Het duurt nog een week of 19, maar ik ben mij zo zachtjes aan alweer aan het verdiepen in de bevalling. Tijdens de bevalling van mijn dochter moest ik hals over kop naar het ziekenhuis en daar ben ik al liggende bevallen (m.b.v. vacuümpom en knip). Deze bevalling hoop ik het anders te gaan doen . Nu heb ik wat informatie gelezen over de baarkruk en de baarschelp. Wie van jullie is bevallen op een baarkruk of baarschelp en wil vertellen hoe dat, letterlijk en figuurlijk, bevallen is? Alvast bedankt!
Zelf zou ik het niet weten, maar ik hoor vaak dat vrouwen het fijner vinden dan liggend bevallen. Ik zou bijv. in bad willen bevallen omdat dat mij prettiger lijkt.
Mijn schoonzus wilde graag op de baarkruk bevallen, maar dat mocht in het ziekenhuis niet.... Door de zwaartekracht is (blijkbaar) je kindje er wel 'sneller' uit, maar de kans op uitscheuren ook groter. Dat risico wilde ze niet lopen. ( was tweede kindje, eerste was met ks geboren, misschien dat dat ook meespeelt)
Hier bij de eerste op de baarkruk gezeten. Beviel goed omdat ik geen persweeen had en op eigen kracht haar door het geboortekanaal moest krijgen. Door de zwaartekracht en het recht op zitten ging dit vele malen makkelijjker dan op bed. Ik ben wel toen het hoofdje bijna stond op bed gaan liggen en heb daar nog 2 keer geperst voordat ze er was. Had een klein scheurtje die met 2 hechtingen is gemaakt voor de mooi. Er zijn ook vrouwen die op handen en knieeen en zelfs staand bevallen.
Ook ik heb de baarkruk gehad omdat ik niet kon liggen op bed ivm enorme rugweeen. Kon het liggen echt niet verdragen. De baarkruk vind ik echt veel fijner, maar helaas moest ik toch nog met gillende sirenes naar het ziekenhuis dus ben er niet op bevallen. We gaan nu voor onze 2e en ik wil toch weer proberen de baarkruk te krijgen bij een eventuele volgende bevalling.
Bij de 1e wel erop gezeten met de weeen opvangen. Uiteindelijk toen op bed bevallen omdat de ween afzakten en werd geknipt. Bij de 2e in bad bevallen en mocht er een 3e komen, kies ik daar weer voor.
Ik had hele erge rugweeen dus vk rade aan even op de baarkruk te zitten. Ik vond de weeën toen beter te doen, ik mocht zelfs meekijken in de spiegel (heb ik netjes afgewezen zag ik niet zo zitten). Ben wel op bed bevallen want heb 2,5u geperst omdat meneertje handje/arm naast z'n hoofd had. En dat persen was op bed wel beter vol te houden voor mij..
Geen ervaring met de baarschelp, wel met de baarkruk. Ik had erge rugweeën en had al een uur gestaan, want liggen lukte niet. Toen ik moe werd, mocht ik op de baarkruk zitten. Ik had toen 4 cm ontsluiting en een weeënstorm. 10 minuten later kreeg ik een enorme perswee die mij volledig overviel en in die ene wee vloog mijn zoontje eruit. De verloskundige zat op een stoel tegenover me en die kon nog net een snoekduik maken om hem op te vangen. Dat ging dus gesmeerd, haha. Nadeel vond ik dat ik gelijk daarna toch het bed op moest klimmen, omdat de placenta er direct achteraan kwam en ik nogal veel bloed verloor en dus moest gaan liggen. Dat verhoogde bed was toen niet echt handig. Ik was wel enigszins gescheurd (ca 8 hechtingen), en vooral erg geschaafd van binnen door de vaart waarmee mijn zoontje zijn weg naar buiten baande. En doordat de bevalling zo snel ging heb ik ook nog een aantal dagen flinke naweeën gehad, waar ik bij de eerste helemaal geen last van had. Ik heb zeker 5 dagen de maximale dosis paracetamol moeten slikken om het uit te kunnen houden. Toch zou ik zo weer kiezen voor de baarkruk. Ik vond liggend bevallen bij de eerste prima, maar zittend nog fijner bij de tweede. Ook voor mezelf vond ik het fijn dat ik niet zo met m'n hele hebben en houden open en bloot op bed lag. Ik voelde me ook wat meer actief betrokken bij de bevalling en niet hulpeloos liggend afwachten wat er gaat komen, terwijl iemand me helpt om mijn benen om hoog te houden etc. Weet niet goed hoe ik het moet omschrijven, maar zittend was echt fijner.
