een dikke vette JAH heerlijk ideaal super! je weet precies waar je heen moet drukken door je houding werkt de zwaarte kracht mee... je man helpt je acties, door je te ondersteunen... ik kon vanwege mijn bi niet liggen, dit was ideaal! bij een tweede zeker weer.. iedere bevalling is natuurlijk anders, maar je kan altijd nog op bed gaan liggen!
ja zeker doen! Let wel op dat je tussendoor even loopt of op bed gaat liggen voor je bloedsomloop, maar daar zal de vk je wel in sturen. Veel beter dan hulpeloos op je rug liggen!
Mijn moeder is zo bevallen van mijn zusje en die probeert het mij nu ook aan te smeren Zij vond het geweldig!
Ik wilde met baarkruk bevallen deze 2e keer maar mijn vk raad dat juist niet aan ivm met mijn BI. Doordat je op een baarkruk de zwaartekracht mee laat werken kan de baby er wel eens met heel veel snelheid eruit komen en dat schijnt funest te zijn voor je bekken.
geen eigen ervaring, maar gisteren bij de terugkomdag van de yoga bleken er ook 2 bevallen te zijn op de baarkruk en zij vonden het erg prettig. De 1 gaf zelfs aan dat de pijn een stuk minder werd toen ze eenmaal op de kruk zat. Ze hebben overigens wel beiden snelle bevallingen gehad, misschien maakt dat ook uit, ik weet het niet. Zelf had ik te veel pijn en wilde ik echt niet van bed af en liever helemaal niet bewegen..
De baarkruk lijkt mij heel fijn. Maar ik heb gehoord dat de verloskundige hier het liever niet doet. Want schijnbaar willen veel vrouwen tijdens de bevalling toch liever liggen, en dan hebben ze die kruk voor niks meegesjouwd... Maar ik ga het wel overleggen met de vk.
Mijn moeder beviel van mij liggend in het ziekenhuis met een klein beetje vacuumpomp. In principe geen superlange bevalling voor een 1e, 8 uur namelijk. Maar bij mijn broertje vroeg ze in het ziekenhuis om de baarkruk. mijn vader zag hem staan. en 2 of 3 keer persen in hij was er, dus die zegt ook dat het ideaal is om zo te bevallen. Ik vraag me af: is gehurkt of in hondjespositie ook vergelijkbaar met bevallen op de baarkruk? Lijken mij namelijk perfecte houdingen.
Gehurkt kun je ook goed ondersteund worden (moet aan elke kant iemand naast je staan). Maar hondjespositie lijkt me heel erg vermoeiend. Je leunt dan de hele tijd op je armen...
een hele grote JA, Ik had een supersnelle bevalling 8cm ontsluiting in 1,5 uur, en daardoor vond ik de omschakeling van weeen naar persweeen heel heftig en lukte dat liggend op bed niet zo goed, toen ik op de baarkruk mocht was het echt een verademing 2x persen en daar was ie
Zat hier ook over te denken, aangezien mijn vorige bevalling door BI... niet prettig was, omdat ze met 4 man mn benen vast moesten houden..... Alleen hoe zit dat dan als ze moeten knippen? Vorige bevalling was met de vacuum... dat kan toch niet op zo'n kruk...? Moet je dan weer t bed op....? lijkt me ook drama...
ja als t niet gaat dan moet je t bed weer op. ik heb bij de vorige bevalling ook last van mijn bekken gehad en daarom is mijn familie wat huiverig dat ik weer op de baarkruk wil. De vk zegt dat ik dan evt het laatste stuksje op de kruk kan doen, of juist bij de persweeen op bed kan gaan liggen omdat t anders misschien te snel gaat. Plus dat ze zegt dat je niet langer als 10 minuten erop moet blijven en in de tussentijd even moet gaan staan of lopen voor de bloedsomloop.
