Collega's geen begrip bekkenklachten

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Miracle1984, 2 jun 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Miracle1984

Miracle1984 Bekend lid

5 jan 2009
    727
    0
    0
    Ik heb sinds een aantal weken last van mn bekken en de pijn wordt steeds erger. Ik werk op kantoor en zit dus de hele dag. Vooral dit is pijnlijk en weet niet meer hoe ik moet gaan zitten dus de helft van de dag sta ik achter mn bureau. Savonds ga ik gelijk plat liggen omdat zitten niet meer gaat. Ik vond het niet normaal dat ik er al zo vroeg last van had en ben gister naar de fysio geweest. Die zegt dus ook dat het mn bekken zijn en denkt aan BI. Als ik het met mn collega's hierover heb zeggen ze je kan toch gewoon zo'n bekkenband ofzo omdoen. En vandaag toen ik vertelde dat ik bij de fysio was geweest zegt mn collega: ja had het er gister nog (met andere collega) over, dat vroeger niemand BI had, dat bestond helemaal niet en nu hoor je iedereen er ineens over. En we kennen ook helemaal niemand die in een rolstoel terecht is gekomen na een zwangerschap :( En dan nog er achter aan zeggen...ja het is niet dat we je niet geloven ofzo....

Ik hou er absoluut niet van om me aan te stellen en dat doe ik ook zeker niet (vertelde alleen hoe het was bij de fysio) maar voel me nu wel zo :( Ik deel mn half uur pauze op in 2x een kwartier zodat ik 2x per dag even kan bewegen (op een werkdag van 9 en half uur) terwijl ik eigenlijk recht zou hebben op een uur extra volgens mij, daar zeg ik ook niks over.

In mijn familie hebben me moeder entante ook last van BI gehad en een nicht van me moeder heeft een tijdje in een rolstoel gezeten hierdoor dus weet dat je er gewoon voorzichtig mee moet zijn.

Pfff ben me collega's echt even zat:( Zo ff van me afschrijven...moest het ff kwijt :)

2. limmeke

limmeke VIP lid

28 mei 2008
    17.318
    0
    0
    ik zou al beginnen met dat uur extra wel in te plannen.. zeker als je zoveel last hebt van BI.

Verder toch steeds even proberen te bewegen als je het gevoel hebt dat dat helpt.

3. mercedes

mercedes Fanatiek lid

8 nov 2005
    1.608
    0
    0
    ergens in Limburg
    @Miracle,ik zit met hetzelfde op het werk,mijn mentor werkt ook nog eens niet mee en zegt gewoon dat ik voor die tijd dat ik niet red (bijv.4 dagen achter elkaar)verlof moet opnemen.Terwijl ze in de gelegenheid is om mijn diensten om te zetten naar een andere dag.Het komt niet elke week voor dat ik 4 dagen of meer achter elkaar moet.Nu komt het mooiste,nu hebben ze me ook nog een extra weekend ingepland vanwege de zomervakanties,omdat er veel verlof hebben.Ik ga volgende week naar mijn fysio en de week erop naar mijn gyn (die adviseerde de vorige controle al om rustig aan te doen en gewoon mijn contract uren te werken maar absoluut niet meer),bij deze afspraken vraag ik of ik iets zwart op wit kan krijgen zodat ik met mijn manager kan overleggen,aangezien de assistent manager niet meewerkt. Dat extra uur wat jij ook al aangeeft heb ik ook niet,ook niet om gevraagd,maar als hun het zo doen ga ik dat extra uur wel vragen en nemen.

Laat het er niet bij zitten want je kunt er heel veel last van krijgen,tijdens mijn vorige zwangerschap kon ik vanaf 26 weken zo goed als niks meer omdat ik maar gewoon doorging en geen aansteller wilde zijn.

4. Miracle1984

Miracle1984 Bekend lid

5 jan 2009
    727
    0
    0
    Bedankt voor jullie reacties! Volgende week moet ik weer naar de VK dus zal het er gelijk even over hebben.

@Mercedes, Vervelend dat er bij jou op je werk ook niet echt rekening mee wordt gehouden. Idd wat Limmeke zei, we hebben recht op extra tijd dus dat dan maar gewoon nemen. En idd even overleggen met je gyn of ze wat op papier kunnen zetten. Maar je werk krijgt het volgens mij vergoed toch als ze iemand anders in moeten zetten als je minder moet werken? Daar hoef jij toch geen verlof voor op te nemen?

De komende 2 weken werk ik ook nog eens extra (ivm vakantie collega) en allemaal dagen achter elkaar... ben benieuwd hoe dat gaat!

5. NiekyN

NiekyN Fanatiek lid

5 nov 2009
    2.191
    0
    0
    Personeelsadviseur
    Twente
    @mercedes en @miracle,
    Kennen jullie het woord nee?? Zeer effectief als je iemand iets wil duidelijk maken wat je niet wilt. Jullie hebben beide te maken met veel onbegrip uit je omgeving en daardoor krijgen jullie weer het gevoel dat je dingen moet uitleggen en dat je je aanstelt.... Maar laten we wel wezen, jullie zijn degene die het kind dragen en straks na de bevalling voor dit kleine wezentje moeten zorgen, wat erg zwaar kan zijn als je BI hebt....

6. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    526
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Je weet dat je daarvoor dus GEEN verlof hoeft op te nemen hè!!!! Je meld je dan gewoon ziek hoor. Ik weet niet of je evt al aangepaste uren hebt ivm je bekkenklachten, maar dan zou ik het op die manier aanpakken.

7. mercedes

mercedes Fanatiek lid

8 nov 2005
    1.608
    0
    0
    ergens in Limburg
    ik werk gewoon mijn normale rooster,heb gevraagd voor aanpassing zodat ik niet meer dan 3 dagen aaneen hoeft,maar dan moet ik verlof aanvragen (wat word afgewezen ivm vakantieperiode),dus schiet niet op.

