Hee hoi! Momenteel ben ik 22 weken zwanger en ik eet al bijna 10 jaar geen vlees. Sinds de zwangerschap wel dagelijks zuivel. Zijn er meer die b12 te kort hebben of dit hebben laten testen in de zwangerschap? Ik neem wel dagelijks een zwangerschapscomplex waar ook b12 in zit.
Naar mijn weten is het als vegetariër sowieso verstandig extra B12 te slikken Als vegetariër is het dacht ik sowieso verstandig extra B12 te slikken. Zelf ben ik bekend met een tekort en slik sinds een jaar supplementen. Hoog gedoseerd van lucovitaal. Als ik jou was zou ik gewoon even bij de huisarts aanvragen om het B12 te bepalen. Dan heb je een goed beeld. Ik denk niet dat je voldoende hebt aan de zwangerschapssupplementen als je helemaal geen vlees eet (maar dat is een aanname van mij)
Tijdens de zwangerschap van dochter heb ik een vitamine B12 tekort gehad. Geen vegetariër trouwens, dochter at mij gewoon letterlijk op. Ik kreeg er toen meerdere keren injecties voor, daarna was het weer goed. Heb me wel ontzettend slecht en naar gevoeld van het B12 tekort. Je kunt natuurlijk altijd eens je bloed laten prikken om te kijken of je waardes goed zijn..
Kwam je zelf erachter dat er iets niet goed zat of pas na testen? Ik voel mij verder prima en alleen af en toe wat vermoeid, maar toch wat angstig dat de baby last kan hebben van een b12 tekort. Laatst zei de kraamzorg dat de baby er geen last van kan hebben en ik alleen zelf als ik echt een tekort heb, omdat de baby het dan van mij wel opneemt. Ik kan volgende week pas testen.
Je waarde zal vals'verhoogd' zijn door de supplementen. Het wil niet zeggen dat je cellen voldoende B12 in zich hebben als je bloedwaarde zegt dat het goed is. Daarnaast zijn multivitaminen niet hooggedoseerd genoeg om een tekort op te lossen, dus als je voor de zwangerschap al laag zat zit je dat waarschijnlijk nu nog meer. Het kan ook goed zijn hoor, maar ik zou zeker even bloedprikken. Stel dat je echt te laag zit zegt dat genoeg. Is je waarde laag/normaal zegt het nog steeds niets en kan je nog steeds een tekort hebben op celniveau (maar is dit niet zichtbaar in je bloed door het slikken van de supplementen)
Je kunt naast je serum B12 ook het actieve B12 laten bepalen. Dat is uiteindelijk een waarde die veel meer zegt.
Na het testen. Ik voelde me wel erg slecht maar ik had er geen idee van dat dat te wijten was aan een B12 tekort. Wat je kraamzorg zegt klopt, de baby neemt wel wat het nodig heeft. Heb je inmiddels al bloed laten prikken?