baan kwijt hoe ww berekenen?

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door laatbloeier, 4 jan 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. laatbloeier

laatbloeier Actief lid

27 nov 2011
    203
    0
    16
    Hallo,
    Allereerst de beste wensen voor iedereen!

Ik heb te horen gekregen dat mijn contract niet zal worden verlengd.
    nu hoor ik wat verwarrende verhalen, misschien dat jullie wat duidelijkheid kunnen brengen hierin
    Ik heb een contract van 7 maanden dat over enkele dagten afloopt, daarvoor heb ik een ww uitkering gehad vanwege een faillissement.
    Hoe bereken ik nu de hoogte van mijn ww?
    Moet ik de periode dat ik ww had bij deze 7 maanden contract tellen en deze door 12 delen?(dus het sv loon van 2015 gebruiken)

Of moet ik dit op een andere manier uitrekenen?(volgens mijn collega mag ik het loon van mijn eerdere ww niet meetellen?)

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste laatbloeier,

Wat rot dat je contract niet wordt verlengd en dat je weer WW moet aanvragen.
    Je wilt graag weten hoe de hoogte van je WW berekend gaat worden.

UWV berekent het dagloon op basis van het sociale verzekeringsloon (sv-loon). Dat is het loon dat je verdiende in alle dienstverbanden in het jaar voordat de werkloosheid begon.
    De periode van een jaar eindigt op de laatste dag van de op 1 na laatste volledige maand of de op 1 na laatste volledige vierwekenperiode voordat u werkloos werd. Er is dus altijd 1 volledige maand of vierwekenperiode die niet meetelt.

UWV deelt het totale sv-loon door 261 (gemiddelde aantal dagloondagen in een jaar). De uitkomst is het dagloon.

Je geeft aan dat je korter dan een jaar hebt gewerkt. Ook dan berekent UWV het dagloon op basis van 1 jaar. Heb je in dat jaar WW- of een faillissementsuitkering ontvangen? Dan rekent UWV deze periode wel mee voor de berekening. Het heeft dus een negatief effect op de berekening van je dagloon.

Ben je aan het werk gegaan bij een baan waarbij je minder verdiende dan de baan waaruit je werkloos werd? Dan heb je mogelijk recht op de garantieregeling. UWV berekent de hoogte van je uitkering dan met de de oude, hogere dagloon van je vorige WW-uitkering.

Je hebt recht op de garantieregeling als je voldoet aan de volgende voorwaarden:
    - Je hebt minimaal 1 jaar gewerkt in je oude baan, voordat je werkloos werd;
    - Uit deze baan had je recht op een WW-uitkering;
    - Je gaat in een nieuwe baan werken waardoor je WW-uitkering eindigt;
    - Je wordt ontslagen en hebt recht op een nieuwe uitkering;
    - Deze nieuwe uitkering start binnen 12 maanden na het begin van de vorige WW-uitkering.

Actuele informatie over de hoogte van de WW vind je hier.

Ik wens je succes met het vinden van nieuw werk.

Met vriendelijke groet,

Mariël
    UWV Webcare Team

3. laatbloeier

laatbloeier Actief lid

27 nov 2011
    203
    0
    16
    Hoi Mariël,

Bedankt voor je antwoord.
    Dus als ik bijvoorbeeld 6 maanden 200 euro ww heb gehad en 6 maanden 500 euro in loondienst tel ik die op en deel dat totaalbedrag door 12?

Mij was namelijk verteld dat ik dan alleen de loondienst zou mogen tellen, in het geval van mijn voorbeeld totaal 3000 en dat door 12 moest delen.....ik schrok me dood toen ik dat hoorde.

4. laatbloeier

laatbloeier Actief lid

27 nov 2011
    203
    0
    16
    Nu lees ik alles nog eens door en het is dus wel zoals mijn collega zegt.
    Doordat ik buiten mijn schuld in de ww gekomen ben door faillissement en nu na 7 maanden geen contractverlenging krijg doordat het hier ook niet goed gaat met het bedrijf wordt ik dus gestraft. :x

Prachtig geregeld mensen in den Haag, ga nu van een salaris van 1300 euro naar krap 400.
    Kan ik dadelijk nog bij de voedselbank gaan lopen ook... of dat het al niet ellendig genoeg is

5. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Hoi Laatbloeier,

Ik vind het vervelend voor je dat deze regeling nadelig voor je uitpakt.

Ik hoop dat je begrijpt dat UWV niet verantwoordelijk is voor het uitvoeren van de wetgeving, niet voor het maken daarvan. Dat doet inderdaad de regering in Den Haag.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team

Deel Deze Pagina