Goedemiddag, Ik heb een vraag over mijn werk. Op dit moment zit ik in de volgende situatie: Ik heb een tijdelijk contract van 32 uur per week tot 1-7-2015 Nu ben ik 15 weken zwanger en sinds 3 weken volledig ziekgemeld wegens extreme zwangerschaps misselijkheid/ uitdroging/ziekenhuis opname. Ook dreigt er een fusie aan te komen waardoor mijn afdeling komt te vervallen. Erg vervelende situatie dus, en ik maak mij er zorgen over. Vandaar dat ik wat duidelijkheid wil. Wat gebeurd er als: 1 fusie gaat door, afdeling komt te vervallen en ik ben nog ziekgemeld 2 contract loopt af tijdens zwangerschapsverlof Zijn er verder nog dingen waar ik op moet letten nu ik ziekgemeld ben? Ik hou contact met mijn leidinggevende. De bedrijfsarts is (nog) niet ingeschakeld Alvast bedankt voor het antwoorden.
Beste Dufel, Je wilt weten hoe het gaat nu je ziek bent en je afdeling waarschijnlijk komt te vervallen. Komt je contract te vervallen als je ziek bent? De werkgever meldt je dan bij UWV ziek uit dienst. Je aanvraag voor een Ziektewet-uitkering wordt door UWV in behandeling genomen. Loopt je contract af tijdens het zwangerschapsverlof? De werkgever vraagt het zwangerschapsverlof voor je aan. Hij kan bij de aanvraag aangeven wanneer je contract afloopt. Er zijn twee mogelijkheden: - De werkgever kiest ervoor om direct de zwangerschapsuitkering aan je over te laten maken. - De werkgever betaalt je door tot einde contract en daarna worden de betalingen rechtstreeks aan jou overgemaakt. Je wilt ook weten of er verder nog zaken zijn waar je op moet letten. Belangrijk is dat je overlegt met je werkgever welke regels er voor je gelden nu je ziek bent. Je maakt samen met de werkgever afspraken. Deze worden vastgelegd in het Stappenplan. Hierin staat ook dat er na zes weken een probleemanalyse plaatsvindt. Dan heb je een gesprek met de bedrijfsarts of de arbodienst. Ik wens je veel sterkte met je situatie. Actuele informatie over het aflopen van een contract tijdens ziekte vind je hier en over stoppen van het dienstverband tijdens zwangerschapsuitkering hier Actuele informatie over het stappenplan vind je hier. Met vriendelijke groet, Yvonne UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare