Ik las op teletekst gisteravond dat de belasting voor auto's van 40 jaar en ouder blijft bestaan, en alles wat jonder is dan 40 jaar gaat belasting betalen. op zich vind ik wel normaal dat iedereen belangsting betaald. want je maakt tenslotte ook gebruik van de weg. Maar we hebben hier een auto waar we misschien 500 kilometer per half jaar mee rijden, daar moet ik zometeen 120 per maand voor gaan betalen... en de andere rijd 20 kilometer per week en is op gas, daar ga ik straks 160 euro per maand voor betalen... Wij hebben zelf voor die auto's gekozen, maar je wordt nu wel op kosten gejaagd, en verkopen heeft geen zin meer want heel die handel stort straks in, dus door deze leuke maatregel ga ik 300 euro per maand meer betalen...ik baal er wel van.
Wanneer iets je persoonlijk in je portemonnee treft is dat altijdvervelend dat begrijp ik. Maar o wat ben ik blij dat ze hier nu een keer iets aan gaan doen. Nu is het zo dat de auto's die echt super stinken en ik neem aan slecht voor het milieu zijn, gratis zijn aan wegenbelasting, vond het altijd al te belachelijk voor woorden. Als ik zie wat je moet betalen per maand vind ik het wel een beetje het andere uiterste ...
onze gezinsauto is overigens geen oldtimer. Dat is de auto die we dan ook overal voor gebruiken. De rest is echt gewoon hobby. Maar door deze maatregel is het geen leuke hobby meer.
Hoe het precies zit weet ik niet maar staat mij iets bij dat als je een auto op je naam hebt waar je belasting voor betaalt dat de oudere autos dan wel gratis zijn....
ik baal er ook gruwelijk van. Heb zelf een normale auto en we hebben een amerikaanse pick up. Tevens is mijn vriend een oude a ford uit 1932 aan het restaureren...dit mooie wereldje valt zo helemaal op zijn gat. Het is ook helemaal niet zo dat alle oude auto's stinken en milieu vervuilend zijn hoor,ligt geheel aan de eigenaar en het onderhoud aan deze auto. Heb een oude kever gehad en een amc pacer en dit waren nette auto's die niet stonken waar alleen een erg mooi geluid uit kwam!
ik vind dit echt reuze meevallen. ik rij vaak zat achter ene oldtimer en wij krijgen er regelmatig op de zaak voor nieuwe banden en ik heb er nog nooit 1 vinden stinken. mensen die die dingen hebben zijn er vaak heel zuinig mee en onderhouden die dingen helemaal geweldig. en ze zijn meestal helemaal opgeknapt met nieuwe onderdelen
Volgens mij is het zo dat autos die al belastingvrij zijn en nog geen 40 zijn niet volledige balasting over hoeft te betalen. Maar gefacceerd voor bezine autos je 120pj gaat betalen? En autosmdie dus nu nog niet belastingvrij zijn pas belasting vrij worden met 40 jaar en je tot die tijd het volledige belastingbedrag blijft betalen. Het is inderdaad mooi klote, ik denk dat er ook wel mensen afscheid zullen nemen van hun jongtimer (oftewel niet de t-fordjes maar de golf1tjes ed van 26jr en ouder) Wel knullig van de overheid want er gaat nogal wat geld in het onderhoud van de autos om en dus ook via die weg belasting. Want over het algemeen gaat er erg veel geld in deze hobby (onze golf cabrio 1986 net weer van stal gehaald)
ik heb even zitten kijken zitten kijken Voor voertuigen die op 1 januari 2014 ouder zijn dan 26 jaar maar nog geen 40 jaar zijn (datum eerste toelating vanaf 1973 tot en met 1987) komt een overgangsregeling Deze overgangsregeling geldt voor personen- en bestelauto's rijdend op benzine, motorfietsen, bussen en vrachtauto's. Deze voertuigen komen in aanmerking voor een kwarttarief in de motorrijtuigenbelasting met een maximum van 120 euro. we hebben er 1 van 31 jaar oud en 1 van 37 jaar oud. dat zou betekenen 240 euro per jaar. Dat zijn heel andere bedragen, daar wordt ik een stuk blijer van
hahaha ja hier ook altijd klanten die helemaal vol vuur vertellen over die dingen als ze staan te wachten. ik vind dat altijd wel leuk. pas hier ook een donkerblauw met wit fiatje 500.zo schattig hahaha
Sorry, niet meer dan terecht.. Die auto's rijden ook over de weg toch Niet meer dan redelijk dat de eigenaren van deze auto's ook wegenschapbelasting moeten betalen. Ik rijd namelijk over dezelfde weg met mijn auto en moet het ook betalen. Maar wat mij betreft wordt er ook gewoon wegenschapbelasting betaald door eigenaren van die hybride auto's zoals een prius. Maar een klassesysteen waarbij zuinige/schone auto's en lichte auto's minder betalen dan zware, royale/vieze uitstoot auto's meer betalen lijkt me wel wat.
