Hoi allemaal, Mijn man en ik hebben besloten om niet langer meer anticonceptiemiddelen te gebruiken en ik heb vandaag mijn implanon laten verwijderen. Ik heb sinds een week geleden en nu nog steeds kleine ongesteldheidsklachten zoals kramp en ik heb bruin/zwart slijm/klonten. Kan ik dit rekenen als ongesteld zijn of niet? Want ik ben sinds mei niet ongesteld geweest. Wij hebben allebei een kinderwens, maar we willen nog niet perse precies plannen wanneer we seks hebben, we willen gewoon afwachten totdat we zwanger zijn.. Daarnaast zitten we met wat twijfels, want wij gaan vrijwilligerswerk doen in Nepal vanaf januari voor twee maanden. Dit zal alles behalve een luxevakantie zijn en we zullen veel in de bergen zijn en onder de lokale mensen wonen etc. Wij vragen ons nu dus af of we toch maar condooms moeten gebruiken tot dat we terug zijn uit Nepal, omdat het helemaal niet aan te raden is of dat het eigenlijk niet heel veel uit maakt als je gewoon goed op je voeding let? Ik hoor heel graag jullie mening, misschien dat het ons kan helpen! Bedankt alvast!
Ik zou dan even wachten tot jullie terug zijn. Misschien is het helemaal niet raak voor januari, maar misschien ook wel. Ik zou daar toch niet graag zwanger zitten, in the middle of nowhere.. Stel dat er iets gebeurt?
Ik zou misschien ook wachten als je dat kunt.. met name omdat je niet in je eerste trimester kotsmisselijk in the middle of nowhere in Nepal wilt zitten.. maar je kunt natuurlijk altijd proberen daar een kleintje te verwekken..
Ik ben er geweest en zou het niet aanraden. Voedselvergiftiging is enorm moeilijk volledig te voorkomen. Ik weet alleen niet hoe schadelijk dat kan zijn maar lijkt me niet echt goed. Dat zou je kunnen navragen. Ik zou eerst genieten van de tijd daar, zonder je zorgen te hoeven maken. Leuk dat jullie dit nog gaan doen! Zal toch lastiger zijn met kind..
Ook ik zou het afraden. Dat je misselijk wordt, moet je nog maar afwachten.. Maar je moet wel opletten met wat je eet, en voedselvergiftiging heb je daar zo opgelopen.. Succes en veel plezier in Nepal
Ik zou ook wachten... Ik ben extreem moe deze zwangerschap en er komt echt niks uit mijn handen niet echt lekker als je dan daar zit..
Dank jullie! Ik zal dit meenemen in mijn beslissing! Vanaf wanneer kan je eigenlijk misselijk en meer moe worden? Dit vraag ik omdat ik dan weet of ik een lading condooms mee moet nemen naar Nepal of dat het daar niet uitmaakt We zijn trouwens eerder naar Nepal geweest en we weten wel een beetje wat ons te wachten staat, maar inderdaad misschien is het maar beter om mijn aandacht daar te hebben ipv zorgen te maken!
Lastig, snap precies je twijfel, heb dat zelf ook (wel of geen verre reis plannen). Maar je kan natuurlijk nooit zeker weten dat je dan zwanger bent. Stel je plant het niet, en je bent dan ook nog niet zwanger, dan baal je. En als je het wel plant, dan is er een kans dat je dan zwanger bent, en dán is er daarna weer een kan dat je eventueel klachten zoals misselijkheid en moeheid daarvan hebt. Stel dat dat zo is, kan je dan eerder terug als je je echt slecht voelt? Ik ben zelf tijdens m'n zwangerschap 3 jaar geleden naar India geweest een maand. Ik heb toen advies gevraagd bij het Tropencentrum AMC en ben uit voorzorg vegetarisch gaan eten. Ik was toen wel tussen de 17-21 weken zwanger. Maar ook in het 1e trimester had het goed gekund, want de klachten waren mild. Je hebt in het 1e trimester natuurlijk ook dat je niet het gevaar hebt om 'te vroeg te bevallen', want stel dat het mis gaat, kunnen ze toch niets doen. (sorry klinkt beetje hard maar als je 28 weken bent dan is het in mijn ogen belangrijker dat medische zorg dichtbij is). Ht grootste gevaar lijkt me de hygiene inderdaad en voedselvergiftiging. Maar ik ben zelf nog nooit in Nepal geweest dus kan daar niks zinnigs over zeggen. Mijn advies zou zijn, als je graag wilt: gewoon plannen, en mocht je daar zijn en zwanger zijn, dan kijken hoe het gaat en als het echt niet gaat eerder terug. Wel gaaf hoor, 2 maanden naar Nepal!! Lijkt me echt super!
Ik zou het gewoon die tijd veilig doen. Persoonlijk zou ik daar niet zwanger willen worden. De hygiëne is daar niet best als je tussen de lokale bevolking woont. Je kan misselijk en moe worden vanaf het moment dat er hcg aangemaakt word. Dus eigenlijk vanaf het moment dat het eitje is ingenesteld. Dat is gemiddeld tussen de 6 en 10 dagen na de bevruchting. Redelijk snel dus! Ik zou gewoon je aandacht daar gebruiken zoals je dat in eerste instantie bedoeld hebt. En daarna pas voor een kindje gaan.
