Februari dit jaar mijn vitaminen laten prikken. B12 was 213 en D 55. Ferritine veel te laag. Maar ik heb volgens iedereen een postnatale depressie en een angststoornis. Vitamines waren prima volgens de huisarts. Deze lente / zomer ging 't waarempel 4 maanden iets beter met me, en nu: ik stort weer in. Depressie /angst / dwang. Dat is 't meest aan de orde. Kan dat door de vitamines komen? Slim om nog eens te laten prikken? En waarop allemaal? Of vestig ik m'n hoop op iets wat een hype is, volgens de huisarts.
Het kan zeer zeker aan vitamines liggen. De 1 reageert en lichamelijk op en de ander psychisch. Ik zou als ik jou was nog een keer de huisarts bellen.
Mijn b12 was precies 123 en d 55. Ha zij dat de grens 200 was dus het zou best eens kunnen kloppen. En starten kan geen kwaad andere landen hebben een hogere grens met b12.
Ferritine waarde van 7 is veel te laag. Dan moet je echt extra ijzer slikken/toegediend krijgen. Het staat ook allemaal in verbinding met elkaar
Je klinkt alsof je er zelf niet in gelooft dat het een postnatale depressie / angststoornis kan zijn. Nu is de vraag natuurlijk wel of je zelf de persoon bent die dat het best kan beoordelen. Aan de ene kant bij jij degene die het voelt. Aan de andere kant kan zoiets ook je beoordelingsvermogen beïnvloeden en kijkt je omgeving er misschien objectiever naar. Dat gezegd hebbende: het prikken op vitamine en indien een tekort die vitamines aanvullen, is een relatief simpele behandeling, waarbij je redelijk vlot resultaat kunt merken. Ik snap dat je huisarts een poortwachter is die ook de zorgkosten een beetje in toom probeert te houden. Maar als er sprake is van een postnatale depressie, staat er ook een dure behandeling klaar. Maar wel één waar jij misschien nog niet aan doe bent. En dan is het toch niet effectief. Ik zou dus toch nog een keer laten prikken op vitamine B12 en D. IJzer en zink ook meenemen. Als er tekorten zijn, kun je die aanvullen en kijken wat dat doet. Helpt dat niet binnen enkele weken, dan is het denk ik goed om te gaan onderzoeken of er waarheid zit in de suggestie van je omgeving. Als het dan toch nodig is om een behandeling voor een postnatale depressie te starten, sta je er hopelijk ook voor open en heb je niet de twijfel 'wat nou als het aan m'n bloedwaarden ligt'. Succes! Ik hoop dat je je vlot wat beter gaat voelen.
Waardes van ferritiene en d zijn iig niet ok. Jammer dat sommige huisartsen fit nog blijven beweren. Vitamine D hoort minimaal 80 en liefst hoger te zijn. Van een lage vitamine D KAN je sneller last van stress en depressies krijgen. Je kan er geestelijk instabiele van raken. Psychologe en huisarts hebben me toendertijd ook aangeraden om te zorgen dat vitamines op orde waren. Het staat allemaal met elkaar in verbinding. 1 vitamine iets laag zal meestal niet zo voor problemen zorgen maar meerdere tekorten kan ervoor rzorgen dat hormoonhuishouding en alles door de war raken. Huisarts legde uit dat door bijv stress de opname van vitamine D verminderd. Soort vicieuze cirkel. Ik merk het ook wanneer mijn vit D te laag wordt. Dan wordt ik instabiele, meer stress en meer negatieve gedachten. Mijn Feritiene was 13 en dat is te laag. Hiervoor heb ik ijzertabletten gekregen..
Bedankt voor je reactie. Helaas ben ik al 9 jaar op en af bezig met deze klachten, en de bloedtekorten zijn ook al lang aanwezig. Ik zit inmiddels 2 hele dagen in therapie, dus daar sta ik zeer zeker voor open al langere tijd. Ik geloofde zelf niet in vitaminetekorten en psychische klachten, en ben daar nu pas mee bezig.
Mijn HB is ook altijd goed maar mijn ferritine veel te laag. Net zoals jou waarde ik krijg dan een ijzeeinfuse om het op te krikken. Ik zou zeker nogmaals naar de huisarts gaan.
