Zwaar gevoel onderbuik

Discussion in 'Stel je vraag aan de verloskundige' started by Hellen1971, May 7, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Hellen1971

Hellen1971 VIP lid

Dec 16, 2008
    6,069
    1
    38
    Senior consulente Wmo
    Sliedrecht
    Daar ben ik weer...ik hoop, dat jullie me niet lastig vinden, maar jullie dames verloskundigen zijn toch een stuk toegankelijker dan mijn gyn.

Ik ben bijna 21 weken nu en ik heb erg veel last van bekkenpijn ( vooral rond het schaambeen, waarvoor ik word behandeld) en bandenpijn. Vooral met opstaan en de eerste stukken lopen heb ik nu het gevoel alsof er een betonblok onderin mijn buik zit, zoveel druk en gevoel van zwaarte heb ik dan. Voor de grap zeg ik wel eens dat het lijkt of mijn baarmoeder gaat bumgeejumpen, maar eigenlijk vind ik het een heel naar gevoel.

Ik vind het moeilijk in te schatten of dit normaal is, want het is mijn eerste zwangerschap en daarnaast kan ik me voorstellen dat bekkenpijn en bandenpijn samen ook soortgelijke klachten kunnen geven (en wellicht in het kwadraat?) Ik probeer al voor ik opsta mijn spieren aan te spannen en mijn navel iets in te trekken, zodat alles wat meer gedragen wordt i.p.v. dat het hangt. Maar nog is de combi pijn en druk behoorlijk fors te noemen. Ik ben vrij dik van mezelf, dus de gangbare babybelts passen mij niet en ook de op advies van de therapeut aangeschafte bekkenband wordt te strak in mijn laag hangende speklagen gedrukt, om het even oneerbedig te zeggen, en dat maakt mijn onderbuik ook weer gevoelig.

Mijn vraag aan jullie is: is dit normaal en is er iets wat ik zelf nog wél kan doen om die druk/gevoel van zwaarte te verminderen? ik moet nog een week of 20 en ik zie er best tegenop als het zo blijft (of erger wordt..)

2. Hellen1971

Hellen1971 VIP lid

Dec 16, 2008
    6,069
    1
    38
    Senior consulente Wmo
    Sliedrecht
    Even up...er staan een paar udere oproepen op volgende pagina's die wellicht over het hoofd zijn gezien. Jullie krijgen ook zoveel vragen te verstouwen hier :)

3. Brigitte

Brigitte VIP lid

Sep 25, 2006
    6,432
    5
    38
    Hoi Hellen1971,

het is handiger je vraag niet naar boven te halen, want als je zelf reageer op je bericht komt er een 1 te staan en die zien we soms wel eens over het hoofd, een 0 niet En als het toch zo lijkt te zijn kun je dat beter even in een nieuw berichtje zetten. Het is maar een tip.

Vervelend dat je nu al zo'n last hebt van je buik en bekken. Het zal er inderdaad niet echt beter op worden en je moet echt goed naar je lichaam luisteren. Wat je zou kunnen proberen is een grote sjaal te kopen en die onder je buik te binden ipv die bekkenband. Dan draag je die als je weet dat je iets moet gaan doen en die doe je weer af als je thuis bent en kunt ontspannen. Draag stevige 'oma-onderbroeken' en probeer als je staat of ligt niet teveel te hangen, maar je spieren wat actief te houden. Dus met rechte rug zitten en als je staat benen iets uit elkaar en een tikje door je knieen. verder is er geen gouden tip helaas...

Groetjes Brigitte

4. Hellen1971

Hellen1971 VIP lid

Dec 16, 2008
    6,069
    1
    38
    Senior consulente Wmo
    Sliedrecht
    Dank voor je reactie. Ik had er overigens niet bij nagedacht dat het zo minder duidelijk zou worden, hoor. Maar een herpost is dan beter, besef ik me.

Share This Page