Ja zo kan het ook natuurlijk. Maar er rijden hier een paar oude barrels in de buurt, slecht onderhouden rijp voor de schroot... Poehieee...
Ik ben het met je eens dat we allemaal moeten betalen, daar klaag ik ook niet tegen, maar onze grote vieze oldtimer rijdt 500 km per jaar terwijl mijn buurman met zijn nieuwere diesel dagelijks heel nederland doorkruist, die vervuilt naar mijn idee meer, waarom zou ik dan voor mijn 500 kilometer meer moeten betalen dan hij Ik vond het rekening rijden een eerlijker systeem, wie veel rijd vervuilt ook het meeste, maakt het meest gebruik van de wegen en betaald dan ook meer. Maar daar was te veel weerstand uit de *rijke* hoek tegen...dus dat verdween al heel snel van tafel... Zoals alles waar ze veel geld mee binnen kunnen halen...alleen als het van de arme burgers kan is het een goed plan
Mijn vader heeft net een oude A-ford opgeknapt en heeft nog een borgward isabella coupe. Beiden ouder dan 40 jaar (gelukkig) anders was het voor hem ook een keuze geworden welke hij zou gaan houden want beiden wil dan simpelweg niet.
Klopt maar dat zijn niet de oldtimer liefhebbers dat zijn mensen die die oude dingen kopen en aan gort rijden omdat ze belastingvrij zijn.
wat een onzin, de weerstand komt juist van de hardwerkende mens die dat toevallig niet op een kantoor of bedrijf doet maar in een auto, als iemand veel moet rijden voor zijn werk is dat net zo goed werk en deze mensen zijn echt niet rijk ofzo hoor, net als alle andere hardwerkende mensen, maar dan zou je werken dus gaan afstraffen? De rijke hadden hier echt niet zoveel last van gehad hoor maar juist de normale mens veel meer. Ik vind het goed dat er een grens word gemaakt tussen echte oldtimers en mensen die met een veel te oude stinkbak (want die rijden er genoeg!!) rondrijden, alleen omdat een auto 25 jaar of ouder is maakt het naar mijn mening geen klassieker / oldtimer. dus ik denk dat je aardig wat mensen die het echt als hobby doen en klassiekers (origineel!) restaureren juist in hun waarde laat (die zullen niets bij moeten gaan betalen) en juist de mensen die met een te oude bak rijden laat betalen, want een mercedes uit bv 1988 vind ik (en heel veel mensen met mij) geen klassieker, natuurlijk zal er een groep onder lijden, dat is altijd met iets maar juist de echte liefhebbers van echte klassiekers zullen er niets van merken.... Zoiezo vind ik ook dat ze bij moderne auto's beter moeten gaan kijken naar uitstoten e.d. en dat er bij wijze van extra belasting moet worden gevraagd bij mensen die hele hoge uitstoten hebben, is gewoon niet meer nodig in deze tijd en dat mag best geëist worden als er zoveel auto's op de weg zitten, misschien kunnen ze DAT geld gebruiken voor beter openbaar vervoer want dat is vaak nogal klote en veel te duur!
Ik ben heeeeel blij als deze plannen er door komen( of zijn ze er al definitief door?). Anders zouden we onze mooie oldtimer (van 1976) weg moeten doen. Nu, met een kwart tarief, kunnen we hem behouden. We rijden er maar weinig mee. Alleen als het mooi weer is en voor de rally ritjes. Ik vind dit kwart tarief ook wel terecht. De meeste eigenaren van een oldtimer die hem hebben als hobby( dus niet om elke dag mee naar het werk te rijden) rijden niet zo veel en maken dus ook niet zo veel gebruik van de weg. Ik vind een kwart tarief dus wel passend.