Ik ben ook op de baarkruk bevallen omdat ik ook rugweeen had en liggen niet prettig meer was. Die baarkruk was een hele verademing en ik zou het bij een volgende zo weer doen als het kan!
Ik heb bij allebei mijn zoontjes op de baarkruk gezeten, ik vond het een prettige natuurlijke pershouding. Als ik weer zou mogen bevallen dan zou ik hier weer voor kiezen. De jongens zijn trouwens beide niet geboren terwijl ik op de baarkruk zat, bij de eerste moest ik toch weer op bed omdat hij niet goed eruit kwam (heb totaal ook 2 uur moeten persen) en bij de 2e moest ik ook op bed, alleen kwam hij toen nog niet en moest ik naar het ziekenhuis, hij bleek een sterrenkijker en moest met de vacuümpomp gehaald worden. (had trouwens 2 9 ponders en ben bij allebei niet uitgescheurd/geknipt)
Bedankt dat jullie je ervaringen willen delen. Ik ga aan mijn verloskundige vragen hoe zij tegenover deze manier van bevallen staat. Het lijkt me toch wel een stuk prettiger dan liggend bevallen.
Ik kan je alleen als tip mee geven dat je in je bevallingsplan erbij kan vermelden dat de baarkruk mee moet maar dat je niet zeker bent of je hem gaat gebruiken. Heb ik nu ook gedaan
Ik heb nu enkele boeken gelezen en het erover gehad op de haptotherapie. Er gaan veel wilde verhalen de ronde over verticaal bevallen die onnodig zijn. Verticaal bevallen geeft naar de ervaringen juist MINDER kans op uitscheuren. Dit omdat de druk verplaatst wordt van naar achteren richting perineum/anus (bij liggen op de rug) naar meer naar voren. Ik weet nu ook waar het liggend bevallen vandaan komt. Op veel plaatsen ter wereld bevallen ze staand of hurkend. Alleen in de gemedicaliseerde wereld wordt liggen aanbevolen. Het begint nu echter langzaam weer om te draaien, omdat de verticale bevalling voordelen heeft voor moeder en kind. Alleen... onze medische wereld is er nog vaak huiverig hiervoor. Ik heb één boek nog hier... ik zou morgen wel even de voordelen kunnen plaatsen als men geïnteresseerd is...
Ik wilde wel op de baarkruk, en de vk heeft m ook netjes meegenomen - ik lag echter ondertussen op bed met vo toen ze binnenkwam, dus er was geen tijd meer om alles klaar te maken en eigenlijk wilde ik ook helemaal niet meer mijn bed af en mijn kamer uit... wel een stuk geperst op handen en knieen, tot de vk me vertelde te gaan liggen
Hier tijdens het persen op de baarkruk gezeten en zo is onze dochter ook geboren. Echt super vond ik het en wil het bij de 2e absoluut weer zo! Mijn vriend zat achter mij op een stoel, ik hield zijn handen vast en hij fluisterde constant in mijn oor hoe geweldig ik het deed. Ik vind het echt een aanrader!
