baan opzeggen, nu al aangeven?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Danjay, 16 jun 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. babyproject

babyproject Niet meer actief

Zo zou ik het ook brengen.

Dat van die 10 weken heb je inderdaad verkeerd gelezen.
    Dat stukje gaat puur over de gevallen wanneer je überhaupt recht heb op een WAZO-uitkering. De regel is namelijk dat je werk moet hebben om de uitkering te krijgen. Ook mensen in de WW en ZW hebben recht op een WAZO.
    De 10-weken regeling is een nawerking van de standaard regel. Deze houdt in dat wanneer je om wat voor reden dan ook je baan of WW/ZW uitkering zou verliezen binnen 10 weken voordat je moet bevallen, je alsnog een WAZO-uitkering krijgt. De overheid verwacht dan niet dat je zo ver in je zwangerschap nog een andere baan kunt vinden.

Ergens anders op de site van de UWV kun je lezen dat je uiterlijk 3 weken voordat je wilt dat je verlof ingaat, dit moet aangeven bij je werkgever. De meeste vrouwen doen dit echter al veel eerder. Zo heeft de werkgever ook tijd genoeg om vervanging te vinden.

Als ik jou was zou ik eerst (met een week of 12/13) aangeven dat je zwanger bent. Vervolgens kun je in de loop van het jaar bedenken wanneer je met verlof zou willen gaan (of je dit 4 tot 6 weken voor je uitgerekende datum wilt laten beginnen), dit aan je werkgever laten weten en daarbij zou je ook kunnen aangeven dat je na je verlof niet terug wilt komen.

Een sollicitatieprocedure duurt niet zo heel lang. Als jij eind november met verlof zou willen, kun je zonder problemen voor je werkgever dit in september/oktober aan hem melden. Er is geen reden om het NU al aan te geven. Je werkgever gaat nu toch nog niet op zoek naar iemand voor eind november.

2. Paint

Paint Actief lid

27 feb 2007
    392
    0
    0
    Ik zat met het zelfde. Heb het dus wel verteld aan mijn teamleidster en die zei meid je hebt groot gelijk, alleen wel pas je ontslag indienen als je bevallen bent.
    Dus nu zijn ze in ieder geval op de hoogte van mijn plannen. Komt het niet zo rauw op hun dak.
    Collega's weten het ook. Vind ik zelf wel heel prettig zo.

3. mimi83

mimi83 Niet meer actief

ik zou het zelf dus inderdaad wel aan aangeven mits je contract niet voor die tijd verloopt.
    Vind het wel zo eerlijk om te zeggen waarschijnlijk ga ik stoppen na de bevalling, je hoeft dan niet meteen te stoppen met werken daar.
    je kan het ook in overleg dus pas officeel opzeggen in je zwangerschapsverlof..

4. Danjay

Danjay Fanatiek lid

3 dec 2009
    1.407
    1
    0
    smurfenland
    de sollicitatieprocedures worden volgende week afgerond en zijn gestart voor mijn andere collega die met zwangerschapsverlof gaat vandaar dat ik het zo snel mogelijk wil vertellen.

Ook omdat ik weet dat een andere collega ook al aan het solliciteren is en waarschijnlijk per 1 augustus weg wil, dit weet hij ook nog niet.

Hij weet inmiddels al dat ik zwanger ben, volgende week krijg ik mijn zwangerschapsverklaring van de vk en dan ga ik hem gelijk op de hoogte brengen van mijn plannen.

Iedereen bedankt voor de tips!

Deel Deze Pagina