Hallo dames, Een niet zo bekend onderwerp en naar mijn eigen weten gaan artsen er ook laks mee om.. Toen ik voorheen aan de pil was waren mijn vitamine b12 waarden altijd laag, maar dit was geen objectieve meting door de invloed van kunstmatige hormonen.. Toch heb ik altijd lage waardes gehad, maar bleven de artsen maar zeggen dat het wel goed was.. Nu ik zwanger werd en ook weer steeds meer klachten kreeg, heb ik aangedrongen op een test, maar deze werd afgewimpeld op de helft van mijn zwangerschap door de huisarts.. Ik ben inmiddels steeds zieker, kan bijna niet meer eten en drinken en ik denk dat mijn misselijkheid te maken heeft met de b12 tekorten.. Nu loop ik dus bij een maag lever darm arts die wel heeft geprikt en nu blijk ik een vet tekort te hebben, 135..... Ik ben zo verdrietig.. Omdat ik lees dat je door de verstoorde opname van b12 je kindje tekort kan doen en er ontwikkelings achterstanden kunnen ontstaan.. Zelfs borstvoeding hoef ik zo niet te doen, want ik neem het niet op.. Ook wordt foliumzuur niet goed opgenomen.. Heb altijd alle vitamines geslikt, 2 x per week vette vis enz... Maar als je lichaam het dan niet kan opnemen dan kun je dus problemen krijgen.. En hier zit ik dan 35 weken zwanger en voel me zo niet gehoord door al die artsen en ik maak me echt ontzettende zorgen over hoe lang ik al een tekort heb.... Iemand ervaringen?
Ik neem aan dat je nu gewoon injecties gaat krijgen? Dan kun je vrij snel alles opkrikken. Ik spuit nu 1x per twee weken na een tijd 2x per week. Ik zal de rest van m'n leven 1 keer per maand moeten injecteren. Wat de gevolgen zijn voor je kindje weet ik niet, maar ik weet wel dat wat dat betreft het kindje vaak voor gaat en gewoon dus van jouw vitb12 (ook al is het weinig) krijgt. Als je eenmaal injecties krijgt, is er ook niks aan de hand met borstvoeding. De opname van foliumzuur is afhankelijk van b12; met b12-injecties zal dat ook verbeteren.
Overigens; je moet echt injecties. Geen tabletten, ook geen smelttabletten en ook geen spray ofzo. Kan best dat je wel iets opneemt van smelttabletten, maar bij injecties is de werking vele malen zekerder. En die injecties moet je levenslang. Eerst boosten bv 2x per week, daarna kun je naar 1x per maand afbouwen. Laat je niet wijs maken dat na een paar weken je waardes weer ok zijn of zelfs te hoog. Als je injecties krijgt, zeggen die waardes niks.
Dankjewel voor je reactie! Ik ga morgen ook injecties eisen gewoon.. Heb nu idd de smelt tablet, omdat ik moet wachten op nu weer een andere uitslag die ik maandag! Pas krijg.. Had nu een waarde van 135.. Ze doen er allemaal maar heel luchtig en lacherig over.. Maar herken alle symptomen en klachten van tijdens het pil gebruik.. En ik ben zo boos dat ik continu erover aan de bel trek en zieker word en ze het gooien op de gewone zwangerschaps kwalen.. Ik denk ook dat de baby wel pakt (gelukkig maar) en ik daarom zelf als maar zieker en zwakker word en dat is gewoon niet nodig! Heb jij het ook echt gekregen tijdens zwangerschap of had je daarvoor ook al klachten/injecties? Knapte je er ook meteen van op? Want als het zo doorgaat kom ik hiervan nog aan de sondevoeding en aan een infuus.. En misschien met dit forum dat anderen zich ook herkennen en er wat aan hebben!
Ik snap je bezorgdheid, maar zo extreem laag is hij niet. Al is het natuurlijk wel goed dat er nu actie ondernomen wordt. Ik hoop dat het je laatste loodjes niet al te veel beïnvloed. Sterkte!
ik bleek ook lage reserves te hebben en de internist heeft me meteen met ampullen voor de injecties naar huis gestuurd. ze zei dat tabletten lang niet zo goed opgenomen worden als de injecties. ik moet sowieso tot eind van de zwangerschap injecties. er stond wel in de bijsluiter dat het even kan duren voor je zelf het effect merkt.. na een week of 6 na de bevalling moet ik weer terugkomen om te zien hoe het dan gaat met mijn b12
Ik ben benieuwd wat er vandaag bij de verloskundige gezegd wordt.. Er vallen nu eindelijk puzzelstukjes op hun plaats.. En lijkt me verstandig om de tekorten op die manier op te krikken, ook omdat ik zo ziek ben en het opgelost kan worden en zo niet in het ziekenhuis te belanden.. En omdat ik ook als eerste optie borstvoeding zou willen geven en dat er anders ook absoluut niet in zit, want ik voel me letterlijk helemaal leeg getrokken op dit moment.. Denk ook dat er veel discussie is over wat is nou een tekort, maar volgens mij als je er zulke duidelijke klachten van hebt en toch een lage waarde dan hoef je daar niet aan te twijfelen.. En het zou jammer zijn als je het niet probeert in dit stadium, want een teveel kun je nooit hebben en de ampullen zijn niet schadelijk.. Mag ik jullie vragen waarom ze er bij jullie aan dachten? Vaak wordt er niet zomaar op geprikt.. Of worden de klachten al niet herkend..
