Dilemma: zwschap vertellen of niet?!

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door nieko, 1 jul 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. nieko

nieko Actief lid

2 dec 2013
    169
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi allemaal,

Ik zit met een klein dilemma met betrekking tot het wel of niet vertellen van mijn zwangerschap aan mijn werkgever.

Eind juli loopt mijn contract af. Tot die tijd wil ik mijn mond houden over mijn zwangerschap (eerst contractverlening tekenen!). Aangezien ik in het onderwijs werk, komt de zomervakantie er aan (nog een paar weken). Ik heb nu inmiddels vernomen dat mijn manager het functioneringsgesprek pas na de zomer wil laten plaatsvinden, en heeft (per mail) toegezegd dat mijn contract dan dus gewoon doorloopt.

Fijn natuurlijk, maar ik ken die 'toezeggingen' en ze zijn niets waard zonder dat er iets zwart op wit staat. Nu voel ik me dus genoodzaakt om mijn zwangerschap nog langer verborgen te houden, dus tot na de zomervakantie. Ik ben nu 17 weken zwanger en het verbergen gaat nog prima (geloof ik), maar na de zomer ben ik 27 weken zwanger!! :$ Ze zien me aankomen ineens met een dikke buik...

Ik voel me hier bezwaard bij, en vind het niet netjes van mezelf. En ik wil het gewoon graag vertellen! Maar aan de andere kant wil ik ook niet dat ze ineens mijn contract toch maar niet verlengen met een of andere smoes (bezuinigingen ofzo). Ik moet het van mezelf zakelijk zien en voor mezelf kiezen, maar toch blijft het maar aan me knagen.. Het is van mij niet netjes, maar van mijn werkgever ook niet.

Wat vinden/denken jullie? Lastige vraag natuurlijk, maar ik lees graag jullie ideeen.

Bedankt!

2. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.548
    3.057
    113
    oehw ik zou het zeer zeker nu vertellen!
    je bent al 17 weken.. hun moeten ook vervanging kunnen regelen..

3. MamaenMini

MamaenMini Fanatiek lid

6 dec 2011
    2.649
    76
    48
    Vrouw
    Utrecht
    Ik zou het zelf verbergen, omdat je de zomer in gaat en dan als je contract eind juli verlengt word, zou ik naar het gesprek gaan met een leuk gebakje of zo? Om je zwangerschap aan te kondigen ? Ik zou ookal heb je een toezegging in deze tijd je eigen glazen niet ingooien.

4. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.548
    3.057
    113
    tja je gaat waarschijnlijk met 34/36 weken met verlof..
    dan hebben hun 7 weken om een ander te vinden.
    zo lang is dat niet.
    stel dat je ziek word door zws.. hoe ga je dat doen?
    opbellen dat je na de zomer niet meer komt omdat je al ... weken zwanger bent? ?

5. snoeppapiertje

snoeppapiertje Bekend lid

24 feb 2014
    582
    0
    0
    Vertellen! Je bent bovendien verplicht het een x aantal weken voor je verlof te zeggen.
    Zou gewoon een gesprek aanvragen en je dilemma voorleggen en zeggen dat je graag nog voor de zomer tekent.

6. Maagd

Maagd Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.683
    10
    38
    Noorden/ drenthe
    Ik begrijp je dilemma heel goed. Want als ze je om je zwangerschap niet meer willen dan gooien ze het op bezuiniging oid en dan lig je eruit. Maar aan de andere kant telt eerlijkheid het langst.
    Je kan ook eerst pijlen in hoeverre zijn toezegging per mail echt wat waard is en dan kijken of het mogelijk is om het gesprek voor het eind van het schooljaar te doen?
    Ikzelf zou er ook een vieze smaak van over houden als ik het zou verbergen. Je manager of leidinggevende komt er misschien in de zomer via via achter dat je al in de 20 weken zwanger bent (straks in de zomer) en daar kan hij weer een vieze smaak van krijgen.
    Ik zou echt overwegen om het nu netjes te vertellen in de hoop dat je werkgever netjes met jou omgaat. En anders weet je gelijk wat je aan hem/haar gehad zou hebben/wat voor een werkgever het echt is.

7. Jeszss

Jeszss Fanatiek lid

16 jan 2013
    1.752
    0
    36
    Gelderland
    En als je het erop gooit dat je voor de vakantie wilt tekenen omdat je niet het risico wilt lopen na de vakantie zonder baan te zitten? En dat je het probleem ook niet ziet om het eerder te doen als de intentie van verlengen er toch is?

8. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Je moet het uiterlijk 3 weken voor je verlof vertellen aan je werkgever. Dus daar kom je in principe niet aan.
    Ik zou ook proberen aan te sturen op contract tekenen voor de zomer. Als je het pas na de zomer vertelt heb je wel erg lang gewacht, dat komt ook niet geweldig over.

9. Lilou

Lilou Actief lid

31 jan 2011
    207
    29
    28
    Ik zou het toch voor de zomer vertellen, 17 weken vind ik zelfs al een beetje aan de late kant hoewel een ander dat vast anders ziet en ik ook wel snap waarom je wilde wachten. Ik ben het er helemaal mee eens dat je tegenwoordig voorzichtig moet zijn hierbij en voor jezelf moet zorgen, maar tegelijk zit daar naar mijn mening wel een grens in en maak je als werknemer nu niet echt een goede indruk als je zo lang zou gaan wachten tot je je zwangerschap meldt.

Zelf werk ik flexibel in de zorg en wist ik dat mijn zwangerschap waarschijnlijk wel voor wat problemen voor mijn werkgever zou zorgen. Ik was meer ziek, was minder flexibel en werkte daardoor ook minder. Hebben daar vanaf het begin heel open over gecommuniceerd, vond het zelf ook míjn verantwoordelijkheid om hen op de hoogte te houden. In de zorg kun je, net als in het onderwijs denk ik, niet altijd op stel en sprong ziekmelden / weggaan / verwachten dat je collega's jouw werk overnemen. Werkgever waardeerde mijn eerlijkheid, verantwoordelijkheidsgevoel en loyaliteit naar werk heel erg, hebben er daarom ook zoveel mogelijk rekening mee gehouden en ik voelde me daar zelf ook veel prettiger bij.

10. nieko

nieko Actief lid

2 dec 2013
    169
    0
    0
    NULL
    NULL
    Thanks voor jullie reacties. Jullie hebben allemaal gelijk haha, en dat maakt het dan ook een dilemma voor mij ;)
    Maar, de meeste van jullie vinden dat ik het moet gaan vertellen, en ik neig daar iij steeds meer naar. Voel me daar beter bij en dat is ook wat waard!

11. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Als je nog maar 17 weken was geweest bij de start van 't nieuwe jaar zou ik zeggen "Zwijgen!".

Maar het pas vertellen met 27 weken ... dat wordt echt wel een moeilijke. In principe heb je er alle recht op en er is inderdaad wel een kans dat je contract niet verlengd wordt.
    Maar ze gaan je inderdaad wel "zien komen" met je dan niet meer te verbergen buik helaas ...

Zijn er toevallig geen andere zwangeren en hoe hebben ze daar gereageerd?

12. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.185
    10.763
    113
    Een leidinggevende in het onderwijs weet donders goed de risico's van het aannemen van vrouwen in de vruchtbare leeftijd, en dikke kans dat er daarvoor zelfs back-up plannen klaarliggen. Met 27 weken vertellen is echt veel te laat. Wettelijk mag het, maar goed werknemerschap houdt naar mijn idee in dat je een zwangerschap toch uiterlijk vroeg in het tweede trimester meedeelt. Gewoon vertellen, nu, en dikke kans dat je hartelijke felicitaties krijgt. Niet vergeten dat je werkgever gewoon jouw salaris terugkrijgt van het UWV. Dus waarom zou hij een goede leerkracht laten lopen? Hij heeft in je geïnvesteerd!

13. MomQ 2 be

MomQ 2 be Bekend lid

28 jan 2012
    532
    0
    0
    Noord Holland
    Dit is een goeie, ik zou het iig wel gaan vertellen ... je kan het eigelijk niet maken om het na de vakantie te vertellen...want dan heb je misschien wel een contract ...maar bij de volgende verlening heb je dikke kans dat je alsnog op straat staat;) zou me eigen ruiten (lees kansen) niet inslaan op deze manier:cool: succes!

14. nieko

nieko Actief lid

2 dec 2013
    169
    0
    0
    NULL
    NULL
    Heb inmiddels -na wat gezeur van mijn kant- mijn contract binnen. Dus gelukkig kan ik het nu vertellen. Voel me er nog wel wat lullig over (snel contract tekenen en dan zeggen dat ik zwanger ben...), en zoek nog een beetje naar de juiste woorden om het te vertellen, maar verder besef ik me wel degelijk dat ik hierin gewoon aan mezelf moest denken.

Thanks iig voor jullie meningen!

15. Wevin

Wevin Actief lid

13 mrt 2014
    351
    0
    0
    Overijssel
    Hoe hebben ze gereageerd?

16. Amare

Amare Niet meer actief

Hoe is het gegaan?