b12 tekort

Discussie in 'De lounge' gestart door janineke, 24 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. janineke

janineke Actief lid

15 dec 2010
    376
    0
    0
    NULL
    Limburg
    Zijn er hier nog meer dames met b12 tekort? Ik heb een blijvend b12 tekort. Na een jaar steeds naar de huisarts en af en toe een injectie ben ik uiteindelijk doorgestuurd naar de neuroloog en daarna naar de internist. Ik heb 2 maanden wekelijks een injectie gekregen, sinds 6 weken zit ik om de 2 weken, maar ik ga morgen de internist bellen of het weer iedere week kan.

2. Ennas86

Ennas86 VIP lid

19 jul 2008
    5.468
    1
    36
    jep! ik heb ook b12 tekort.
    heb 10 weken elke week injectie gehad. toen langzaam afgebouwd en krijg hem nu elke 6 weken.

3. janineke

janineke Actief lid

15 dec 2010
    376
    0
    0
    NULL
    Limburg
    En gaat dat goed? Is jouw tekort ook blijvend?

4. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

Hier ook! Meestal elke maand en anders op geleide van klachten

5. SeaShell

Trouwens, volgens het farmaceutisch compas EN de bijsluiter van de b12 (hydrocobamine) injecties van nycomed staat hetvolgende

Aanvangdosis: 10 injecties in 5 weken tijd (2 per week dus) en daarna als je neurologische klachten hebt sowieso 1 à 2 keer per week gedurende 2 jaar

Zonder neurologische klachten is het protocol normaal 1x per 2 maanden of op geleide van klachten ( na de 10 injecties in 5 weken)

6. fokje

fokje Fanatiek lid

14 mei 2007
    3.313
    0
    0
    verzorgende
    friesland
    yep hier ook, bij mij is het ook blijvend!
    mis een enzym in de maag die b12 eruit haalt
    ik krijg elke 4 weken een injectie en soms vaker het is maar net hoe ik me voel enkelt om de 2 weken

7. mawaikee

mawaikee Bekend lid

16 mei 2011
    687
    26
    28
    Overijssel
    Mag ik vragen wat jullie klachten waren, dat ze op het b12 spoor gekomen zijn?

8. Loe

Loe Niet meer actief

ja hier ook. ook neurologische schade overgehouden. ik prik nu zelf 1x permaand. Als je het hebt trouwens, hou je het altijd en zit je levenslang vast aan de injecties.

9. fokje

fokje Fanatiek lid

14 mei 2007
    3.313
    0
    0
    verzorgende
    friesland
    tuurlijk mag je dat vragen
    het is een hele "waslijst"

-vermoeidheid
    -spierpijn
    -zenuwpijnen
    -tintelingen in de voeten (netalsof je op watten loopt)
    -zware benen
    -doof gevoel in de benen en handen
    -concentratieproblemen
    -duizeligheid
    -vaak diarree ( ik kan beslist niet meer dan 2stuks fruit eten want anders diarree)
    -depressieklachten
    -spiertrillingen
    -koud hebben
    -vergeetachtig
    -valpartijen vaak tekort de bochtom
    -prikkelbaarheid
    -vaak niet uit de woorden kunnen komen

en zo zijn er nog veeeeeeeeeeel meer symptomen die bij b12 tekort horen maar dit waslijstje hoort wel wat bij mij!!!!

mijn b12 waarde was erg laag volgens mij als ik me kan herinneren rond de 37!!!!

ik ben er achter gekomen toen mijn vader 48/49 was en het werd ondekt bij hem (natuurlijk veelste laat en zijn lichaam was compeet verscheurd/kapot gemaakt door de b12 hij had zelfs jongeren dementie hierdoor!!!)
    ik was toen begin 20 ik kon bijna niets meer mijn werk als verzorgende deed ik sochtends maar kon niet wisselende tijden werken ik was daarna doodop! traplopen lukte amper ik had boven een stoel om er op te zitten en bij te komen daarna kon ik verder

ik maak me erg hard voor b12!!!!!!!!!!!!! ik deel vaak folders uit om dat er zeer veel personen zijn die dit hebben!!!! en niet weten het is een onderliggende ziekte die helaas niet word erkend!!!!!!!!! en verdere schade word beperkt!!! helaas door alle omstandigheden leeft mijn vader niet meer en ik zet het werk voort!!!!!!!!!!!!

ik ben gelukkig nu ongeveer 5a6 jaar aan de injecties en voel me per half jaar beterder al heb ik nog wel zeer veel last van spier/zenuwpijnen en zo nu en dan valpartijen
    maar ik weet waar het weg komt

kijk op www.stichtingb12tekort.nl

10. Ennas86

Ennas86 VIP lid

19 jul 2008
    5.468
    1
    36
    mijn tekort is blijvend ja. ik krijg nu dus eens per 6 weken injectie, soms vaker als ik eerder klachten krijg.
    mijn klachten zijn voornamelijk moe, maagklachten, koud/rillerig, 'lomp' zijn, gehaast zijn

11. SeaShell

Super dat je je er zo voor inzet fokje, respect!