ze hebben het bij mij gedaan toen ik bij de diabetesverpleegkundige was geweest. ze wilden nog even een extra suikertest uitvoeren en hebben er toen meteen de schildklier en b12 bij gedaan omdat ze zagen dat die nog niet gecontroleerd waren. weet niet of ik het via de vk ook gekregen had maar dat maakt nu niet meer uit.. hoop dat je de ampullen krijgt zodat het iig niet erger wordt
dankjewel voor je antwoord! Best belangrijk vind ik om die dus ook mee te prikken, wat eigenlijk niet vaak en niet standaard wordt gedaan.. Weet ook niet of de Vk dit voor me kan regelen.. En heb er een beetje een hard hoofd in dat de maag lever darm arts me het deze week al gaat geven, omdat ze dus in eerste instantie het serum b12 heeft bekeken in het bloed, die was 135.. Nu wil ze dus eerst wachten op de MMA en homocysteine.. En die uitslag krijg ik maandag pas.. Lees ook op de site dat die 2e test meestal wordt gedaan tussen een waarde vanaf 148.. Dan kan het dus niet helemaal uitgesloten worden en is er onduidelijkheid.. Ik heb zelf echt zoiets van laten we maar beginnen want ik ben morgen 36 weken en het heeft even een aanloop nodig.. Misschien dat ik anders via de huisarts wel wat kan overleggen, die staat er heel anders tegenover dan mijn maag lever darm arts... En dat vind ik wel jammer, de maag lever darm arts doet er echt luchtig over.. Soms weet je dan niet meer via welke weg, want haar weg lijkt mij de meest logische, maar als ze er dan zo op reageren..
Ik heb ook een b12 te kort gehad (niet tijdens zwangerschap) en mijn huisarts zei ook dat de pilletjes ed niet voldoende b12 bevatten om je waardes in korte tijd omhoog te krijgen. Bij mij was het zo dat de b12 langzaam afnam, met pilletjes zou het net zo langzaam opbouwen. Volgens mijn HA was injecties ook het enige wat zou helpen. Ik heb destijds 8 injecties gehad en daarna waren mn waardes weer ok. Ook nooit meer injecties hoeven hebben. Inmiddels is dit 9 jaar geleden
Ik heb een b12 tekort. Ontdekt na een onderzoek van gynaecoloog, nadat ik zw vergiftiging had. Bij mij hebben ze toen ook de stappen genomen die je internist nu onderneemt. Ik had idd een verhoogd homocysteine. Mijn maag breekt de b12 af, dus tabletten werken niet. Autoimmmuun reactie. Dus idd injecties b12 1x per 6 weken. Spuit ik zelf. Nu extra ook b6 en b 11 tabletten in de zwangerschap.
Wrsch 1e zwangerschap met b12 tekort doorlopen. Dochter heeft er niks van gekregen. Slimme tante, dus maak je daar geen zorgen over. Gynaecoloog maakte zich daar niet zo druk om. Kans op zw vergiftiging is wel mogelijk.
Bij mij hebben ze nog even bloed geprikt en daarna meteen de eerste injectie vanwege de klachten. Die injecties kunnen sowieso geen kwaad, als een volkomen gezond persoon injecties zou krijgen, plast hij de overtollige vitamines gewoon weer uit. Dus bij jouw waarde zou ik ook gewoon direct starten nadat er voor homocysteine en mma is geprikt (maar voor je daar de resultaten van hebt). Bij mij hebben ze overigens pas bloed geprikt nadat ik al zelf aan de smelttabletten zat en echt iets van 2000% van de ADH via smelttabletten nam. Daar werd dus wel iets van opgenomen, waardoor mijn waardes niet meer betrouwbaar waren. Maar uiteindelijk doet dat er weinig toe; ik had heftige neurologische klachten, met injecties ging het beter en na een week of 8 (2x per week injecteren, dus 16 injecties) was ik klachtenvrij. Op basis van de eerdere klachten, mijn b12-waarde en het feit dat die injecties zorgen voor klachtenvermindering, wordt gewoon gesteld dat ik dus een vitb12-tekort had. De oorzaak is niet duidelijk; ik heb een maagonderzoek gehad, maar daar is geen oorzaak gevonden. Er bestaat dus een kans dat ik het wel nog op kan nemen uit voeding en dat mijn tekort dus tijdelijk was (als gevolg van zwangerschappen en borstvoeding, ik ben sinds 2011 telkens óf zwanger geweest óf borstvoeding gegeven en nog een maand of 6 allebei tegelijk; dat vreet reserves 4 jaar lang! Ik heb ook zwangerschapscholestase gehad, dat heeft mogelijk ook invloed gehad.). Ik kreeg al flinke klachten met een waarde van 224, vermoedelijk is mijn tekort na de zwangerschap pas ontstaan. Overigens heb ik zelf gevraagd m'n waarde te checken, huisarts vond het niet nodig gezien mijn hb (die was prima).
