zittend werk en minder werken?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door anoniempje24, 23 jul 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. anoniempje24

anoniempje24 Actief lid

9 mei 2008
    201
    0
    0
    hallo Dames,

Ik heb een vraagje, ik heb sinds een tijdje last van bekkeninstabiliteit..
    Nu adviseert de fysio om minder te gaan werken..omdat ik een zittend beroep heb..

weet iemand waar ik de richtlijnen kan vinden hoeveel uur ik mag werken op een dag??

ik hoop dat iemand het weet..

groetjes vivian

2. MvS

MvS VIP lid

19 okt 2008
    5.563
    1
    36
    Ik geloof niet dat daar echt richtlijnen voor zijn. Zover ik het altijd begrepen heb is het met gedeeltelijke ziekmeldingen een kwestie van uitproberen hoeveel je aan kunt.
    Als jij denkt dat het helpt om iedere dag 2 uur minder te gaan werken, dan probeer je dat. Hou je het makkelijk vol, dan kun je altijd nog wat meer gaan werken. Is het niet genoeg, dan ga je nog iets minder. Net zolang totdat jij het gevoel hebt dat je op een aantal uren zit dat je nog vol kunt houden...

Succes!

3. Annemarie76

Annemarie76 Fanatiek lid

25 nov 2008
    2.765
    0
    0
    wijkziekenverzorgende
    West-Stellingwerf
    Volgens mij zijn er ook geen richtlijnen.. Ja je eigen..
    Gewoon uitproberen wat voor jou nog wel te doen is.. De uren die je niet kunt werken wegens de BI de ziektewet in..
    Overleggen met je leidinggevende...

( net wat mn voorganger ook zegt...)

4. anoniempje24

anoniempje24 Actief lid

9 mei 2008
    201
    0
    0
    oke dan weet ik dat...
    want ik heb over een week een afspraak bij de bedrijfsarts maar wil volgende week toch al halve dagen gaan werken want het gaat gewoon niet..
    daar kan de bedrijfsarts niet moeilijk over gaan doen toch???

ik hoor jullie graag

groetjes

5. MvS

MvS VIP lid

19 okt 2008
    5.563
    1
    36
    Op zich doen bedrijfsartsen niet zo snel moeilijk bij zwangerschapsklachten, hoor. Het kan nu eenmaal behoorlijk zwaar zijn, dus als het niet gaat, dan gaat het niet.
    Daarbij is het voor je werkgever financieel niet extra vervelend als jij minder werkt, omdat de uren die jij ziekgemeld bent vergoed worden door UWV.

6. anoniempje24

anoniempje24 Actief lid

9 mei 2008
    201
    0
    0
    oke super bedankt voor je antwoord..
    ik wil heel graag werken volledig maar het gaat gewoon niet dus ja...je voelt je gewoon een beetje schuldig naar de werkgever toe..

7. pixie

pixie VIP lid

30 mei 2008
    12.315
    0
    0
    woonbegeleider psychiatrie
    Leusden
    heb je de mogelijkheid om op een bank te liggen op je werk?

8. anoniempje24

anoniempje24 Actief lid

9 mei 2008
    201
    0
    0
    nee die mogelijkheid heb ik niet..dat is erg jammer..

9. Lemi

Lemi VIP lid

5 okt 2008
    13.306
    0
    0
    Dat schuldgevoel waar je het over hebt herken ik heel erg. Ik ben ook iemand die graag doorwerkt en wel van hard werken hou. Bij mij ging het om andere redenen niet meer en werk nu halve dagen.

Wat je kan doen is eerst je vk bellen en het er met haar over hebben. Als je dat al gedaan hebt, wat zei zij dan?

10. mikki

mikki Actief lid

1 okt 2007
    293
    1
    0
    Rotterdam
    Ik herken dat schuldgevoel ook. Moeilijk he! Ik zou het liefste hebben dat de gyneacoloog tegen me zou zeggen: jij mag nog maar x uur per dag werken. Maar dat doet hij niet, want hij voelt niet wat ik voel en dus moet ik zelf zien uit te vinden wat nog wel gaat en wat niet.
    Mijn vk zei heel streng tegen me dat je gedurende je zwangerschap de basis legt voor de gezondheid van je kindje, waar hij het dus de rest van zijn leven mee moet doen. En dat het dus wel heel egoistisch van mij is om zo hard door te blijven werken terwijl het eigenlijk niet gaat, want dat is slecht voor mijn kindje. Ik probeer dat maar in gedachten te houden, maar het blijft moeilijk!

11. pixie

pixie VIP lid

30 mei 2008
    12.315
    0
    0
    woonbegeleider psychiatrie
    Leusden
    jammer dat je geen bank heb. ik had namelijk elk 2 uur 20 minuten op de bank gelegen en zo krijg ik de afwisseling nodig voor mijn bekken te mogen rusten.

maar aangezien je dat niet kan misschien is er iets te regelen met dat deel die je recht op rust hebt in de zwangerschap..
    namelijk 1/8 van je werktijd heb je recht op rust. zo heb je al een uur per dag dat je zonder ziek melding eerder naar huis mag.

12. anoniempje24

anoniempje24 Actief lid

9 mei 2008
    201
    0
    0
    nou me verloskundige heeft er nog niet veel van gezegd ik zie haar dinsdag..
    maar ik werk nu 6 uur op een dag dus ik ga volgende week voorstellen om 2 uurtjes minder te gaan werken en dan kan ik misschien nog iets thuis doen...
    en dan die week erop moet ik naar de bedrijfarts dus dan kijk ik wat hij er van vindt...
    ik weet wel dat het zo niet verder kan..

heel erg bedankt voor jullie antwoorden..

groetjes vivian

13. MvS

MvS VIP lid

19 okt 2008
    5.563
    1
    36
    Ik was benieuwd of je al bij de bedrijfsarts bent geweest of zo..?

Toevallig werd ik vandaag gebeld door een meneer van UWV om na te vragen hoe het met me gaat, en of ik verwacht mijn huidige 4 dagen wel vol te kunnen houden tot aan mijn verlof. Was eigenlijk best een heel gezellig gesprek, hahaha!

14. Lemi

Lemi VIP lid

5 okt 2008
    13.306
    0
    0
    Wat apart dat ze gaan bellen om te vragen of je 4 dagen wel volhoudt!? Zit je wel gedeeltelijk in de ziektewet ofzo?

15. MvS

MvS VIP lid

19 okt 2008
    5.563
    1
    36
    Ja, ik heb me nu 20% ziekgemeld. Blijkt dus dat het de normale gang van zaken is dat je je 50% ziek meldt, en als het beter met je gaat weer een beetje opbouwt. Dus eigenlijk het omgekeerde van wat ik nu doe. Wist ik veel :D Dus meneer was erg verbaasd dat ik nog zoveel werk. Hij was zelfs een beetje bezorgd of ik het wel ga redden, haha! Best cool...

16. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Houdt er wel rekening mee dat je, als je je een deel ziekmeld, niet door mag werken tot de 36 weken. Je mòet dan met 34 je zwangerschapsverlof in laten gaan...

17. Lemi

Lemi VIP lid

5 okt 2008
    13.306
    0
    0
    Dat geldt alleen als je 6 weken voor je verlof ingaat nog minder werkt. Als je dan weer helemaal werkt dan mag je gewoon 4 weken van te voren met verlof

18. misschienmama

misschienmama Niet meer actief

Ik werk zelf inmiddels 50% en dit zal helaas ook niet meer worden wegend heup en bekkenproblemen.
    Dat ik hierdoor 6 weken van te voren met verlof moet vind ik alleen maar prettig! Kan me niet voorstellen dat ik nog tot 4 weken zou willen werken met deze pijnen.

19. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Uiteraard...

20. MvS

MvS VIP lid

19 okt 2008
    5.563
    1
    36
    Ja, dat wist ik al én werd me door de vriendelijke meneer van UWV ook nog even verteld voor de zekerheid :D
    Ik ben er persoonlijk alleen maar blij om; zou het echt niet meer trekken tot 36 weken - word zelfs al chagrijnig bij de gedachte ;)
    Wel fijn dat je 't nog even meldt!

Deel Deze Pagina