Ik weet dat bepaalde rauwe etenswaren tijdens de zwangerschap niet mogen, maar waarom eigenlijk niet? Alcohol en roken snap ik wel, maar waarom bijvoorbeeld geen filet american? Is dat omdat je er sneller ziek van kunt worden omdat er eerder bacteriën in kunnen zitten? Maar waarom zou dat slecht zijn voor de baby dan? Die pakt toch altijd de voedingsstoffen die hij/zij nodig heeft?
Bepaalde ziektes en bacterieen kunnen slecht zijn voor de baby. Die kan dan afwijkingen krijgen. Daarnaast is het echt niet supergoed als jij heel ziek wordt, ook al zou de baby er zelf niet ziek van worden.
n file american kan toxeoplasmose zitten dit kan een oog afwijking te weeg brengen en zelfs blindheid bij de baby. gerookte zalm en rauwe melkproducten kan listeria bevatten. en dat kan vroeggeboorte tot gevolg hebben. kijk anders eens op de site van het rivm daar staat veel op
Ah, ik snap het! Ik wist helemaal niet dat je kindje er afwijkingen van kan krijgen! Ik dacht dat het alleen "gevaarlijk" was ivm voedselvergiftiging... weer wat geleerd! Thanks meiden!
Op deze site van het Voedingscentrum vind je een duidelijk overzichtje met wat je niet mag eten en waarom niet: Niet doen tijdens zwangerschap | Voedingscentrum, eerlijk over eten
Nog erger. Je kindje kan zelfs aan een toxoplasmosebesmetting overlijden in je buik . De kans dat je het krijgt van rauw vlees is klein, maar wel aanwezig.
Sterker nog: van die bacteriën (listeria) en parasieten (toxoplasmose) hoef jij zelf niets te merken, terwijl het kind in je buik er erg ziek van kan worden. Dan heb je dus niet eens door dat je 'fout' vlees hebt gegeten. Vandaar het advies om geen rauw vlees te eten.