@ Pim, je hebt gelijk, ik heb ze daar al over gesproken. Om recht te hebben op zwangerschapsverlof moet ik in dienst zijn op het moment dat ik met verlof ga.
@ Batchie, Ik weet helaas uit ervaring wat een gedoe het allemaal is. Mijn vorige werkgever wist dat ik ziek was geweest en had daar geen problemen mee. Toen ik anderhalve maand gewerkt had (mijn proeftijd was 1 maand) werd ik ziek dus ik melde me ziek. Hij zei dat ik ontslag had genomen. BS (PIEP). Het was een Amerikaans bedrijf en ik heb er 5 maanden over gedaan om m.b.v. een advocaat alsnog mijn salaris over de resterende maanden uitbetaald te krijgen... Ik was na 1 week alweer beter maar ondanks dat hij zei dat ik mijn werk goed deed bleef hij volhouden dat ik ontslag had genomen... Vanaf januari heb ik 42 keer gesolliciteerd...Gelukkig begin ik morgen met mijn nieuwe baan! Ik wens jou een heel fijne zwangerschap en ik hoop dat je eruit komt met het uitzendbureau, het cwi en de uwv. Hoop dat het gauw beter met je gaat!
dat hoop ik ook, jammer genoeg ligt een beetje leuk werk niet meer voor het oprapen, laat je nog even weten hoe het verder gaat? succes
Batchie, je hebt wel degelijk recht op een uitkering volgens mij. Wel moet je in de laatste 36 weken 26 weken ergens in dienst zijn geweest (kan ook via het uitzendbureau). Als dat zo is, krijg je een WW uitkering tot aan je zwangerschapsverlof. Daarna krijg je van het UWV nog 16 weken zwangerschapsuitkering, wat in principe op hetzelfde neerkomt als je WW-uitkering, maar dan zonder sollicitatieplicht.
pff dat ga ik nooit redden, ik was 06-06-06 begonnen toen vanaf 12 tot 19 ziek geweest ivm auto ongeluk. 26 van de 36 red ik nooit want voor ik deze baan kreeg werkte ik zwart .
Ziektedagen tellen ook mee hoor. Maar dat ga je inderdaad niet halen. Je kunt volgens mij wel een zwangerschapsuitkering krijgen vanaf het begin van je verlof. Maar je moet dan wel eerst UWV op de hoogte stellen.
ook als ik niet meer in dienst ben? want dat is mijn grootste zorg, want volgens mij verlies ik mijn baan
Je kunt je baan helemaal niet verliezen, want ze mogen je niet ontslaan als je zwanger bent. Als je dat toch doet moet je het via de kantonrechter spelen, dan moeten ze je verplicht in dienst houden tot aan je verlof. En dan heb je recht op een zwangerschapsuitkering. Dus nooit akkoord gaan met je ontslag. Als je trouwens je werkgever laat blijken dat je weet dat je niet ontslagen mag worden, dan krabbelt hij waarschijnlijk toch terug. Je zit bij een ministerie zeg je, wend je dan eens tot personeelszaken, deze weten wel dat ontslag nu niet mag.
Volgens mij ook als je uitzendkracht bent. Door je zwangerschap heb je meer rechten. Bel het UWV even voor gedetailleerde info, die weten precies hoe het zit.
je hebt geen contract je bent uitzendkracht dan ligt het allemaal anders. pas als je een contract hebt dan mogen ze je niet ontslaan met als reden zwangerschap. ook als je in de ziekte wet zit mogen zeje dan niet ontslaan. probeer niet te veel dingen van te voren te bedenken maar ga gewoon met dit hele verhaal naar het cwi en laat je adviseren... met alleen maar gissen kom je nergens. en heb je alleen maar kopzorgen.. succes