12. janineke

janineke Actief lid

15 dec 2010
    376
    0
    0
    NULL
    Limburg
    Mijn symptomen waren:

- erg moe
    - brandende tong
    - tintelingen
    - krachtverlies in benen
    - doof gevoel in mijn been
    - depressieklachten
    - met mijnvoet overal tegen aan stiten
    - worden verkeerd uitspreken
    - vergeetachtig
    - kort lontje

tekort de bocht om heb ik ook vaak, ik dacht dat het mijn klungeligheid was.
    Toen ik iedere week een injectie kreeg voelde ik me echt goed. Ik bloeide helemaal op. Sinds ik om de wkn een injectie krijg heb ik weer wat klachten. De 1e xeen dag of 3 voor de nieuweinjectie, de 2e x een dag of 5, en nu nog eerder alsof ik het weer steeds sneller nodig heb. Momenteel ben ik zo moe dat ik mijn eigen echt moet voortslepen, en ik moet nog 2 dgn werken deze. Toen ik me weer helemal fit voelde had ik mijn eigen voorgenomen dat als ik me weer zo slecht zou voelen ik me ziek zou melden. Nu voel ik me dus niet goed, gelukkig geen tintelingen, maar zo moe, last van mijn tong, kort lontje en niet lekker in mijn vel, maar ziekmelden ofzo dat kan ik niet, dus ga ik maar door. Morgen wil ik wel de internist bellen of ik weer iedere week een injectie mag.

13. fokje

fokje Fanatiek lid

14 mei 2007
    3.313
    0
    0
    verzorgende
    friesland
    bedankt daantje!!!!!!!!!!!
    als ik zo'n titel lees krijg ik altijd weer de rilling en hoop ik dat diegene goed word geholpen, hoevaak ik het lees dat men weer ophpoud met injecteren omdat nu bij de injecties de waarde goed is (boven 150 grijsgebied)

of dat de huisarts neit mee werkt bah!!
    dus hoop dat vele mensen goed worden geholpen en goede begelieding krijgen en dat ze goed in de gaten hebben dat b12 tekort niet niets is!!!

14. mawaikee

mawaikee Bekend lid

16 mei 2011
    687
    26
    28
    Overijssel
    Wie van jullie mag ik via PB wat vragen stellen, omtrent mijn klachten? Weet namelijk niet goed wat ik met al deze info aan moet...

@Janineke, sorry dat ik je topic kaap :)

15. Tammie26

Tammie26 Bekend lid

18 dec 2007
    656
    0
    0
    Rotterdam
    Hier ook b12 tekort.
    Mijn klachten zijn voornamelijk de vermoeidheid, ongezonde moeheid die niet uit te leggen valt, en veel onbegrip voor de buitenwereld oplevert!
    Ik kan mezelf soms amper ergens toe zetten en na mijn werk ben ik helemaal op, Sta dan huilend te stofzuigen..
    Momenteel gaat het weer erg slecht en ik weet mezelf soms geen raad meer.
    Ben mezelf helemaal kwijt.

16. janineke

janineke Actief lid

15 dec 2010
    376
    0
    0
    NULL
    Limburg
    Maiwakee, je mag mij wel een pb sturen

17. janineke

janineke Actief lid

15 dec 2010
    376
    0
    0
    NULL
    Limburg
    Tammie26, die vermoeidheid en onbegrip is heel herkenbaar. Ik heb ook veel onbegrip gehad, vooral van collega's, en nu ook weer. Deze week werk ik een dag extra en op dit moment trek ik dat niet, maar ik durf het niet aan te kaarten

18. SeaShell

goede sites:

Stichting B12 tekort ( met handig forum)

en de site van Hendrik de jong (even googelen op Hendrik de jong b12)

19. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

Heb pas zelf een topic gestart hier over.

Ook ik heb een b12 te kort.

Mijn klachten zijn.

Heel erg moe. raar praten of niet op me worden kunnen komen., Dep klachten die erger werden. Ijzer te kort of net op het randje.

Hier bij moet ik wel vermelde dat ik ook suiker heb.

Nu krijg ik een week of 8 injecties en het gaat wel steeds iets beter. Dat hele zware moeheids gevoel is minder. Dat soort dingen.

Mijn waarden waren 95 :( Wat het nu is weet ik niet. Als ik klaar ben met deze ronde dan eerst testen en daarna geloof ik dat ik ze om de drie maanden gaat krijgen die injecties. En de internist heeft aangekruist of het met me maag en of darmen te maken heeft dat ik het b12 niet opneem.

20. fokje

fokje Fanatiek lid

14 mei 2007
    3.313
    0
    0
    verzorgende
    friesland
    pnirmal 1x per 3 maanden is echt te weinig!!!!!
    en vaak diabetes medicatie remt de b12 die neemt dan af door de medicijnen!!
    mawaikee je mag ook mij wel bpen

vooral de onbegrip uit de omgeving vind ik heel erg!!! ik leer er wel mee leven maar zo nu en dan kan ik zeer weinig en tja je ziet het niet van de buitenkant

Deel Deze Pagina