Astma en medicatie

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Marleen1979, 8 jan 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marleen1979

Marleen1979 VIP lid

8 dec 2006
    6.488
    1
    0
    Ik heb even een vraagje. Ik heb astma en gebruik daarvoor medicatie. Ik gebruik 2x daags Pulmicort. Ik heb met de huisarts overlegd en die zegt dat het geen kwaad kan. Nu heb ik ook even gegoogled en op internet staat dat het niet goed is als je zwanger bent. Ik ben op dit moment nog niet zwanger, maar ik wil graag weten of er meer mensen zijn die astma hebben en welke medicijnen ze gebruiken. Mag Ventolin (salbutamol) wel? Weet iemand dat?

2. Noebie

Noebie Actief lid

21 feb 2006
    305
    0
    0
    Adm. Medewerkster
    Bonaire N.A
    Hey meis,

Ik heb zelf geen astma maar bronchitis en gebruik daarvoor Ventolin Salbutamol. Ook mijn huisarts zei dat het geen kwaad kon tijdens de zwangerschap. Eigenwijs dat ik ben :) , ben ik zelf ook maar even gaan googlen (het gaat tenslotte om de gezondheid van je kindje) en kwam dezelfde berichten als jou tegen.

Ik denk dat het voor jou het meest verstandig is als je ze gewoon blijft gebruiken. Ik gebruikte voor de zwangerschap die Ventolin maar heel weinig, ong. 2 keer per jaar (hier op de Antillen heb ik weinig last van vocht en kou enzo :)). Dus bij mij ligt de situatie wel anders.

Op de bijsluiter zelf van Ventolin Salbutamol staat dat je het alleen tijdens de zwangerschap mag gebruiken indien het voordeel voor de moeder groter is dan het risico voor de kleine. En ik denk dat dat bij jou dus het geval is als je ze 2x per dag moet gebruiken. Volgens mij houdt je door je medicatie in te nemen je longen sterker en heb je minder kans op aanvallen. Voorkomen is beter dan genezen.

Ik slik al sinds Januari 2005 al helemaal geen medicijnen meer omdat ik wist dat we in April 2006 zouden gaan proberen voor een kleintje. Ik heb tot nu toe tijdens mijn zwangerschap 2 keer last gehad van mijn bronchitis (nadat we het huis hadden laten verven) en zat echt in tranen omdat ik die Ventolin niet wou innemen. Ik had het al zo lang volgehouden en dan moest ik nu alsnog medicijnen inenemen.

Uiteindelijk heb ik gestoomd met kamille en geprobeerd te relaxen en gecontroleerd adem te halen en dat heeft (gelukkig) wel geholpen. Wel zat ik helemaal in de zenuwen ofdat mijn kleintje wel genoeg zuurstof kreeg tijdens die aanvallen (weet dat nog steeds niet).

Blijf iig speuren op het internet totdat je wat meer zekerheid hebt. Het is nl. wel belangerijk dat jij je er lekker bij voelt.

Knuffel Noebie

3. Noebie

Noebie Actief lid

21 feb 2006
    305
    0
    0
    Adm. Medewerkster
    Bonaire N.A
    Oeps sorry :oops:, dubbele posting.

4. Marleen1979

Marleen1979 VIP lid

8 dec 2006
    6.488
    1
    0
    Dank je wel voor je reactie! Het is wel verwarrend he, als de huisarts iets anders zegt dan dat op internet staat. Ik ben nu nog niet zwanger, maar wel bezig. Dus vandaag mijn vraag. Al sik wel zwanger ben dan overleg ik het nog wel een keer. Maar was gewoon benieuwd naar ervaringen van anderen!

5. joos1

joos1 Bekend lid

29 dec 2006
    509
    0
    16
    Hey marleen,

Ik ben nu (net ) zwanger en heb altijd al een lichte vorm van astmatische bronchitis gehad waarvoor ik wanneer nodig Ventolin en seretide gebruikte.
    Nu ik zwanger ben heb ik er veeeel meer last van.(blijk ook mega-allergisch te zijn voor huisstofmijt )

Ventolin mag je max. 4x per dag gebruiken van de HA.
    Seretide wordt afgeraden omdat het eventueel de groei van de vrucht zou kunnen vertragen.

