Welke anticoceptie na bevalling bij borstvoeding.

Discussie in 'Anticonceptie' gestart door me1989, 23 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. me1989

me1989 Fanatiek lid

29 dec 2013
    3.444
    1.199
    113
    Dat ik hier al over nadenk haha.. Ik ben nu bijna 39 weken zwanger en ondanks dat je het niet gelijk na je bevalling weer gezellig gaat maken met je partner wil ik straks wel beschermd zijn. 1 kindje vind ik voorlopig wel genoeg..

Als het lukt wil ik borstvoeding gaan geven. Mag je dan gewoon de microginon (hoe schrijf je dat?) pil? Ik twijfel tussen die pil en een spiraaltje en hoor graag jullie ervaringen. Ook wil ik graag weten na hoe lang je dan weer beschermd bent tegen een volgende zwangerschap.

2. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.220
    4.520
    113
    Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Vruchtbaarheid - Borstvoeding en anticonceptie

Niet gebruiken in combinatie met borstvoeding
    Persona® (niet betrouwbaar genoeg tijdens borstvoeding).
    Combinatiepil (eventueel wel na zes maanden).
    Vaginale ring (eventueel wel na zes maanden).
    Anticonceptiepleister (eventueel wel na zes maanden).
    Wel gebruiken in combinatie met borstvoeding
    Alle overige vormen van anticonceptie zoals mannelijk en vrouwelijk condoom, pessarium en portiokapje.
    Voor de lactatie-amenorroemethode geldt: alleen in de eerste zes maanden, alleen bij volledige borstvoeding en totdat je ongesteld bent geworden, en niet van toepassing voor moeders die regelmatig kolven.
    Let op: voor prikpil, minipil en implantaat geldt: liever niet in de eerste zes weken na de bevalling en houd rekening met het risico op productievermindering.
    Ook spiraaltjes niet plaatsen in de eerste zes weken na de bevalling; de baarmoeder moet zich eerst goed herstellen. Specifiek voor het hormoonspiraaltje geldt: houd rekening met een kans op productievermindering.

microgynon pil kan niet bij borstvoeding, wel cerazette (minipil)
    anders een spiraaltje, dat is wat rotter om te laten plaatsen, maar je kunt het wel 5 jaar laten zitten. een koperspiraaltje kan zelfs 10 jaar blijven zitten.
    Verdere info zal ik als ik jou was aan je verloskundige of huisarts vragen, deze beginnen hier vaak zelf ook nog over tijdens je kraamweek! succes!

3. Fleurop

Fleurop Fanatiek lid

2 jul 2010
    1.684
    0
    0
    Psychiatrisch verpleegkundige
    Overijssel
    Implanon.
    Of gewoon de eerste tijd condooms (eerst eens zien hoe borstvoeding gaat )... Alles went . De eerste paar weken heb je toch geen seks :)

Microgenon kan niet met borstvoeding.

4. Beckje

Beckje VIP lid

12 jul 2010
    8.652
    4
    36
    hier de minipil gehad. beviel prima :)

5. Cathelijne1986

Cathelijne1986 Niet meer actief

Implanon. Mijn productie liep er helemaal niet van terug. Nu is borstvoeding.com ook niet bepaald een onpartijdige bron ;)

6. oxbow

oxbow Niet meer actief

Heb bij de eerste 4 de cerazette geslikt, maar nummer 5 is door de pil heen gekomen.
    Heb nu een implanon en dat is hier een geweldig voorbehoedsmiddel in combinatie met een slecht slapende baby;):cool:

Deel Deze Pagina