling omdat ze het mijn man geleerd heeft hoe hij het los moet maken. Ik zal straks wel weer terug moeten als het echt niet meer wil, maar nu redden we het nog zo.Als je bekken en misschien si gewricht nu scheefstaan zal je inderdaad min. 4 behandelingen nodig hebben.. Kijk of je het boek van cecile rost kan bemachtigen , hier staan veel tips en oefeningen in. even over je zorgverz. een aanvullende verz. heb je verplicht 1 jaar.. dit zou het je gescheelt hebben dus kijki zelf wat bij een evt. volgend jaar of volgende zwangerschap het slimste is en bekijk altijd even het voegoedingenoverzicht grondig voordat je een zorg verzekering afsluit voor het volgende jaar en hou dan rekeningmet de plannen voor dat jaar. tandarts wensen, kinderwens enz. Als je de compactpolis erbij zou hebben => 9 behandeling vergoed indien medisch noodzakelijk zou je dat 12x 4,75 kosten= 57 euro de gezinnenpolis: krijg je ook kraampakket en wettelijke eigenbijdrage vergoed bij klinische bevalling, + 75, - vergoed voor zwangerschapscursus. zou zijn 12 x 21 euro= 252 euro per jaar. of de compleetpolis.12 behandelingen en kraampakket, 25 euro korting op zwangerschapscursus en vergoeding eigen bijdrage . 12 x 14,15 =169,80..
kijk je wel uit als je gewoon doorgaat met een scheef bekken kan je dat na de bevalling ook nog gewoon pijn blijven doen en kan het chronisch worden he! het hoeft niet maar ik zou toch in ieder geval 1 of 2 x heen gaan om te kijken of ze het recht kunnen zetten.. Misschien is het wel je si gewricht die kan vrij makkelijk weer recht en dan kun je het zelf onderhouden met het boek van cecile rost O ja en ik lees dat de kleine meid onverwachts is, ja dan word het lastig verzekering plannen en is het heel irritant dat je niet halverwege een verz. pakket erbij kan nemen. Jou verzekering is wel makkelijker met mensendieck of cesar therapeuten , in zoverre daar zit geen max. behandelingen aan.
mimi: Bedankt! Ja ik had die gezinnenpolis al even goed doorgelezen, daar had ik ook voor gebeld bij Agis vandaag, sprak me erg aan. Maargoed helaas pindakaas dus. Wat mijn opmerking betreft, probleem is gewoon dat we zulke grote bedragen niet echt zomaar kunnen missen. Momenteel betaald hij alles. Ben het ook een beetje zat om continu "mijn hand op te moeten houden" als ik weer wat nodig heb, maargoed dat is een ander verhaal en het onderwerp "huishoudgeld" hebben we al besproken en dat is ook al geregeld. Het is wel zo prettig als je als "stay at home mom" wat eigen centjes kunt hebben. Maargoed enige oplossing is zover ik nu zie om maar zoveel mogelijk rust te nemen zodat het in iedergeval niet erger word door overbelasting. Enige waar ik zo mee zit/zat is dat ik zo bang ben dat het hele huis dan gaat versloffen.. Dus hij moet me dan enorm gaan helpen hier in huis, anders ben ik gewoon genoodzaakt om toch naar de fysio gegaan. Ja ik heb net een andere therapeut gebeld, maar de goedkoopste die ik hier kan vinden is 30,- per half uur, tientje goedkoper dus. Blijf het duur vinden. En inderdaad, fysiotherapie word alleen vergoed als het chronisch is, en dan pas vanaf de 10e behandeling is mij vandaag verteld. Wat ik heel vreemd vind.. Want een vriendin van mij, die net zo lang zwanger is als ik, heeft ook BI en haar basisverzekering van Achmea Groene Kruis vergoede 8 behandelingen. Ik heb volgende week vrijdag weer een afspraak bij de Verloskundige, ik denk dat ik dit alles ook maar even aan haar voorleg. Ik ben via haar doorgestuurd naar de fysio, maar ik neem aan dat ze ook wel kunnen begrijpen dat zoiets voor sommige mensen gewoon een beetje te duur is.
Ik loop voor bekkenklachten bij de chiropraktor, mss is dat een optie? Het houdt mij aardig op de been, het is niet helemaal weg, maar lang niet zo pijnlijk meer als het was. Ik weet niet goed wat de kosten daarvan in Nl zijn, maar hier is het slechts $40 per keer. En mss wordt de chiropraktor wél vergoed? Ik weet dat toen ik in Nl woonde ik de osteopaat deels vergoed kreeg (CZ).