Wanneer je gaat googelen op ventolin of seretide of welke andere luchtwegverwijderaar zal een apothekerssite of een site als consumed altijd zeggen dat het gebruik tijdens zwangerschap wordt afgeraden, maar huis/longartsen hebben over het algemeen naar mijn mening voldoende kennis in huis om je iets voor te schrijven wat helpt, want vergeet niet dat wanneer je constant benauwd bent tijdens je zwangerschap dit OOk zeer nadelige gevolgen kan hebben voor je baby (lees: niet genoeg zuurstof in je bloed).
    Meestal schrijft je huisarts een medicijn voor wat al een hele poos op de markt is en door ervaring geen schadelijk effect op je baby heeft.

Want laten we eerlijk zijn, je trekt het meestal ook niet 9 maanden zonder!

Hopelijk heb je hier iets aan!

groetjes!

6. ssgerundt

ssgerundt Bekend lid

10 jul 2006
    970
    0
    0
    Verplegster
    Nu ik zwanger ben heb ik veel meer last van asthma dan daarvoor. Ik heb vroeger ook altijd Seretide 500 diskus gebruikt wat ik nu helemaal niet meer mag gebruiken omdat het schadelijk voor het kind is.
    Nu gebruik ik ook Ventolin en ouvar of hoe dat heet en Ventolin mag ik 2 á 3 keer per dag gebruiken en de andere 1 á 2 keer.

Misschien kan je daar iets mee....

7. Marleen1979

Marleen1979 VIP lid

8 dec 2006
    6.488
    1
    0
    Hartstikke bedankt voor de reacties. In het verleden heb ik ook Seretide Diskus gehad. Mijn longarts zei toen heel duidelijk dat ik absoluut niet zwanger mocht worden als ik Seretide nog gebruikte. Inmiddels gebruik ik dat al jaren niet meer. De huisarts heeft Pulmicort (wat ik nu gebruik) opgezocht in het nieuwe geneesmiddelenrepertorium en daar stond dus blijkbaar in dat ik het wel mag gebruiken.

8. diaantje26

12 mei 2006
    66
    0
    0
    Ik gebruikte serevent en flixotide.....de losse variant van seretide 2 x per dag.......toen ik 7 weken zwanger was kreeg ik Formoterol en budesonide.....dat mocht wel zeiden ze...!
    Verder heb ik ventolin in mijn tas zitten in geval van nood....maar hoef deze gelukkig niet te gebruiken maar schijnt wel te mogen !

9. Angel Eyes

Angel Eyes Niet meer actief

Ik ben als kind en puber zwaar astma patient geweest, sinds een aantal jaar heb ik alleen bij een griep mijn ventolin nodig. maar sinds de zwangerschap is de benauwdheid erger geworden. en ik gebruik gewoon ventolin. Heb nu zelf antibiotica gekregen. het is geen probleem zegt mijn dokter, ze zegt ik zet je liever nu an de ventolin en de antibiotica dan dat ik straks weer aan de prednison moet, wznt dat mag echt niet!!

10. mama1986

mama1986 Fanatiek lid

ik had in me zwangerschap van eva ook astma en heel benauwd elke week zaten we bij de dokter er is zelf 2 k de ambulance bij gekomen omdat ik ook met hyperventileren zat toen kreeg ik een rose paars achtig ronde schrijf en dat was niet schadelijk tijdens je zw

11. MarionM

MarionM Bekend lid

2 aug 2006
    761
    0
    0
    Breda
    Ik moest toen ik zwanger was van de huisarts stoppen met seretide en overstappen op een ander middel namelijk; beclometason. Ik zou als ik jou was je apotheek bellen maandag, die weten dit soort dingen nog beter dan een huisarts! Zij kunnen uitzoeken welk middel wel en niet mag in combinatie met zwangerschap. Ventolin kon geen kwaad zei mijn huisarts.

12. Inky

Inky Fanatiek lid

12 mei 2006
    3.195
    0
    0
    Leerkracht
    ik gebruik pulmicort en bricanyl beide de hele zwangerschap

Deel Deze Pagina