Zijn hier mensen met verstand van computers?

Discussion in 'De lounge' started by Dahlia, Jan 19, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Dahlia

Dahlia Niet meer actief

We hebben twee laptops en de ene laptop, een Acer Aspire 9300 start zomaar ineens niet meer op. Dit hebben we al een keer eerder gehad en toen heeft mijn man hem weer aan de praat gekregen toen hij op een bepaald knopje drukte, maar hij weet het knopje niet meer. :x
    Nu doet hij dus niks. Als je op de power knop drukt, dan brand die gewoon (groen) maar het scherm blijft zwart en je hoort niet het geluid van opstarten. Wie o wie kan ons helpen?

Of misschien zijn er mannen?

2. Rosa Canina

Rosa Canina Fanatiek lid

Sep 28, 2009
    3,410
    1,065
    113
    Mijn man is ICT-er. Bij een Acer zou je de functietoets (Fn) + F5 of de functietoets + F6 kunnen proberen.

Als dit niet werkt is het mogelijk dat het probleem aan het geheugen of de accu ligt. Probeer even je laptop aan het stopcontact te hangen zonder de accu in de laptop. Daarmee kun je testen of het probleem aan de accu ligt.

Werkt dit niet dan zal het, het werkgeheugen (RAM) kunnen zijn. Helaas zul je de laptop dan moeten laten fixen. (tenzij jezelf weet hoe je het werkgeheugen moet vervangen)

Ik hoop je hiermee een beetje te hebben geholpen. Ik ga nu werken :)

3. Danoontje

Danoontje Bekend lid

Jun 4, 2006
    568
    1
    0
    Huisvrouw
    Eindhoven
    Kan er niet veel meer aan toevoegen. Mijn man zit ook in dat werk en die kwam met precies dezelfde oplossingen.

Gewoon even proberen dus ;)

Succes en hoop dat ie snel weer aan de gang is.

4. Mvj

Mvj VIP lid

Mar 22, 2007
    8,623
    0
    0
    zuster
    zuid - holland

dit hebben wij ook gehd met precies dezelfde laptop .....de chip van de videokaart was kapot ..en dat kon niet vervangen worden ....heb nu weer een nieuwe laptop !

5. Dahlia

Dahlia Niet meer actief

Bedankt voor jullie reacties.

Helaas is het niet gelukt met FN+F5 of F6.
    Ik vind het wel vreemd dat we het een keer eerder hebben gehad en dat mijn man hem toen wel gewoon aan de praat kreeg.

@ Mvj: de chip van de videokaart kapot? Enig idee hoe dat kan? Ik deed niks raars geloof ik. Wel was ik hem de laatste keer aan het afsluiten en toen hij nog bezig was met afsluiten toen klapte ik hem al half dicht, wat ik normaal niet doe eigenlijk. Zou het daarmee te maken kunnen hebben?

6. Wilma

Wilma VIP lid

May 22, 2006
    6,396
    1
    0
    Uithoorn
    Te lelijke afbeeldingen gekeken...gaatie stuk net als n spiegel :D

Waarschijnlijk gewoon slijtage, pech of beide. ALS het dat is.

Volgens mijn man (jawel ook ICT-ert) staatie op beamer (of extern beeldscherm) en het scheelt per laptop welke toets je dan moet indrukken.
    Gevalletje manual bekijken wordt het dus.
    Maar er kan uiteraard ook iets stuk zijn.

7. Napoleon

Napoleon VIP lid

Jan 19, 2009
    11,632
    0
    0
    Docente
    Ja ik zou ook denken dat je hem op extern scherm hebt staan. Maar dat is idd f5/f6 op een acer meen ik.
    Bij mij is het rechtermuisknop op bureaublad en dan kan ik daar kiezen voor grafische opties en dan kiezen wat ik wil, dual screen of alleen op de externe. Misschien kan je proberen of je wel beeld hebt door een monitorkabel op een externe beeldbron aan te sluiten (een monitor bijv)

8. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

Jul 22, 2008
    18,631
    31
    48
    Als ie op extern scherm zou staan, zou je wel opstartgeluiden horen. Probeer eens een harde reboot, door de uitknop 15 seconden ingedrukt te houden, tot echt alle lampjes uit zijn. Ik zou dan ook even een uurtje wachten of zo. Als het de accu is, kan dat ook wel eens helpen. En dan nog een keer aan proberen te zetten. Kijken wat ie doet.
    Als ie dan nog geen opstartgeluiden maakt (meestal knipperen de lampjes er dan ook bij), dan is het niet iets wat je even met een knopje op kan lossen...