Het lab hanteert hier 50-150 als ref waarde, heb je 50 dan zit je laag normaal en 80 is echt wel oke hoor.
Oké, dat haalde ik niet uit je eerste post. Sorry. Dan zou je het testen en eventueel aanvullen van de vitamines als mooie aanvulling kunnen zien op wat je al doet.
Welke klachten heb jij dan? En een infuus? Ik krijg niets, omdat m'n hb goed is. Dus geen gevaar volgens de huisarts.
Ik zeg toch niet dat 80 niet ok is? ik Zeg dat de norm tegenwoordig liefste MINIMAAL 80 is. heel veel mensen hebben problemen met een waarde van rond de 50 of minder. Kan dan wel de norm zijn maar in Nederland lopen ze wat dat betreft flink achter. Internist gaf bij mij aan dat er al veel onderzoeken zijn waaruit blijkt dat die 50 gewoon te laag is en 80 de ondergrens moet zijn. Ik voel me zoveel beter met een waarde van boven de 100. Richting de 60-50 krijg ik echt klachten. Er zijn
Wat slecht van je huisarts je ferritine is je opslag die is dus ' leeg' ik zou hier zeker nogmaals over in gesprek gaan. Laag ferritine geeft de zelfde klachten als een laag hb. Je ziet het bij mij aan mijn huidkleur zodra hij tekort is en ik voel me dan heel erg sloom en moe.
Klopt helemaal heel het Nederlands beleid dat vitamines eerst helemaal onder de grens moeten zijn voor ze gaan behandelen klopt niet. Ik heb een ferritine B12 en d tekort. Het liefst laten ze me steeds wachten tot het helemaal op is eer ik weer spuiten of een infusen krijg. Zo belachelijk. Ik heb tijdens de zwangerschap elke week B12 gespoten en naar de zwangerschap was dit niet meer nodig volgens de internist. Word gelukkig binnenkort gebeld want merk echt verschil.
Ik ben al mijn hele leven moe. Niet een beetje moe, maar hondsmoe. Toen ik daarvoor naar de huisarts ging op mijn 21e kreeg ik het antwoord dat komt omdat je zoveel werkt (50 uur in de week toen). Dus ik ging weer weg. In de jaren erna ook paar keer geweest en elke keer kwam er een ander excuus. Ik had 2 kleine kinderen dat is vermoeiend, Ik lag in een scheiding dat is vermoeiend, Ik lag in een vechtscheiding dat is vermoeiend. Nooit hielden ze er rekening mee dat ik al heel mijn leven moe was. Dat ik het nodig had om eens in de 3 maanden 24 uur aan 1 stuk te slapen. Maar ja als ze blijven zeggen dat alles op orde is dan weet je niet beter. In 2015 vertelde iemand over b12 tekort. en in eerste instantie ivm mijn vader. Die de diagnose Alzheimer heeft gekregen toen. Ik was op dat moment overspannen thuis al maanden. Ik had last van uitval van mijn armen en benen. Haaruitval, moeheid, aften en zo had ik een a4 tje vol met klachten. Toen ik ging lezen over b12 viel voor mij alles op zijn plek. Ik ging naar de huisarts die het weer wegwuifde, maar ik liet mij dit keer niet wegsturen. Ik heb een doorverwijzing naar een internist gevraagd. 1 met goede kennis van b12. Die heeft mijn bloedwaardes getest. En ik zat op het randje. Dus normaal waren de waardes goed. Echter omdat ik zoveel klachten had mocht ik wel gaan spuiten. Dit doe ik nu nog steeds. van het a4tje zijn alle klachten weg. Alleen de moeheid niet. Helaas zal dit ook nooit meer herstellen. Ik zal moeten leren omgaan met mijn energie en dus vaker nee zeggen. (lekker als je ook adhd hebt. niet de beste combi) Dus ik ben blij dat ik toen toch vol heb gehouden. Anders weet ik niet wat mijn lichaam gedaan zou hebben. Ik bleek dus ook niet overspannen! Het lag aan de b12.
Hier ook als enige klacht nog vermoeidheid... Vrees na al die jaren injecteren dat dat mijn hele leven blijft.
Ik denk het ook. Ik ben eigenlijk 35 jaar onbehandeld geweest zoals het er nu uitziet. Dus die moeheid ik kan het op mijn buik schrijven vrees ik dat die weggaat