Ik heb het ook met de VK erover gehad. Zij was er erg positief over. Maar het laatste stukje moet dan wel op bed, anders kunnen ze het hoofdje niet zien aankomen. Ik lees allemaal erg positieve berichten hierover. Ik ga het zeker proberen! Bedankt voor al jullie reacties! Liefs Marielle
Hier een gedeelte op de baarkruk gedaan. Vond het erg fijn, vooral vanwege de afwisseling. heb in totaal meer dan een uur geperst, dus dan wil je wel ff anders zitten Mijn fysio had het mij aangeraden i.v.m. bekkenklachten (wat gek dat sommige vk's dan zeggen dat je het dan juist niet moet doen), omdat de belasting dan symmetrisch is. (in tegenstelling tot liggend waarbij andere mensen je knieën naar je toe trekken, dat moet je dus liever niet laten doen bij bekkenklachten! zelf je benen naar je toe trekken of losjes laten hangen als het je niet meer lukt. maar goed, da's offtopic) uiteindelijk toch liggend bevallen, omdat de vk de hartslag niet goed kon horen. bij een 2e (of 3e, ...) wordt het minder vaak aangeraden, omdat het dan wel 's te snel kan gaan en de kans op uitscheuren groter wordt. ik had ook flinke aambeien (en die zijn er natuurlijk niet kleiner op geworden ) maar dat was geen belemmering. Staan of lopen tussen de persweeën.... hmmmm, dat had ik geloof ik niet eens gekund, ik was doodmoe van het persen en moest al m'n energie verzamelen voor de volgende! Bed af en weer op ging nog net, manlief was er ook nog! Die heeft me onder m'n oksels gepakt en heeft me praktisch het bed op getild... Ik werd trouwens niet aan beide zijden ondersteund, maar m'n vriend zat (met een kussen voor de steun ertussen) achter me en hield me daar vast. Ging super! voor mij dan, kan me niet voorstellen dat hij comfortabel zat, maar dat kon me op dat moment niet zo heel veel boeien.. edit: zie nu dat die ondersteuning werd bedoeld bij gehurkt zonder baarkruk. Lijkt me doodvermoeiend, vond het wel fijn om van onderen gesteund te worden. maar misschien zijn anderen fitter in deze fase? Ik had een flinke weeënstorm gehad en zeker een half uur persweeën weg zitten ademen voordat de VK er was. (enne, ben ook de jongste niet meer )
Kan ik uit jullie verhalen op maken dat de baby dus in de meeste (alle?) gevallen niet 'op' de kruk wordt geboren? dat het dus meer bedoeld is om de persweeen een eindje op weg te helpen?
Ja meestal wel, want de vk vinden het vaak fijner het laatste op bed zodat ze het goed in de gaten kunnen houden.
heb niet alles gelezen dus weet niet of het al eerder gevraagd is, maar als je op de baarkruk gaat kan je geen epidurale nemen toch?
Ben 2x bevallen op de baarkruk. Ideaal. Het is een veel natuurlijker houding. Dat persen op bed kon ik echt niet, het lijkt net of je liggend moet poepen (dat wil toch ook niet? ) Beide kids zijn ook geboren terwijl ik op de kruk zat. De VK vond dat prima (ze zat zelf wel in een onmogelijke houding) Je moet wel goed luisteren naar de VK. Omdat je de zwaartekracht mee hebt, is de kans op uitscheuren groter. Dus echt zuchten wanneer de VK dit aangeeft. Bij de 1e heb ik dat niet gedaan, gevolg was 8 hechtingen. Bij de 2e wel goed geluisterd en toen maar 3 hechtingen.
Ik ben op de baarkruk bevallen en hoefde niet terug op bed. Er was een spiegel onder gelegd zodat de gyn alles goed kon zien en de baby op kon vangen. Kon het zelf ook goed zien dat had nou niet gehoeven Toen ik na 15 minuten liggend op bed persen voelde dat er weinig beweging in zat heb ik de baarkruk gevraagd zodat inderdaad de zwaartekracht een handje helpt. En waarschijnlijk heb ik mezelf zo ook een knip bespaard want ze lag in aangezichtsligging (sterrenkijkertje). Maar als het zover is, merk je vanzelf waar je behoefte aan hebt, zitten/liggen etc.