9. Daddy J

Daddy J Lid

Dec 10, 2009
    71
    0
    0
    Freelancer ICT/Commercieel
    Rhoon
    1) Als je de laptop aanzet en er gebeurd niets, is er echt iets mis.
    Je kan het geheugen wisselen om te kijken of het dan wel werkt.
    2) je computer start wel op zonder beeld, dan is er iets met de videokaart (of op xtern of stuk)

Ik werk al 24 jaar met computers en heb er heel wat gerepareerd..
    Het kan wel een aantal dingen zijn, maar moet precies weten wat er gebeurd als je de laptop aan zet.

mocht je in de buurt van Rhoon, Barendrecht of Rotterdam wonen / komen, dan kijk ik hem na voor je (gratis en voor niets ;))

Groetjes,

John

10. Dahlia

Dahlia Niet meer actief

@ Daddy J, nee helaas woon ik heeeeeeeeeeeel ver bij je vandaan. Ik het Hoge Noorden, dus das wel 3,5 uur rijden. Dat weet ik omdat ik een broer in Spijkenisse heb wonen.

Maar heb je enig idee hoe het kan dat zoiets kapot gaat? Ik heb hem de laatste keer gewoon normaal als anders afgesloten. Wel klapte ik de laptop al dicht terwijl hij nog aan het afsluiten was. Kan het daarmee te maken hebben?

Je hebt het over het geheugen wissen. Hoe doe je dat?

Echt verrot dit! De andere laptop is ook zo'n 3 weken terug kapot gegaan door mijn schuld. Toen deed ik er iets te wild mee, omdat ik boos was dat de internet er weer eens aflag van Ziggo. Dus mijn man was toen erg boos op me en heeft gelijk een nieuwe besteld.

Hoop toch niet dat we weer een nieuwe moeten kopen.

11. Daddy J

Daddy J Lid

Dec 10, 2009
    71
    0
    0
    Freelancer ICT/Commercieel
    Rhoon
    Meestal valt het wel mee hoor.. :)

Maar wat gebeurd er als je de computer aanzet?
    Zie je bijv. wel dat het harde schijf lampje gaat branden
    Of gebeurd er echt helemaal niets...?

PS, mijn vrouw haar familie woont ook in het hoge noorden (Gruning)

Groetjes,

John

12. Dahlia

Dahlia Niet meer actief

John, als ik de laptop aan zet dan brand de powerknop gewoon voortdurend groen, zoals ie anders ook zou doen. En er knippert dan twee keer een lampje naast een vierkantje (het plaatje doet me denken aan een gummetje). Normaal gaat die vaker knipperen maar nu dus maar twee keer en er gebeurd helemaal niks. Normaal hoor je hem ook hard zoemen als je hem aanzet, maar er gebeurd werkelijk niks. Issie overleden?

Wel knap van mij he? Twee laptops kapot maken in 3 weken tijd.

13. MarkDoif

MarkDoif Lid

Jan 20, 2010
    62
    0
    6
    ICT-Dienstverleningsbedrijf
    Kockengen
    Wat Daddy J zegt, als hij bij aanzetten geen beeld geeft is er waarschijnlijk iets kapot. Je zegt dat er anders meer lampjes gaan knipperen/branden. Hij lijkt niet door zijn POST heen te komen (Power On Self Test). Wat mijn vrouw al zei (Rosa Canina), waarschijnlijk geheugen kapot of accu. Ik gok op geheugen. Als je echt heel erg pech hebt is het moederbord kapot (te dure reparatie).

Ik vervang geregeld werkgeheugen van laptop's (heb eigen ICT bedrijf) en de kosten incl uurtje uurloon blijven dan altijd onder de 100 euro. zoek even bij mijn branche: www.zoekcomputerhulp.nl naar een computerexpert bij jou in de buurt. Die kan hem wellicht onderzoeken voor je, ik woon zelf in Regio Utrecht namelijk. Als je mij laat komen ben je een fortuin aan voorrijkosten kwijt :p.

En hij kan niet kapot zijn gegaan van te vroeg dicht klappen, dus wees gerust!

P.S
    Heb je inmiddels wel geprobeerd de laptop aan te zetten met de stekker in het stopcontact en de accu er uit?

En dat lampje dat knippert en lijkt op een gummetje is het harde schijf lampje. Die brand/knippert bij activiteit van de harde schijf (dus bij laden/opslaan van gegevens).

14. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

Jul 22, 2008
    18,631
    31
    48
    Is het niet zo dat je bij de MyCom er naar kunt laten kijken en dat het eerste kwartier gratis is? Als ze na 15 minuten nog niet hebben gevonden wat er scheelt, vragen ze je of ze verder moeten kijken. Zo ja, dan gaat te teller lopen. Weet niet wat dat kost hoor. ;) Maar volgens mij kunnen ze binnen dat kwartier wel zien wat er aan de hand is.

Waar he je de laptop eigenlijk gehaald? Zit er nog garantie op?

15. Dahlia

Dahlia Niet meer actief

Ik heb van alles geprobeerd. Ik heb zelfs Daddy J aan de telefoon gehad en we hebben allemaal stappen gedaan. Dus helaas. Hij is echt stuk.
    Gelukkig hebben we nog een laptop. :)
    Als we weer wat meer centjes hebben, dan gaan we hem denk ik laten maken, en anders kopen we t.z.t een nieuwe!

Share This Page