Ik vind de verhalen echt fascinerend en uiteenlopend ook.. En ook hoe artsen er mee omgaan.. Vandaag bij de Vk geweest en die kon er idd niks mee.. Bij mij gooien ze het er telkens op dat dit mogelijk ook valse-lage waardes zijn.. Ik had lage waardes tijdens pil gebruik, alleen is toen nooit die MMA en homocysteine geprikt.. En nu dus wel.. Echter het gekke blijf ik vinden dat de ene arts dus meteen start met de injecties na alleen de waarde van de serum b12 en bij mij dus het allemaal niet zo nauw nemen en dus willen wachten op maandag.. En eigenlijk weten ze mijn b12 waarde al 2 weken en zei de assistente doodleuk dat al mijn waardes goed waren, totdat ik dus gister bij de mdl kwam en die zei dat het helemaal niet het geval was en daarom verder onderzoek wilde doen.. Ik lees ook idd dat ze soms geen aanwijsbare reden vinden. Toentertijd heb ik ook een maag scopie gehad waar ook niks uit kwam.. Het lijkt mij handig om sowieso ook maar in te zetten om dezelfde redenen die jij noemt purk.. Je hebt een lage b12 waarde, je hebt klachten en waarom zou je niet kijken of je, je beter voelt na de injecties.. En idd ze zijn afbreekbaar en niet schadelijk.. En wat je zegt voor de 1 is 250 oid al te weinig en heeft iemand al klachten.. De enige muur waar ik tegenop loop is dus de bereidwilligheid van artsen.. Ik kan het nog via mijn huisarts morgen proberen, kijken wat hij er van zegt.. Ik ga er maar vanuit dat de kleine alles heeft genomen en moet daar ook in geloven.. Het is zo tegenstrijdig als je deze gegevens hebt ze je laten doormodderen en niet serieus nemen.. Tuurlijk is het belangrijk dat de baby alles krijgt, maar soms vraag ik me af of moeder ook nog een beetje op de been mag blijven, dan maak ik me ook best zorgen voor daarna, ik loop nu op primperan en medische voeding, kan straks waarschijnlijk geen borstvoeding geven én moet wel zo een kleine verzorgen na een bevalling... Ik snap er soms niks van..
Jeetje 135 is wél echt extreem laag! Sowieso injecties eisen!! Ik vind het echt schandalig hoe de artsen er hier in Nederland mee omgaan. Kijk je naar het buitenland (amerika bijv) daar hanteren ze als ondergrens 350! Wat wel hele goede smelttabletten zijn, zijn die van vit store.com. Deze bevatten methylcobalamine en dit wordt goed opgenomen door het lichaam. Die uit bijv de kruidvat zijn synthetisch en daar wordt echt niks uit opgenomen. Belangrijk is dus dat er methylcobalamine in zit. Maar goed met zo een tekort heb je gewoon injecties nodig. De huisarts kan deze prima voorschrijven. Succes!
Ik ben tijdens de laatste zwangerschap begonnen met spuiten, en toen heb ik de ampullen gevraagd die niet gekoeld bewaard hoeven worden. In de gekoelde zit een conserveringsmiddel waar nog geen duidelijkheid over bestaat ivm de foetus en die andere zijn even duur/goedkoop. Better safe than sorry, vond ik toen.
Ja echt schandalig vind ik het ook hoe artsen met dit soort dingen omgaan, je valt net even buiten de reguliere dingen en ze doen er niks mee.. En vind ook dat ze hier in nl ook allemaal zo lekker op hun eigen eiland zitten, niks in overleg.. Van die hoor je dat en van de gynaecoloog weer dat.. Dankje voor die tip! Je moet het maar net allemaal weten, las op de site van de stichting dat je dan van Takeda moet hebben.. Zelf even goed op letten!
Eerste spuit gehad! Terwijl ik nog in afwachting ben van de uitslagen, maar ik kreeg neurologische klachten en heb ze geëist! Huisarts weet alleen niet zo goed hoe vaak.. Lees bij jullie allemaal echt wel 2 x per week? Wacht maandag de mdl arts wel even af.. Maar heb zo'n hard hoofd in de reactie van de artsen.. Gynaecoloog gaf wel toestemming voor beginnen van injectie dus deze week.. Maar zei dat ik het ook wel af kon met een multivitamine.. Die slik ik al!!!!! Oh wat een week met dikke muren... Maar concrete vraag aan jullie nog, wat was je waarde en met welke frequentie hebben ze opgeboost?