komt 'ie... geloof dat ik de hele riedel heb. Hoop dat ik het kort en bondig, maar toch begrijpelijk heb neer kunnen zetten. Anders vraag maar. Allereerst: redenen die meegespeeld hebben in de opkomst van liggend bevallen: - Eerst moesten de vrouwen met complicaties liggend gaan bevallen, vanwege de opkomt van de artsen, de chirurgijns (eerst alleen door vroedvrouwen uitgevoerd). Zij konden hun werk zo beter doen. Dit is eind 17e eeuw. - Rond 1850 werd de houten toeter uitgevonden, het werd door steeds meer vroedvrouwen en artsen gebruikt om de harttonen van de baby in de gaten te kunnen houden. Vanwege het veelvuldig gebruik van de toeter was het noodzakelijk dat de vrouw op de rug ging en bleef liggen. Nu moesten ook de ongecompliceerde bevallingen in liggende houding gedaan worden. - Verder speelt waarschijnlijk ook nog de kijk van mannen op vrouwen in vroeger tijden mee. De mannelijke chirurgijns wensten niet voor vrouwen op de knieën te gaan, zij hadden de macht. Met de komst van het doppler apparaat om de harttonen te kunnen horen is de verticale bevalling weer een mogelijkheid geworden. De voordelen van de verticale baringhouding: - Een grotere beweeglijkheid van het bekken (optimaal wanneer er geen tegendruk is van een onderlaag als een matras). De zweedse gyneacoloog Chr. Ehrström heeft dmv röntgen onderzoek ontdekt dat de opening zo maar 1,5 cm groter kan worden bij een hurkende houding. Dit komt doordat de bekkeningang beter wordt aangepast aan het hoofd van de baby. Kortgezegd: het lichaam is fysiologisch gemaakt om verticaal te bevallen. - Hulp van de zwaartekracht, deze kracht is na onderzoek vergeleken met de kracht van een vacuümverlossing. Het voegt veel extra kracht toe. Tijdens een wee komt de baarmoeder ook iets naar voren, bij een rugligging kost dit de baarmoeder veel meer kracht. Tevens:bij rugligging moet de baby tegen de zwaartekracht in iets naar boven geperst worden vanwege de anatomie (staartbeen en de ingang van de vagina gaat schuin richting rug). Weer extra energieverspilling. Als laatste: tijdens de weeënpauze zorgt de zwaartekracht ervoor dat de baby niet weer een stukje terug naar binnen glijd, je hoeft dus geen energie te verspillen om steeds over dit punt heen te komen. - Rugligging zorgt ervoor dat grote bloedvaten nauwer worden, zoals de onderste holle ader die richting hart loopt. Ook de toevoer van zuurstofrijk bloed naar je eigen organen en naar de baby wordt hierdoor verminderd. Weeën geven extra druk op de bloedtoevoer, belemmert die tijdelijk. Pauzes tussen de weeën zijn ervoor om de bloedtoevoer te laten herstellen, wat in rugligging niet optimaal benut kan worden. In een verticale houding is de conditie van de baby na geboren te zijn beter dan in een liggende houding. Alles ondersteund door wetenschappelijk onderzoek van zuurstofwaardes in het navelstrengbloed. - Onderzoek geeft aan dat de weeën effectiever zijn in verticale houding, zowel in de ontsluitingsfase als in de uitdrijvingsfase, de bevalling duurt hierdoor gemiddeld korter. Een horizontale houding werkt de kracht van de weeën tegen. - Verticale houding geeft een kleinere kans op scheuren in het perineum, omdat de druk meer naar voren gelegd wordt. In rugligging drukt het kind meer op dit gedeelte. Wel is er door de drukverlegging naar voren iets meer kans op kleine scheurtjes in de schaamlippen, maar in vergelijking helen deze sneller en hoeven vaak niet gehecht et worden (zijn dus niet groot). Schaammlipscheurtjes laten geen vervorming van de vagina ingang na. - De vrouw voelt zich geen lijdend voorwerp waarover beslist wordt, ze voelt zich in een verticale houding veel meer sociaal gelijk. Ze heeft alles meer zelf in de hand. - Verder: mocht er ontlasting komen, dan ligt de vrouw hier niet mee in het volle zicht, dit geeft voor veel vrouwen een gevoel van veiligheid. De vrouwelijke geslachtsorganen zijn zo ook meer bedekt, zijn niet in het volle zicht. De verloskundige of arts kan echter toch alles goed in de gaten houden,door voor de vrouw te gaan zitten.
Helemaal mee eens. Het stukje over inscheuren klopt ook, ik was naar voren gescheurd, niet naar achteren. Ook de laatste twee puntjes vind ik erg waar. Ze zeggen altijd wel dat je je daar niet druk over maakt wat er allemaal te zien is van jezelf tijdens een bevalling en in zekere zin is dat ook wel zo, maar als je er niet zo bij hoeft te liggen is dat toch wel prettig.