Recepten slanke soep

Discussie in 'De lounge' gestart door Wondertje, 3 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Wondertje

Wondertje Fanatiek lid

7 mei 2006
    1.167
    0
    0
    zuid holland
    Ik ben dol op soep en ben begonnen met diëten
    Nu ben ik op zoek naar slanke soepen.
    Kon in mijn oranje sonjabakker boek geen recept vinden
    Wie helpt?!

2. lieselot84

lieselot84 Fanatiek lid

11 okt 2008
    4.362
    0
    36
    Adm. mw.
    Overijssel
    ik denk dat alle soepen zonder bindmiddel (room, bloem, aardappel,...) slanke soepen zijn.

3. Yvon1893

Yvon1893 Fanatiek lid

24 jun 2011
    2.177
    0
    0
    De kempen
    Mijn favo;
    Liter boulion koken met Twee komkommer in stukjes gesneden.
    Als het een papje word de staafmixer erin. Twee eetlepels verse dille en magere kwark of scheutje yoghurt erdoor. Mammie, zowel koud als warm lekker!

4. evelien69

evelien69 VIP lid

16 sep 2007
    5.531
    3
    38
    verzorgende
    1 uitje fruiten in een theelepeltje olie of boter (officieel is het dan natuurlijk geen nulpuntendoep, maar een pan vol soep voor 1 punt, dus dan kom je per kommetje soep op 1/8e punt uit ofzo, dat vind ik ook nulpuntensoep..)

Twee venkelknollen heel fijn snijden/schaven en meefruiten. Litertje (biologische) kippenbouillon erbij.

Kwartiertje koken, daarna pureren met staafmixer. Dit is een heel zachtsmakende soep. Je kunt eventueel nog wat venkelzaad of anijszaad toevoegen.

Vandaag at ik paprikasoep:
    uitje, stengel bleekselderij en wortel even fruiten in drupje olie.

Daarna drie paprika's in stukjes gesneden toevoegen.
    Bouillon erbij, kwartiertje koken (niet te lang, paprika wordt bitter als het te lang kookt) pureren, en ...jammie!

In principe kun je met dat basisrecept (uitje, winterwortel, bleekselderij) elke soep maken die je wilt.

voor 1 liter soep; 2 bouillonblokjes (groente), blikje tomatenblokjes, zak boerensoepgroente.

of kippenbouillon en zak boerensoepgroente...

pompoensoep; 2 pompoenen schillen en in 2 liter bouillon doen, staafmixer er door.

hetzelfde kun je doen met gourget..

en dan zelf peper en kruiden toevoegen

courgette, 1 ui, 1 paprika, kippenbouillon. 10 minuten koken.
    Je kunt er dikke of dunne soep van maken afhankelijk van de hoeveelgeid bouillon.
    Pureren - klaar.

broccolisoep:
    Ingrediënten

2 stuks broccoli
    1 liter kippenbouillon (van blokje)
    zout en peper naar smaak
    30 g Linesse light
    10 g Parmezaan

Instructies
    Verdeel de broccoli in roosjes. Snij de stronken in plakjes. Kook het geheel in de kippenbouillon tot het gaar is.
    Mix het geheel met een staafmixer of in de keukenmachine. Voeg naar smaak zout en peper toe.
    Voeg de Linesse en de Parmezaan toe en mix nog een keer. Eet smakkelijk!

Speciale opmerkingenLekker light (slechts 0.5 pt per portie) en toch vullend
    Chinese tomaten kippesoep
    Ingrediënten

1 pak zontomaatje van 1 liter
    100 gr gare kipfile
    100 gr champignons
    1 dunne prei
    100 gram tauge
    1 eetlepel atjar uit potje
    1/2 theelepel azijn
    1 eetlepel zoete sojasaus
    candarel suiker naar smaak

InstructiesSnij de groente en warm de tomatensap op.
    Doe hierbij de groente, uitgeperste knoflook, sojasaus, azijn en de candarel suiker.
    Je kunt er ook andere groente bij doen dat is naar eigen smaak, zo kun je er ook een maaltijd soep van maken.
    De kip heb ik van een dag daarvoor overgehouden en is al bereid dus deze in stukjes snijden en erbij doen.
    Je kunt ook een kipfile eerst bakken en daarna erbij doen, maar ik vind het lekkerder als ik eerst de kip gemarineerd heb en al lekker heb laten pruttelen dan is de smaak lekkerder.
    Je voegt suiker toe naar smaak een chinese tomatensoep hoort zoet te zijn.

