B12 fabel of succesverhalen?

Discussie in 'De lounge' gestart door Hejahe, 16 okt 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hejahe

Hejahe Lid

22 aug 2015
    91
    8
    8
    Fijn al die reacties. Hadden jullie ook psychische klachten?

2. Narcisje

Narcisje VIP lid

17 mrt 2016
    12.826
    8.482
    113
    Vrouw
    B12 tekort is géén hype.

Er is de afgelopen jaren meer bekendheid over b12 gekomen en dus ook meer kennis en ervaringen.

3. Narcisje

Narcisje VIP lid

17 mrt 2016
    12.826
    8.482
    113
    Vrouw
    Ik heb al sinds 2009 injecties en ik had zeker psychische klachten in het begin. Daarnaast heel veel andere klachten maar psychisch ging het ook echt niet lekker toen.

4. Nic1976

Nic1976 Fanatiek lid

27 okt 2009
    4.545
    732
    113
    Dat kan zeker aan je vitamine liggen. Ik heb het met vitamine D als ik weer slecht slaap kan ik er zeker van zijn (en wordt gelukkig iedere 3 maanden getest) dat het veel te laag is. Dan neem ik weer een ampul en kan ik weer wat maanden vooruit.

5. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.222
    16.582
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Dat zal ook per persoon verschillen. Hier komen we weleens bij toeval een laag vitamine D tegen en dan heeft die persoon nergens last van. Dat we achterlopen vind ik echt niet.

6. Hejahe

Hejahe Lid

22 aug 2015
    91
    8
    8
    Hoe denk jij dan dat 't zit met B12 en D en Ferritine?

7. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.222
    16.582
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Je ferritine is erg laag maar die zou voor een beter inzicht uitgesplitst moeten worden. De waarde van je hb en mcv is ook belangrijk.
    Het is de combinatie van de waardes bij elkaar.
    Je vitamine B12 is wel aan de lage kant maar het ligt ook aan je leeftijd, De referentiewaarden verschillen per leeftijd. Binnenkort gaan we op het werk weer eens praten over de vitamine b12. Vitamine D had ik hierboven al gezegd,het verschilt echt per persoon.
    Zo hebben wij eens een patiënt gehad met een vitamine d van 17 die was echt heel extreem en die had wel heel veel klachten zoals enorme spierpijn in de benen en algehele malaise.Die knapte wel op met een kuur. Het advies is ook dat iedereen 800 EH per dag zou moeten innemen.
    Het blijft lastig. Zo heb je mensen die met een Hb van 6,4 prima functioneren maar een andere persoon is hondsmoe.
    Ik zou om te beginnen je ferritine laten uitsplitsen.
    Heel veel sterkte ermee, is enorm vervelend als je je zo voelt.

Siepie85 vindt dit leuk.
  8. Lamode

Lamode Bekend lid

19 feb 2014
    808
    185
    43
    Vrouw
    @Anouk2005 wat is een normale waarde ferritine van een volwassen vrouw 30+?
    Je geeft aan dat je ferritine kan laten uitsplitsen. Nu was ik heel benieuwd waar dit precies goed voor is? Ik ben erg nieuwsgierig, omdat ik ook al een tijdje kamp met moeheid en mijn ferritine is ook laag. 11 om precies te zijn en HB 7.0. Slik nu dagelijks ijzertabletten 3X per dag.

9. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.141
    8.872
    113
    Bij mij kwamen de klachten van een trage schildklier en later door vitamine B12 en ferritine tekort. Zolang ik medicatie gebruik, is er niets aan de hand.

10. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Maar ook al zijn die andere waardes goed, dan nog kan je van een laag ferritine zeker wel klachten hebben. Mijn HB en mcv zijn steeds goed maar de ferritine blijft maar dalen.
    Hier moest volgens huisarts en internist wel wat aan gedaan worden aangezien dit de voorraad is. de volgende stap is verlaging in HB.

11. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Ik heb geen tijd om uitgebreid te reageren met bronvermelding nu, maar het komt wel van échte bronnen.

Samenvatting:
    -Een B12-tekort kan wel degelijk voor psychische/psychiatrische klachten zorgen.
    -een B12-tekort kan niet worden uitgesloten obv de door jou genoemde bloedtest. Helemaal niet omdat deze wel laag normaal is.
    - als je nu vitamine B12 gaat bijslikken (al dan niet in een multivitamine, wordt alleen je bloedwaarde hoger (dit zegt niets over een tekort in je spieren), maar kan je de komende maanden fluiten naar betrouwbare andere bloedwaarden die evt iets kunnen aantonen (holo-tc/actief B12, methylmelonzuur, homocysteine).
    -helaas vinden huisartsen het vaak een hype omdat er steeds meer aan het licht komt en b12-injecties een soort Haarlemmer olie lijken te zijn. Maar alleen hebben ze de klepel horen luiden en hebben ze vaak weinig echte gronden, zelfs in hun eigen richtlijnen staan veel dingen die ze zelf tegenspreken.

Heb je een gastric bypass gehad toevallig? Eet je vlees?

Edit: en dan iets waar ik (nog niet gezocht) geen medische onderbouwing voor kan vinden: Mijn Ferritine bleef ook dalen, sinds de injecties geen last meer van ;)

12. Dettol

Dettol Bekend lid

12 apr 2020
    896
    418
    63
    B12 is idd geen hype
    Er komt gewoon meer over bekend
    Ik prik mezelf inmiddels bijna 5 jaar en wat een verandering!
    Ik ben gelukkig en heb veel meer energie!
    Dus dit kan zeker een symptoom zijn
    Ik zou nog eens laten checken

13. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Ik heb ook jaren een veel te laag B12 gehad. Jaren gespoten maar ik was ‘spuitmoe’. Ik ben toen overgegaan op pillen, al twijfelden we of die wel zouden werken. Ergens vond ik het ook zonde om ze te slikken omdat je injecties door de verzekering betaald werden en voor deze tabletten moest ik zelf 30 euro per maand betalen. Lang verhaal kort: ik ben gestopt met het spuiten en slikken van B12, nu al meer dan een jaar geen injecties meer en minstens een half jaar, misschien wel bijan een jaar geen tabletten gehad en ineens is mn waarde meer dan 300. Yeahhhhh!!!
    Zo vreemd. Maar wel fijn.

Maar goed, wat ik wilde vragen: is jouw schildklier ook geprikt?? Misschien een idee om als je de uitslagen van je andere bloedonderzoeken hebt die hier ook neer te zetten. Assistentes die zeggen dat ‘alles prima is’ wantrouw ik bij voorbaat (sorry assistentes die hun uiterste best doen, slechte ervaringen mee!! ;))
    Dan kunnen we even met je meedenken.
    Ongediagnosticeerde schildklierproblemen worden wel eens met psychische problemen verward..

14. Dettol

Dettol Bekend lid

12 apr 2020
    896
    418
    63
    Als je een opname probleem hebt werken pillen niet
    Misschien handig om te weten

