Hoogzwanger solliciteren?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Kar76, 12 aug 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kar76

Kar76 VIP lid

30 okt 2006
    5.124
    0
    0
    Maastricht!
    Ik heb een dilemma... Er is een tweetal vacatures waar ik wel wat in zie. Sluitingstermijn van beide sollicitaties is 1 september, en bij 1 vacature stond dat er op 14 en 15 september gesprekken gepland zijn. Maar.., dan denk ik te bevallen of al bevallen te zijn!

Mijn vraag is eigenlijk: moet ik in mijn sollicitatiebrief(en) vermelden dat ik hoogzwanger ben, met verlof en dus waarschijnlijk die data van de gesprekken niet ga halen?? :(

Mijn vriend zegt nee, want dan is de kans dat je niet uitgenodigd wordt groter. Mijn gevoel zegt ja, omdat ik niet wil liegen en het nogal cruciale informatie is..

(Waarom zijn er nou net nu van die leuke banen....;))

2. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Moeilijk!!!
    Misschien kun je even telefonsich contact opnemen met de bedrijven? En je situatie uitleggen? Dan kun je dat wel in je brieven vermelden.

3. pcj

pcj Actief lid

22 jan 2009
    205
    0
    0
    denk dat het ook in je voordeel kan werken:
    je laat zien dat je heel graag die baan wilt. Je kunt altijd aangeven dat je die week niet beschikbaar bent en zelf gelijk een datum/week aangeven wanneer je wel kunt.
    de aanvangstdatum van het dienstvervband zal pas na je zwangerschap en je verlof zijn en dat is weer gunstig voor de werkgever...

4. Elmo

Elmo Niet meer actief

Ik ben altijd voor: eerlijk zijn!
    Als ze je vervolgens uitnodigen en je zegt dan: euh...mijn vliezen zijn zojuist gebroken...komt niet over of je een betrouwbaar persoon bent (vind ik).

Dat je solliciteert ondanks dat je hoogzwanger bent, deze baan dus echt wilt hebben, zou mij als aanstaand werkgever, veel meer zeggen.

Maarja, dit soort dingen zijn persoonlijk he.

Kan je niet undercover bellen? :D

5. Kar76

Kar76 VIP lid

30 okt 2006
    5.124
    0
    0
    Maastricht!
    Precies, zo denk ik er eigenlijk ook over.. Ik denk dat ik 't maar gewoon ga vermelden. Of eerst bellen en mijn vraag voorleggen.

6. Tantan

Tantan Fanatiek lid

25 feb 2009
    1.103
    0
    0
    Roosendaal
    Ik zou ook voor de eerlijkheid gaan. Ze zeggen toch altijd dat eerlijkheid het langst duurt? Willen ze je niet uitnodigen omdat je hoogzwanger bent (of net bevallen) dan vind ik dat eigenlijk discriminatie!

(Effe persoonlijk: Waar heb jij die leuke banen gezien? :D)

7. Bri

Bri Niet meer actief

Ik zou bellen en de situatie voorleggen. Misschien kun je wel komen op die data, misschien niet. Maar het zegt inderdaad veel over je motivatie, dat je zelfs nú aan solliciteren op hun vacatures denkt!
    Leg vooral de nadruk op het feit dat de vacature jou heel erg aanspreekt (en waarom) en dat jij denkt daar geknipt voor te zijn (en waarom). Maar dat er één maar is, en dat is het feit dat jij dan op ieder moment kunt bevallen.

Andere kandidaten zijn ook niet van vandaag op morgen beschikbaar, die hebben toch ook te maken met een opzegtermijn bij hun huidige baan, dus het is voor hen toch ook helemaal niet nadelig dat je nog met verlof bent?!

Héééél veel succes, zowel met solliciteren als met bevallen!

8. Snoekems

Snoekems Bekend lid

18 jan 2009
    703
    2
    0
    Brabant
    Gewoon doen! En eerlijk vertellen dat je aan het eind van je zwangerschap zit en dat je toch graag op gesprek wil komen en dan een alternatieve datum doorgeven waarop je wel kunt komen. (2 weken eerder ofzo). Mochten ze je dan niet uitnodigen op gesprek, weet je ook gelijk voldoende.
    Ik begin maandag ook met een nieuwe baan en heb ook meteen bij verteld dat ik zwanger was toen ik gesprek had. Mijn aanstaande werkgever waardeerde mijn eerlijkheid enorm en gaf direct aan dat ze zwangerschapsverlof al automatisch incalculeren als ze een wat jongere vrouw aannemen.
    Wat ik wél gedaan had was de randvoorwaarden helder hebben (hoeveel uur wil ik gaan werken, hoe ga ik het regelen met opvang etc) en dat ook gelijk besproken. Zo werd duidelijk dat ik er goed over nagedacht had en dat ik gemotiveerd was om er echt iets van te maken. Bij mij heeft het in ieder geval absoluut geholpen!

Deel Deze Pagina