Baan accepteren of verder zoeken?

Discussie in 'De lounge' gestart door tegeltje85, 25 feb 2025.

1. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.148
    23.231
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ligt aan het traject. Ik doe 40 minuten over 22 km. :p

2. zegenwens

zegenwens VIP lid

28 sep 2021
    5.011
    4.986
    113
    Vrouw
    .

3. Mirte94

Mirte94 Niet meer actief

Ik ben na mijn verlof in een nieuwe functie gestart op andere locatie. Ik had een reisafstand van 10 minuten en nu 35-40 minuten met meer kans op file. Ik vond het een nadeel, maar merk nu dat ik het eigenlijk wel lekker vindt. De autorit is voor mij echt even schakeltijd om het werk los te laten en even tot rust te komen voordat ik thuis de drukte weer in stap. Al heb ik altijd super veel zin om mijn kleintjes weer te zien hoor, maar de rust helpt me wel echt. Dus wellicht is dat nog een overweging voor je.
    Succes met kiezen!

Paardenbloem vindt dit leuk.
  4. Neskio

Neskio Fanatiek lid

5 mrt 2017
    3.310
    2.677
    113
    Vrouw
    NB
    Nou inderdaad ik 20 min over 11km :)

5. Chelsey88

Chelsey88 Bekend lid

5 okt 2014
    505
    589
    93
    Ik ben altijd van t motto; liever spijt van iets wat ik heb geprobeerd als dat spijt van iets wat ik niet heb gedaan.
    Als t team en werk je leuk lijkt waarom niet?
    Proeftijd geldt ook voor jou he, je kunt zo stoppen wannee je wilt.
    Reistijd is voor iedereen anders, 10 minuten file naar een saaie baan is veel erger dan 40 minuten doorrijden naar een fantastische werkplek.
    Dus ja.. je hebt niks te verliezen.

6. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.882
    6.408
    113
    Zou voor mij wel afhangen van reistijd tegenover werktijden, dus hoe zijn die uren verdeeld? En daarnaast natuurlijk ook hoe snel je iets nodig hebt, heb je sowieso bv binnen een maand werk nodig om rond te kunnen komen, dan zou ik niet twijfelen en het doen - met de hoop dat je dan daar uiteindelijk je uren uit kan breiden. Blijkt die reistijd dan toch vervelend, of de mogelijkheid dat to meer uren blijkt er niet, of het werk valt tegen? Dan actief zoeken naar iets anders, maar in ieder geval met een basis vanuit waar je kan zoeken zonder meteen financieel in de problemen te komen.

Spectre vindt dit leuk.
  7. Oilell

Oilell Fanatiek lid

8 okt 2018
    3.224
    4.456
    113
    Vrouw
    Das natuurlijk ook waar. Ik rij regelmatig grote afstanden met weinig file. En in mijn hoofd doet iedereen dat dus :roflmao:.
    Ik zit met 50 minuten in Zwolle of Den Bosch, allebei ruim 60km. Maar als ik in het centrum van het dorp hiernaast moet zijn, dan ben ik ook dik een half uur bezig.
    En als ik het met het ov zou moeten doen, moet ik overal een uur bij op moeten tellen. Maar ov zit (overduidelijk) helemaal niet in mijn systeem. :oops:

8. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.148
    23.231
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ik woon in een gat. Met OV kan ik niet eens op tijd zijn op werk als ik de eerste bus neem :roflmao:

9. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.669
    18.737
    113
    Vrouw
    Heb je al veel andere solicitaties gedaan?
    Heb je al gevraagd om toch direct met meer uur te mogen starten?

De reistijd hangt voor mij van verschillende zaken af.

Is die 40 min ook de file bijgerekend?
    Hoe vaak moet je richting werk (iedere dag een paar uur of maar 2 dagen,...).
    Is uw partner of eventuele hulp dichterbij voor als er iets is met jullie kindje?
    Hoe zit het met vergoeding ?

Nellie4 vindt dit leuk.
  10. Oilell

Oilell Fanatiek lid

8 okt 2018
    3.224
    4.456
    113
    Vrouw
    Als ik naar het dichtstbijzijnde treinstation ga moet ik of 40 minuten fietsen, of 10min fietsen en 20 minuten in de bus. Tegen die tijd dat ik eindelijk in een trein zit, had ik al op mijn standaard werkplek kunnen zitten. En met het ov komt er dan nog 2 a 3x overstappen bij en een kwartier lopen. Met de auto is het 35 minuten, met het ov is de snelste optie een uur en 43 minuten. Uitgaande dat ik alle overstappen haal, nergens vertraging heb etc. Kinderen wegbrengen/ophalen zou gewoon niet meer mogelijk zijn. Vanaf de school van mijn dochter doet het ov er een uur en driekwartier over. Tegen de tijd dat ik dan op mijn werk ben, moet ik weer terug om haar te halen :roflmao:
    Ben wat dat betreft echt ontzettend dankbaar voor mijn auto en mijn rijbewijs.

11. Nellie4

Nellie4 Fanatiek lid

25 jan 2017
    4.873
    7.937
    113
    #31 Nellie4, 26 feb 2025
    Laatst bewerkt: 26 feb 2025
    Ik gok zo dat de 18 uur, niet 2x9 is, maar waarschijnlijk verdeeld over 3 dagen?
    dan is het 3x6 uur en vind ik 80 minuten reistijd een slechte verhouding.
    Of is het 40 minuten totale reistijd heen en terug?