15. Manderijntje

Manderijntje Fanatiek lid

23 jan 2014
    1.168
    1.332
    113
    Mijn ferritine is altijd al heel laag geweest. Werd altijd weggewoven want ik heb een zware menstruatie. Ik was doodmoe, had emotionele klachten, psycjologische klachten, stress level kreeg ik niet meer omlaag en als kers op de taart exceem. Toen liet ik ook mn vit D en b12 onderzoeken. Mijn vit D was 14 en toen mn huisarts zei dat dat een hele lage waarde is ben ik er goed voor gaan zitten. Blijkt;
    • vit D tekort kan hele ernstige gevolgen hebben, fysiek en psychisch.
    • Vit k2 tekort kan voor een zware menstruatie zorgen. Dit heeft dus ook effect op je ferritine. Mijn 10 dagen lang durende menstruatie duurt nu 8 dagen en ik bloed niet meer als een rund..
    • Bijna alle vitamines in de apotheek zijn slecht opneembaar/niet van goede kwaliteit/te laag in dosis/hebben teveel onnodige toevoegsels.
    Mijn tips die mij geholpen hebben:
    • Vit D ampullen zijn een no-go voor veel mensen. Ze maakten mij heel erg moe na zo'n hoge dosis. Ipv iedere week 100.000ie in te nemen kun je beter dagelijks 15000ie innemen bijv. Je kunt het hier uitrekenen: https://www.grassrootshealth.net/project/dcalculator
    • Geen vit D pillen maar druppels op olie basis! Het liefst 1000ie per druppel en geen combi druppel.
    • Vit D combineer je het liefst met k2 en magnesium voor een goede opname. K2 in druppelvorm en magnesium het liefst als spray. Als je voor tabletten gaat, kies dan altijd voor magnesium bisglycinaat. Dat is de meest goed opneembare vorm.
    • Voor ijzertabletten ook voor ijzer bisglycinaat kiezen.
    • Ijzer wordt het beste opgenomen met vit c. Ik slik iedere dag extra vit c met mn ijzer tabletten en ook als ik geen ijzertabletten slik, gebruik ik vit c, het liefst een natuurlijke vit c. Maar in iedera geval als ascorbaat en niet als ascorbinezuur. Dat wordt beter opgenomen en is veel milder voor je maag.
    • Neem enkele maanden deze vitaminen en stop ermee. Ga pas 4-6 weken na het stoppen nogmaals bloedprikken. Zo heb je een beter overzicht hoe je lichaam er op reageert. Bloedwaardes tijdens suplementen geven geen betrouwbare informatie.
    Laat vooral je bloedwaardes tussendoor prikken (na het stoppen van de vitamines) zodat je zelf kunt volgen hoe je lijf reageert.

Lamode vindt dit leuk.
  16. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.222
    16.582
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad

Die waardes ken ik niet uit mijn hoofd. Dat uitsplitsen is om de onderlinge waarden met elkaar te vergelijken, De ene anemie is niet de andere anemie.
    Verder weet ik er ook niet zoveel vanaf ;)

Lamode vindt dit leuk.
  17. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Als je ijzer niet omhoog gaat is een ijzerinfuus dan geen goed idee?

Er is inmiddels bewezen dat MINDER ijzertabletten MEER zoden aan de dijk zetten.

Dus ik kreeg vroeger 2x 200mg ferrofumaraat per dag en nu 1x 100mg per 2 dagen. Omdat het in je darmen dan beter wordt opgenomen.

Een ijzeeinfuus is veel effectiever ;)

Lamode vindt dit leuk.
  18. Lamode

Lamode Bekend lid

19 feb 2014
    808
    185
    43
    Vrouw
    Als het aan mij ligt zou ik ja zeggen voor een ijzerinfuus. Maar dit heeft de huisarts niet voorgesteld. Hij vond mijn HB verder goed alleen de ferritine was laag.
    Denk dus niet dat ze dit zomaar geven.

19. Lexie74

Lexie74 VIP lid

14 sep 2006
    9.364
    200
    63
    Vrouw
    loonadministratrice
    nop
    Klinkt alsof ik mijn eigen verhaal lees :(
    Hoevaak spuit jij? nog altijd 2x in de week of om de 2 mnd. Ik mag nl maar om de 2 mnd en ik heb het idee dat 2x in de week beter zou zijn...

20. Young Flower

Young Flower Fanatiek lid

25 jul 2006
    3.369
    507
    113
    vlakbij Rotterdam
    Ik zit nu na 5 jaar op 1x per week. Maar dat is pas sinds 2 maanden. Eerder lukte het niet om af te bouwen

Deel Deze Pagina