Eet smakelijk

Speciale opmerkingen

broccoli-courgettesoep

1 rode ui, 1 courgette, 1 theel. olijfolie, 300 gr. broccoli, 750 ml. tuinkruidenbouillon
    groene pesto

Instructies
    Laat de ui met de courgette 3 min. smoren in de olijfolie. Voeg de broccoli en de tuinkruidenbouillon toe. Laat nog ca. 5 min. zachtjes koken. Pureer met de staafmixer. Maak het af met 1 theelepel groene pesto per portie en zout/peper naar smaak.

Speciale opmerkingenLekker met geroosterde boterham met philadelphia light bieslook

courgette-pestosoep

.

1 courgette
    1 groenteboulliontablet
    6 koffielepels pesto
    2 eetlepels tomatenpuree
    1 eetlepel Crema di Balsamico
    1 glas magere melk
    zout en peper naar smaak.

Instructies
    Was de courgette en snij deze in stukken. Breng met een bodempje water en een bouillontablet en de kook en laat zo'n 10 minuten koken tot de courgette gaar en zacht is. Roer de pesto erdoor en pureer het geheel. Voeg eventueel water toe tot soepdikte en breng op smaak met zout en peper. Houd warm.
    Meng de tomatenpuree en de crema di balsamico tot een smakelijke massa (event. zout, peper, zoetstof toevoegen). Verdeel de massa over vier theeglazen.
    Klop de melk schuimig (zoals bij cappcino).
    Giet de soep op de tomatenmassa in de theeglazen en verdeel er daarna het melkschuim over. Niet roeren!
    Serveer dit prachtige gerecht meteen.

Speciale opmerkingenVerras je gasten met een apart, lekker,culinair en feestelijk voorgerecht voor slechts 1 point. Ziet er prachtig uit.

even een paar recepten van weightwatcers gecopieert

5. evelien69

evelien69 VIP lid

16 sep 2007
    5.531
    3
    38
    verzorgende
    de punten waar ze het over hebben zijn weightwatcher punten, 0 punten betekend dat je het onbeperkt mag eten.....

6. Wondertje

Wondertje Fanatiek lid

7 mei 2006
    1.167
    0
    0
    zuid holland
    Super ga ze gelijk overschrijven heb er al helemaal zin in ben gek op soep!

7. Gerbera

Gerbera Niet meer actief

Toen wij aan het lijnen waren aten we ook een keer in de week soep. Eigenlijk super simpel. Gewoon de groentes kiezen waar je op dat moment zin in hebt en die in bouillon koken.

Wij deden dus water in de pan met tuinkruidenbouillon en dan bijvoorbeeld
    kool
    winterpeen
    champignons
    ui
    sperziebonen
    zout en peper

8. Ellamalou

Ellamalou Fanatiek lid

22 jan 2011
    1.416
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zet gewoon een pot water op. Doe er groenten in die ik in huis heb. (brocoli, ui, wortel... etc.....) Laten koken. Mixen en een mager kipenbouillonblokje erin en klaar. Ik gebruik dus geen boter of olie.

9. evelien69

evelien69 VIP lid

16 sep 2007
    5.531
    3
    38
    verzorgende
    per dag heb je gezonde vetten nodig.... dus het is niet per definitie slecht om olie of iets boter in een soep te verwerken maar is geen must.....licht er ook aan hoe je de sope eet, als tussendoortje, of als maaltijd.... voor een maaltijd mag het best wat vulling hebben natuurlijk..... rijst en vermicelli kun je beter ook matig mee zijn, vooral als het om een tussendoortje gaat

10. Wondertje

Wondertje Fanatiek lid

7 mei 2006
    1.167
    0
    0
    zuid holland
    Doen jullie de soep dan pureren of laat je de stukjes heel? En eet je er dan brood bij Of alleen soep

11. Nijn84

Nijn84 Fanatiek lid

18 mrt 2009
    1.795
    1
    0
    Grunn!
    Pan op het vuur met ca 1.5 liter water en deze zacht laten koken.
    Uitserveren met een beetje peterselie.

Eet smakelijk!

Ok hij is flauw! Maar ik lees even mee.

12. lieselot84

lieselot84 Fanatiek lid

11 okt 2008
    4.362
    0
    36
    Adm. mw.
    Overijssel
    Ik dacht al, je vergeet wat.... :p:p

13. Wondertje

Wondertje Fanatiek lid

7 mei 2006
    1.167
    0
    0
    zuid holland
    Ik probeer ook zelf wel eens wat maar dat werd hem vaak niet vandaar mijn vraag

14. evelien69

evelien69 VIP lid

16 sep 2007
    5.531
    3
    38
    verzorgende
    pureren of niet dat is een kwestie van wat je lekker vind.... wat betrefd brood, wees voorzichtig met stokbrood..... bij weightwatchers kost dat relatief veel punten, is een caloriebommetje met relatief weinig goede voedingsstoffen

Deel Deze Pagina