Als je in een branche werkt waar genoeg werk te vinden is dan zou ik verder zoeken en niet aan deze beginnen met het idee vanuit daar verder te zoeken. Een nieuwe baan kost in het begin heel veel energie, dan ga je dat twee keer hebben. Als je plan was om dicht bij huis te willen werken, zou ik mij daaraan houden.

Neuzeke vindt dit leuk.
  12. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.148
    23.231
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Dat laatste zeker waar! Treinstation is 17km. Dus das een eind fietsen en 45 minuten met de bus. Naar werk zou ik 3 bussen en een stuk lopen nodig hebben, maar dan kan ik dus niet op tijd zijn. Ik woon hier verder heerlijk, dat dan wel!

Oilell vindt dit leuk.
  13. Maryelle

Maryelle Actief lid

10 feb 2015
    414
    416
    63
    Vrouw
    Hier sluit ik me bij aan! Mijn persoonlijke ervaring is ook, als er toch iets ‘knaagt’ dan is dat niet voor niks.

Neuzeke en Felice vinden dit leuk.
  14. lorreke

lorreke VIP lid

10 sep 2013
    5.297
    394
    83
    40 minuten reistijd vind ik in combinatie met gezin ook te veel.
    Dat zou voor mij de reden zijn om de baan niet aan te nemen

15. tegeltje85

tegeltje85 Nieuw lid

22 feb 2025
    3
    7
    3
    Vrouw
    Bedankt voor jullie vele reacties.

Na mijn verlof heb ik recht op WW, ik zou daardoor niet gelijk zonder een inkomen zitten gelukkig.
    Het gaat inderdaad om 3 werkdagen. Ik heb gevraagd om meer uren. 20 uren zouden kunnen, echter alleen verdeeld over 4 dagen. Dat is mij te inefficiënt. Er is geen mogelijkheid om thuis te werken. Mijn man werkt soms thuis, maar is doorgaans niet naast de deur aan het werk.

Het is geen filegevoelige route, dus ik schat dat de 40 minuten reistijd (enkele reis) realistisch is. Het bedrijf zit zo’n 40 kilometer verderop. Op basis van een fulltime dienstverband hebben ze 24 vakantiedagen. Bij mijn laatste werkgever waren dit er 36. Ik besef dat dit ruim is hoor en verwacht zeker niet hetzelfde aantal.

Een proforma berekening is gemaakt en ik weet wat er onderaan de streep over blijft. Ik heb een aantal andere sollicitatiegesprekken gevoerd, van 1 bedrijf verwacht ik deze week een terugkoppeling.
    Er zijn regelmatig wel nieuwe vacatures in mijn omgeving. Ook geen tientallen per week, maar ik merk dat er zeker wel personeel wordt gevraagd.

16. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Hier 20 min over 7 kilometer. 80 wegen maar druk rn alle verkeerslichten altijd op rood.

Neskio vindt dit leuk.
  17. Sophie2019

Sophie2019 Fanatiek lid

21 jul 2018
    2.012
    1.557
    113
    Vrouw
    Dat de banen voor het oprapen liggen ligt echt aan de sector.

Ik heb een prima cv maar ben van start zoeken naar start baan onlangs toch 5 maanden bezig geweest. Er was op zich genoeg werk maar de salarissen of andere voorwaarden (onregelmatig werken, weekend etc) echt tegenvallen.

doordat iedereen roept dat er genoeg werk is had ik daar echt een verkeerd beeld bij. En andersom zie ik nu ook aan de werkgeverskant dat er genoeg te kiezen valt qua sollicitanten.

Ik zou dus de baan aannemen tenzij je zonder stress een half jaar zonder baan kunt. Vergeet ook niet dat zo’n sollicitatieprocedure tijd kost. Wanneer je vandaag reageert zit je in mei voordat je kunt starten.

Syane vindt dit leuk.
  18. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.496
    8.417
    113
    Weet even niet meer hoe het nou precies zat, maar als je nu een baan met minder loon (en de andere ongunstigere voorwaarden laat ik maar even buiten beschouwing), accepteert ben je de WW rechten van je huidige baan toch kwijt?

19. vlinderCN

vlinderCN VIP lid

21 mei 2018
    5.338
    1.820
    113
    Vrouw
    Zou het niet doen dan. Je betaalt overigens dan ook 3 volle dagen (bij ons 11u à 12,- per uur) opvang terwijl je met 2x 9u met 2 dgn opvang uitkomt of heb je grootouders oid? Anders dus ook flink meer kosten.

20. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.375
    30.674
    113
    Vrouw
    Grappig. Dat is voor mij dus juist weer andersom. Met ov ben ik in een uurtje op kantoor. Met de auto kan het in 1.30 maar het kan ook zomaar 2 uur of meer worden.
    Team trein dus. Vooral ook omdat ik dat rustig wat kan lezen, telefoon-pielen, werken of gewoon muziek luisteren en de ogen even dicht.
    (Noteer: wel 1e klasse en altijd oordoppen mee :))

Deel Deze Pagina