Hallo! Gisteren de eerste echo gehad. Natuurlijk helemaal geweldig om een hartje te zien kloppen en zeker te weten dat er echt een klein mensje in de lijf groeit! Nu had ik alleen een vraag over de termijn. De dame ging meten en kwam net 2,89 cm tot de conclusie dat ik 9 weken en 3 dagen zwanger zou moeten zijn. Mijn laatste menstruatie was 20 augustus, waardoor de berekeningen 10 weken en 3 dagen aangeeft. Nu mijn reden tot twijfel: Omdat mijn cyclus ooit erg slecht was (voor ik met de pil begon) werd mij aangeraden ovulatietesten te gebruiken om in de gaten te houden wanneer mijn cyclus op gang zou komen. Op 2 september was er een mega-duidelijk tweede streep op de test en die wetenschap hebben we natuurlijk goed benut. De dag erna al geen tweede streep meer.....en eigenlijk ook geen sex meer gehad in de week daarna. De bevruchting zou dus echt met dat eitje gelukt moeten zijn (heb nog de hele week die ovulatietesten gebruikt, had vroeger drie ovulaties per maand....vandaar de vele testen). Ook las ik thuis in mijn negen-maanden boek dat op deze dag (die in mijn boek dus slaat op 10 en een halve week) de beby tussen de 28 en 31 mm is.... Mijn kleintje is nu bijna 29 mm....dus ook helemaal volgens het boek? Kan het zo zijn dat ik op zaterdag mijn meest vruchtbare dag heb, maar pas zeven dagen later echt bevrucht ben? Ik vond het ook zo typisch dat het exact een week verschilt, op de dag af! De echodame zei wel iets over de vage meetapparatuur, maar ja..... Het is geen groot hekelpunt natuurlijk, die ene week....maar ik was zo nieuwsgierig dat ik toch even de vraag stel. Zeker omdat ik overal lees dat een eitje maar drie dagen vruchtbaar is....en dus geen zeven!?!?! Nou ja, vast bedankt in ieder geval! Groeten Juud
Hoi Juud, een meting kan inderdaad altijd wat afwijken. Als deze meting meer dan een week verschilt met de uitgerekende datum aan de hand van de cyclus, wordt er nog een echo gemaakt 1-2 weken later en wordt, als het dan nog zo is, de uitgerekende datum aangepast. Bij jouw hoeft dat dus precies niet. En die week verschil is gewoon toeval. Het zal waarschijnlijk een combinatie zijn van de meetfout marge met een eventueel laat bevrucht eitje (lees: ongeveer 1 dag). Geen probleem dus. Groetjes Brigitte