Ook hier in hetzelfde schuitje. Ik heb wel het geluk dat ik in Duitsland ook verzekerd ben en ik daar straks naar de fysio kan. Alleen heb ik een verwijzing van de huisarts nodig en die is nog een paar weken op vakantie. Nu ben ik aan het zoeken geweest en kwam ik bij de cursus zwanger en fit. Deze cursus doen ze bij een fysiopraktijk en kost 150 euro voor 10 keer. Ik ben nu 1 keer geweest en heb dit als zeer prettig ervaren. Zittend op een fysiobal oefeningen doen. Misschien een tip om daar eens naar te zoeken? Succes
Het lijkt misschien wel duur maar als je al jaren een wat uitgebreide aanvullende verzekering had gehad dan betaal je al snel zo'n 20 euro meer per maand. Dat heb je dus al die jaren uitbespaard. En als je er samen voor gekozen hebt om thuis te blijven houdt je je hand niet op. En het is je gezondheid, niet een duur jurkje of een weekendje weg. Maar even terug te komen op je bekkenklachten, dat is gewoon zwaar balen. Ik heb er bij beide zwangerschappen behoorlijk last gehad. Afwisselen tussen wat lopen, zitten en liggen en af en toe een licht karweitje zijn de beste tips die ik je kan geven.
Moet zeggen dat ik aan het boek van Rost: bekkenpijn..... meer heb gehad als de hele fysiotherapie die ik tijdens mn eerste zwangerschap gehad heb..... (tip?) Verder... Tja zo werken verzekeringen gewoon.... je weet nooit waar je van te voren gebruik van moet maken...... hoe dingen gaan lopen.... aanvulling maaruhhhh je schrijft dat je kindje nu niet gepland was.... maar je bent vanaf september bezig.... (?). had je toch nog over kunnen stappen van verzekering?
Ik zou niet bezuinigen op je gezondheid. Als je echt serieuze bekkenklachten hebt, zoek daar goede zorg voor! al is het maar omdat je het risico loopt er langdurige klachten aan over te houden. Echt, er zijn betere besparingsmogelijkheden. En (beetje off topic) als je er zo veel moeite mee hebt 'je hand op te houden' bij je man, moet je misschien nog eens heroverwegen of je wel thuisblijfmoeder wilt zijn. Ik zou er zelf niet aan moeten denken niet mijn eigen inkomsten te hebben. Maar da's voor iedereen anders, het is dus ook niet bedoeld als aanval of zo.
We zijn een tijdje bezig geweest, maar na goed overleg hebben we toen besloten om toch nog even een poosje te wachten. Ik ben toen weer de pil gaan slikken (Yasmin) maar die pakte mijn lichaam niet goed op blijkbaar. Ik wil niemand bang maken die de Yasmin slikt hoor, ik ben altijd moeilijk geweest met anticonceptie pillen. Heeft even een tijdje geduurd voordat we echt helemaal enthousiast en blij konden zijn omdat het toch een beetje onze planning overhoop gooide haha, maar nu zijn we meer dan blij en is ze hartstikke welkom natuurlijk. Ik hoef niet te heroverwegen of ik thuismoeder wil zijn hoor. Dat hebben wij allang besproken omdat ten eerste kinderopvang best prijzig is. En wat heeft het voor zin om te gaan werken, om vervolgens je salaris weer in te leveren aan de kinderopvang. Als ze eenmaal wat ouder is wil ik wel weer gaan werken, in het weekend ofzo. Maar fulltime zal ik niet gaan werken. Ik wil ook gewoon veel bij ons dochtertje kunnen zijn. En over dat "hand ophouden" bedoel ik dus mee dat altijd als ik wat nodig heb, ik het mijn man dus altijd maar weer moet vragen en dat vind ik gewoon vervelend. Daarom hebben we ook afgesproken dat zodra die kleine er is hij geld voor boodschappen en een bedrag per maand gewoon naar mij overmaakt voor mijn eigen spulletjes enzo. Mooi geregeld vind ik, hij begrijpt ook dat ik het vervelend vind en vind het ook goed zo. Maargoed inderdaad off-topic. heel erg bedankt voor alle reacties in iedergeval! Chiropraktor word ook niet vergoed, word hem dus ook niet helaas. Mijn man en ik hebben gewoon nu afgesproken dat hij me veel gaat helpen hier in huis, dan maar hopen dat wanneer ons meisje er is ik het gewoon allemaal weer zelf zal kunnen doen. Mijn moeder helpt me 1 a 2 dagen hier in huis en strijkt een hele boel voor me weg, dus dat is ook al een hele opluchting. (Heb het al zo warm sinds ik zwanger ben en boven zo'n stomende strijkijzer is het helemaal erg haha, dan nog niet te spreken over zo lang op m'n voeten moeten staan) Ik ben toch niet het type wat de hele dag in bed zou kunnen liggen, dus een afwisseling in liggen, zitten, lopen en soms een licht karweitje klinkt voor mij prima. Gelukkig wonen we ook gelijkvloers en hoef ik niet zoveel trappen te lopen, enige trap die we hebben is in het portiek en daar heb ik nog wel de meeste moeite mee moet ik zeggen.. Trappen lopen.
