b12

Discussie in 'De lounge' gestart door janineke, 13 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. janineke

janineke Actief lid

15 dec 2010
    376
    0
    0
    NULL
    Limburg
    Ik heb sinds augustus 2012 b12 klachten, mijn waarde was toen 98, na een jaar (en vele ha bezoekjes) werd ik uiteindelijk doorverwezen naar een neuroloog, daar allerlei testen gehad, en die kwam tot de conclusie dat het toch echt aan de b12 lag (wat ik al vermoedde) en kwam ik bij de internist terecht. Daar ben ik nu ruim 2 jaar onderbehandeling, eerst elke week injecties, en nu uiteindelijk om de 3 wkn. Ik knapte wel op van de injecties, maar had regelmatig een terugval. En nu heb ik enorm veel klachten, typische b12 klachten, bijna net zo erg als toen ik 2 jaar geleden bij de internist kwam. Achteraf gezien werden de klachten een half jaar gelede erger, maar ik had overal een verklaring voor, en ze kwamen en gingen. Maar sinds 2 wkn is het helemaal mis. enorm moe, slaperig, mijn linkerarm en been tintelen continue, last van mijn darmen, ik kan breedtes niet goed inschatten, moet steeds vaker mijn bril op, minder kracht in mijn hand, een zwaar gevoel in mijn linkerarm en been, vergeetachtig, het gevoel van op watten lopen, een kort lontje. Typische klachten dus. Vandaag moest ik weer naar de internist, 2 wkn geleden bloed laten prikken. Ik had een andere internist, want mijn internist is met zwangerschapsverlof. Haar conclusie je waardes zijn goed, dus het ligt niet aan de b12. Ik opperde dat het ws een valse waarde was vanwege de injecties, maar dat veegde ze van tafel. Ik moest maar meer gaan sporten en naar de neuroloog, kijken of hij iets kan vinden, ws weer testen voor ms etc. Maar ik heb die hele molen al een keer gehad. Voor mijn gevoel ligt het probleem bij de b12. En ik voel mij totaal niet begrepen, door niemand niet. Ik zit er even doorheen. Aan de buitenkant zie je niets, van binnen voel ik mij een bejaarde. Ik heb gehoord over een internist in Lelystad, daar wil ik nu graag heen, heeft iemand ervaring mee, hoe ik dit moet aanpakken? Kan ik zomaar een afspraak maken? Ik weet dat de wachtlijst heel lang is, en ik moet natuurlijk een nieuwe verwijsbrief? Nu hopen dat mijn huisarts wil meewerken. Zo dat lucht even op ;)

2. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Met je huisarts overleggen. Die weet hoe lang je al moddert, en die weet ook dat je al van alles geprobeerd hebt. En dan vragen om een second opinion of doorverwijzing naar andere internist. Of je huisarts laten overleggen met die nieuwe internist, dat er echt even verder gekeken moet worden.

Je zou zelf al eens kunnen schrijven met die internist in Lelystad, misschien dat die ook gewoon collegiale hulp aan jouw internist kan bieden?

3. janineke

janineke Actief lid

15 dec 2010
    376
    0
    0
    NULL
    Limburg
    Mijn huisarts vindt ook dat de klachten niet aan de b12 kunnen liggen omdat ik injecties krijg ;) Het heeft bijna een jaar geduurd voordat ik een doorverwijzing kreeg naar een internist, en toen wou hij dat ik eerst naar de neuroloog ging, die mij dus uiteindelijk naar de internist doorstuurde

4. dobbel

dobbel Fanatiek lid

12 feb 2009
    3.868
    39
    48
    ergens in het heelal
    ben je gestopt met je injecties dan, zo ja om de hoeveel weken.

zonder oorzaak en oplossing mag je nooit meer stoppen met injecties, maar geloof dat dat niet het geval is.

met injecties kan je zeker niet prikken dan is de waarde altijd vals.

ik spuit nu al anderhalf jaar en nu nog steeds om de 2 weken, langer kan der niet tussen zitten,

slechte internist zeg die de waarde aanneemt, het is inderdaad een valse waarde. mocht je intresse hebben ik weet een goede internist die je oude waarden en je verhaal zeker zal meenemen, en geen ellende lange wachtlijst,

5. janineke

janineke Actief lid

15 dec 2010
    376
    0
    0
    NULL
    Limburg
    ik heb maanden iedere week injectes gehad, uiteindelijk opgebouwd naar om de 2 wkn en sinds 3 maanden om de 3 wkn. Bedoel je die internist in Lelystad? Hoe kan ik dat het beste aanpakken? Kan ik gewoon om een doorverwijzing vragen terwijl ik al onder behandeling bij een internist?

6. Sas7

Sas7 Fanatiek lid

23 mei 2007
    2.092
    0
    0
    Slik er eens foliumzuur bij, die versterkt de b12 injectie, meestal heb je naast de b12 ook een tekort aan b11(foliumzuur) of vit D

7. dobbel

dobbel Fanatiek lid

12 feb 2009
    3.868
    39
    48
    ergens in het heelal
    klopt ik moest ook VItB11 dus foliumzuur bijslikken en nog steeds elke week 1 tabletje via de huisarts.
    VitD kan ook veel klachten veroorzaken.
    als je om de 3 weken spuit kan dat haast niet de oorzaak zijn, athans niet dat het zo heftig wordt, je zou om de 2 weken kunnen gaan spuiten weer. maar ik zou er echt eens wat meer bij nemen.

Magnesium
    VitB11 en VItD. zo wie zo daarnaast een goede multi eventueel daar zit als je een goede hebt ook VitB11 in,
    VitD niet in een te lage dosering, ik slik nu 1200E per dag, eerder slikte ik 2000E per dag,
    Mijn vitD was wel te laag via bloeduitslag opgemerkt.

MIjn internist zit ook in de Bergmankliniek, en ook in het sintantoniusziekenhuis locatie sneek en emmeloord.

Ik heb die naam ook via via gekregen en echt een prettige man met veel ervaring op basis van vitaminen.

Is je schildklier ook al eens nagekeken??

8. janineke

janineke Actief lid

15 dec 2010
    376
    0
    0
    NULL
    Limburg
    Ik zie een typfout, de klachten begonnen in augustus 2010. Mijn folliumzuur was een paar maanden geleden ineens te laag, daar krijg ik tabletjes voor. Mijn schildklier is een jaar geleden geprikt, toen was de waarde goed, maar ik weet niet welke waarde het was, toen had ik ook meer klachten. In december heb ik ook bloed laten prikken vanwege het haaruitval maar ik weet niet meer of daar ook de schildklier bij zat. Ik ben ook zo vergeetachtig op het moment. Ik heb gisteren van een kennis info gehad over de internist die ik bedoelde, en gebeld, ik sta nu op de wachtlijst, maar de wachtlijst is ongeveer een jaar, daarna krijg ik een afspraak

Deel Deze Pagina