8. NiekyN

NiekyN Fanatiek lid

5 nov 2009
    2.191
    0
    0
    Personeelsadviseur
    Twente
    @mercedes, welke sector zit jij?

9. mercedes

mercedes Fanatiek lid

8 nov 2005
    1.608
    0
    0
    ergens in Limburg
    Ik werk als telefoniste en zit dus de hele dag achter de pc.

10. mimi83

mimi83 Niet meer actief

Mercedes: dat je niet meer dagen achter elkaar kan werken vanwege je BI is dat zwangerschapsgeralateerd ziek en dus GEEN verlof.
    Dit MOGEN ze niet eens vragen/eisen van je. VK bellen en een briefje laten maken dat 3 dagen achter ekaar jouw maximale is en dat je rustiger aan moet doen.
    Niet wachten tot je heen moet gewoon bellen ook hiervoor zijn er vk's.

miracle: hoe gaat het nu??
    Ook jij gewoon ziekmelden als het niet gaat. zwangerschapsgerelateerd krijgen ze volledig vergoed, zodat ze iemand anders kunnen laten werken.

potverdorie jullie zijn allebei rond de 20 weken en dus duidelijk zwanger en daar horen soms klachten bij ja inderdaad. jammer voor het werk en collega's die je niet geloven moet je echt schijt aan hebben of.. je print dit uit..

http://www.volkskrant.nl/archief_gratis/article655184.ece/Bekkeninstabiliteit_is_absoluut_geen_modegril

of dit, heb de tekst wel even verkleint.

Bekkeninstabiliteit bij zwangere vrouwen omvangrijk en toch ernstig
    Bekkeninstabiliteit is geen onzin of modegril. Dat blijkt uit promotie-onderzoek van Wu Wen Hua aan het VU medisch centrum. Eenderde van de zwangere vrouwen vertoont bekkeninstabiliteit. Ongeveer vijf procent van alle zwangere vrouwen heeft een ernstige vorm van bekkeninstabiliteit, bij minder dan één procent van hen ontstaat een chronische vorm die zeer pijnlijk en invaliderend is. Het gaat hierbij om duizenden vrouwen in Nederland.

Bekkeninstabiliteit komt in alle culturen voor en is van alle tijden, zo blijkt uit Wu Wen Hua’s literatuuronderzoek. Hij ontdekte dat ongeveer twintig procent van de vrouwen tijdens de zwangerschap en vijf procent van alle vrouwen na de bevalling zodanig ernstige klachten heeft, dat medische zorg nodig is.

De orthopedisch chirurg probeerde aan de hand van deze verschijnselen meer bewegingswetenschappelijk inzicht in de aandoening te krijgen. Hij ontdekte dat er een relatie bestaat tussen het falen van het centrale zenuwstelsel (het aansturen van spieren) en bekkeninstabiliteit. Vanwege relatieve zwakte van het bindweefsel (door hormonen) en de tijdens de bevalling of na de bevalling toegenomen belasting of ongelukkige bewegingen, kan weefselbeschadiging met mechanische ontsteking ontstaan. Deze ontsteking kan leiden tot bekkeninstabiliteit. Vrouwen die lijden aan bekkeninstabiliteit hebben ook een andere manier van lopen doordat de rompcoördinatie tijdens het lopen verstoord is. Dit vergroot het ongemak en de pijn als gevolg van de aandoening.

Ook wijst de onderzoeker erop dat vrouwen met een mechanische ontsteking in het bewegingsapparaat misschien nog wel alles kunnen, maar per dag minder werk kunnen verzetten door hun beperkingen. Dit kan betekenen dat de huidige WAO-wetgeving niet voldoet voor deze groep: de vrouw kan immers alles nog, maar is toch sterk beperkt.

Wu Wen Hua vindt dat de orthopedische chirurgie zich meer zou moeten richten op de problemen in de bewegingssturing en bewegingscoördinatie van zwangere vrouwen, zodat vrouwen met problemen die duiden op bekkeninstabiliteit snel herkend en geholpen kunnen worden.

Wu Wen Hua is afkomstig van Fuijan Medical University in China. Het VU medisch centrum, de faculteit bewegingswetenschappen en de Chinese universiteit hopen hun samenwerking de komende jaren intensiveren.

Noot voor de redactie
    Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de dienst communicatie van het VU medisch centrum, Ilse van Wijk, (020) 444 3444, fax (020) 444 3450. Persberichten van het VU medisch centrum kunt u zien op www.VUmc.nl.

of lees dit eens een stukje door. Het is een proffesioneel boek, maar begrijpbaar.
    Bekkeninstabiliteit: diagnostiek en ... - Google Boeken

11. mercedes

mercedes Fanatiek lid

8 nov 2005
    1.608
    0
    0
    ergens in Limburg
    Nu heb ik met mijn mentor gesproken,ze hebben van die 5dagen aaneen de 4e dag weggehaald en ze gaat dit ook aankaarten (bij de afdelingsmanager),dat hier geen verlof voor afgeschreven mag worden. Ik heb inmiddels een bekkenband,maar neemt niet weg dat de dagen lang blijven,na 3 dagen is het gewoon op. Dus we zijn al een stap verder.

Oja en ik mag nu tussendoor gewoon wandelen zoals het mij uitkomt (buiten mijn pauzes om),dan zet ik de telefoon in de pauzestand (is normaal voor koffie te halen of naar de wc te gaan).

@Miracle, hoe is het met jou, ik hoop dat ze bij jou inmiddels ook meer begrip hebben gekregen.

Deel Deze Pagina