Nogmaals bedankt voor de reactie! Ik ben er nog niet helemaal uit omdat de huisarts zei dat vrouwen daar ook gewoon zwanger raken en zijn etc. Maar dat er natuurlijk wel een gevaar op de loer ligt als je niet oppast met het eten. Als je dit wel doet dan hoeft er niks aan de hand te zijn. Het lastige is dat mijn man en ik besloten hebben dat we de natuur zijn gang willen laten gaan ipv anticonceptie, dus niet dat we nu perse kinderen willen, zou wel heel leuk zijn overigens. Maar dat is een dilemma want we hebben implanon om die reden verwijderd.. maar vanwege Nepal moeten we dat dan toch maar weer "tegen" de natuur in gaan? Lastig hoor!
Ik zou het gewoon doen... De mensen in Nepal krijgen zelf ook gezonde kinderen... Een vriend van mij is 4 weken naar Nepal geweest en heeft het daar prima naar zijn zin gehad. Tja het is er primitiever, maar om die rede ga je er denk ik ook heen? Hij is er geen een keer ziek geweest van het eten. Was er met een groot gezelschap, goed water drinken en niet van de straat eten (kraampjes bedoel ik dan hé hahaha) Zeg dit niet om een discussie uit te lokken, je vraagt naar meningen, dit zou ik doen Succes met je beslissing!
Ik zou wachten. Nog voor ik overtijd was, was ik al aan het kotsen en niet zo zuinig ook. Lijkt me niet fijn tijdens de vliegreis of tijdens je verblijf daar. Juist de eerste weken kunnen fysiek heel heftig zijn! Bij de oudste was ik met 5 weken zwanger zo moe dat ik behalve werk even niks meer kon.
Moeilijk hoor! Aan de ene kant geef ik je huisarts gelijk, mensen daar worden ook zwanger. Verder is Nepal geen malariagebied, wij hadden daarom zwanger worden wel uitgesteld. Ik was al vanaf het begin erg vatbaar voor infecties en doodmoe. Ik moest mijn sportafspraken afzeggen, na het werk at ik en ging meteen daarna naar bed. Zelf zou ik toch even mijn voorzorgen nemen al is het maar tot en met januari en laat je de tweede maand van je verblijf de natuur wel zn gang gaan. Overigens zou ik niet zo bang zijn voor voedselvergiftiging (niet hetzelfde als voedselinfectie!), daar heeft je kindje geen last van. Je wordt immers dan niet ziek van de bacterie zelf maar van de gifstoffen die door de bacterie of schimmels aangemaakt werden en in het eten achtergebleven zijn. Voedselinfectie met Listeria en Toxoplasmose zijn wel gevaarlijk. Listeria kan in veel rauwe en vacuum verpakte producten zitten en Toxoplasmose in rauw vlees en kattenpoep. In een land als Nepal zou ik ook niet zwanger al veel voorzichtiger zijn met eten en rauwe dingen laten staan!
Ik had een vakantie Noord-Thailand gepland in september. Toen kwam ik erachter dat ik ongepland zwanger was. Heb ook heel lang getwijfeld of ik zou gaan of niet, want ik had heel erg uitgekeken naar de reis. Eerst bij de ggd advies ingewonnen. Die hebben het mij toen afgeraden, onder andere wegens kans op malaria en knokkelkoorts door de dengue mug. Of dat in Nepal speelt, weet ik niet. In ieder geval sommige van dat soort ziektes - die je hier niet oploopt - verlopen ernstiger bij zwangere vrouwen en veel medicijnen mag je natuurlijk niet nemen. Toen had ik nog twijfel en heb ik gewoon een verloskundige om advies gevraagd. Die raadde het mij ook af, maar meer omdat je in dat soort landen al gauw een voedselvergiftiging oploopt en dat ook dat in het eerste trimester schadelijk kan zijn voor de ongeboren vrucht. Het is inderdaad zo dat in die landen vrouwen ook gewoon gezonde kinderen krijgen, maar die vrouwen zijn natuurlijk wel opgegroeid in die levensomstandigheden. Wij niet. Maar goed ik was al zwanger en jij nog niet. Ik ben toen niet op vakantie gegaan omdat ik niet achteraf als het mis zou gaan, wat misschien dan niet eens door de vakantie zou komen, mijzelf het verwijt zou maken dat het door de vakantie kwam.
Het is fijn om verschillende meningen te horen! Bedankt voor jullie ervaringen en eerlijkheid! We gaan er nog eens met z'n tweeën over praten en kijken of we het "de moeite waard" vinden om de natuur zn gang te laten als ik daar wel heel misselijk zit etc. De moeheid weet ik niet zo goed wat ik daar van moet vinden, want ik heb de ziekte van lyme en ben al 5 jaar erg moe, dus ik weet wel hoe ik daarmee moet dealen. Maar ik weet niet of ik nog meer moe wordt natuurlijk.. dus als iemand hier toevallig ervaring mee heeft sta ik daar graag open voor Wat betreft infecties etc, het klopt dat het gevaarlijker is, maar dat is het ook als ik niet zwanger ben en ik moet sowieso goed opletten met wat ik eet en drink. Vorige keer ben ik niet ziek geworden juist omdat ik daar goed op heb gelet. Ik vind het trouwens echt fijn om jullie meningen te horen! Soms heerlijk om even als vrouwen onder elkaar over dit soort dingen te praten.