Klinkt inderdaad alsof je er goed over hebt nagedacht. Valt niet mee, om zo onverwacht in deze situatie gekomen te zijn, denk ik. De algemene tips die ik je kan geven: - zo min mogelijk je rug belasten terwijl je bukt (denk aan in- en uitruimen van de vaatwasser, de wasmachine). als je die dingen écht zelf wilt doen, zet dan een krukje neer zodat je erbij kunt zitten. stofzuigen is eigenlijk gewoon uit den boze voor vrouwen met bekkenklachten. probeer dit dus door iemand anders te laten doen! - opstaan uit bed: eerst op je zij gaan liggen, benen over de rand, met je armen jezelf zijwaarts omhoog drukken. - omdraaien in bed (van zij naar zij): eerst je voeten naast elkaar op de matras zetten, dan een soort bruggetje van jezelf maken en draaien (sorry, kan het niet duidelijker uitleggen) - probeer eerst je diepe buikspieren aan te spannen (bikini-buik maken, noemde m'n fysio dat) voordat je iets gaat doen wat belastend kan zijn voor je rug en bekken. Dat is niet hetzelfde als je hele buik aanspannen, maar alleen het onderste gedeelte (max tot aan je navel) - span je bekkenbodemspieren ook aan voordat je je rug en bekken gaat belasten - niet op harde ondergrond (vloer) zitten - doe een paar keer per dag bekkenbodemoefeningen (aanspannen-loslaten; 5-10 keer kort en ook een paar keer wat langer) - als je even google't kun je die oefeningen wel vinden - zo min mogelijk trappen lopen. als er een lift is, gebruik die dan, al is het maar voor één verdieping. als je per se met de trap moet: zijwaarts naar boven en achteruit naar beneden; altijd met twee voeten op één trede voordat je naar de volgende trede gaat. Deze laatste heb ik bij de 2e zw gelukkig niet hoeven doen; omdat ik er vroeg bij was met therapie. Bij de 1e zw ging ik idd als een oud wijf de trap op en af. - laat af en toe je bilspier masseren. dat kost wat kracht. veel mannen redden dat wel met hun handen, maar anders kan het ook met de punt van een elleboog. in de bilspier zetten en kleine rondjes draaien. - je kunt op een gegeven moment zelf wel de meest pijnlijke plekken vinden op je bekken. masseer die ook door daar een duim of een vinger 'in te zetten' en flink hard te drukken, gedurende een minuut per plek. beetje pulseren kan, maar het is maar een klein plekje iedere keer dus echt wrijven of zo werkt niet. Dit doet vreselijk zeer tijdens de behandeling, maar gaf mij daarna altijd zo'n opluchting. verder had ik nog een heel vel met oefeningen. ik vermoed dat je die al google'nd ook wel kunt vinden. misschien toch de moeite waard om 1 of 2 keer voor naar een goede bekkentherapeut te gaan; die kan je de belangrijkste oefeningen leren en die kan je man leren hoe jou goed te masseren. de rest kun je dan zelf. heel veel sterkte in elk geval; ik weet dat pijn in je bekken écht geen pretje is (maar in mijn geval ging het beide keren na de bevalling wel over!)
Het is idd ontzettend duur allemaal. Maar ik denk ook dat als je nu een paar keer gaat en aangeeft dat je zoveel mogelijk wil mee pikken omdat je maar een paar maal kan betalen krijg je misschien wel wat oefeningen mee voor iets later. Als je nu niet gaat lijkt mij dat je met alleen rust niet voldoende zal hebben. Een paar keer gaan voorkomt misschien wel dat je straks echt niet meer kan lopen van de pijn. En voorkomt misschien ook wel ergere en langdurige behandeling. Ik zou er toch nog even goed over nadenken. Het is duur, maar ze zeggen niet voor niks goedkoop is vaak duurkoop. en het gaat hier wel om je lijf. Ik lees dat jullie alles samen goed besproken en besloten hebben. Dan zal je man het toch ook geen ramp vinden om dit te moeten betalen. Wat zou jij doen als het andersom was geweest? als het erger zou voorkomen en hij er baadt bij zou hebben zou je toch ook liever willen dat hij het wel doet?! Lastig is het wel, dus heel veel succes!
Ik zou echt investeren in het boek van Cecile Rost!! Mogelijk kan je het via bol.com tweedehands bestellen. Nieuw is het geloof ik ook maar 20 euro. Als je met deze termijn al veel gaat rusten om "overbelasting" te voorkomen dan kan je gegarandeerd met 38 weken niets meer en duurt het veel langer voor je na je bevalling bent hersteld. Overigens zijn de vergoedingen uit de basisverzekering landelijk vastgesteld dus er is geen enkele verzekering die fysiotherapie behalve chronische indicaties en kinderen onder de 18 vergoedt.