Baarmoeder verzakking

Discussion in 'Na de bevalling' started by Droompje123, Oct 10, 2023.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Droompje123

Droompje123 Bekend lid

Oct 28, 2020
    680
    738
    93
    Female
    Hoi!

Ik heb het idee dat ik een baarmoeder verzakking heb overgehouden aan mijn zwangerschappen. Maar word niet helemaal wijs van de stappen die ik moet gaan ondernemen. Wat hebben anderen met dit gevoel gedaan? Ben je eerst naar de huisarts gegaan? Heb je zelf een bekken fysio opgezocht en ben je daar gestart? Ik weet even niet goed waar te beginnen.

En ook dames die een verzakking hebben, was er met oefeningen voor je bekken bodem nog iets van verbetering te behalen of is dit meestal geen optie? Snap dat dit ook heel erg ligt aan de graad van de verzakking.. ben een beetje op zoek naar ervaringen want ik vind het best spannend!

2. ZomerBloemen

ZomerBloemen Actief lid

Jan 11, 2023
    141
    144
    43
    Female
    Je kunt zonder verwijzing van een huisarts naar een bekkenbodemfysio. Ik ben daar zo’n 10 weken na de bevalling heen gegaan. Ik heb oefeningen meegekregen en het is bij mij na 11 maanden een stuk beter. Het is helaas wel iets van de lange adem en er is een kans dat het niet helemaal de oude wordt, maar het is het zeker waard.

een tip: heen en weer bouncen op zo’n fitness/zwangerschapsbal is goed voor je bekkenbodem. En als iets wil oppakken/tillen moet je uitblazen ipv je adem inhouden.

3. ZomerBloemen

ZomerBloemen Actief lid

Jan 11, 2023
    141
    144
    43
    Female
    Ik had overigens geen verzakking, maar door de heftige bevalling had mijn lichaam een klap gehad. ‘Het elastiek was uitgerekt’. Dus dat kan ook nog.

4. Droompje123

Droompje123 Bekend lid

Oct 28, 2020
    680
    738
    93
    Female
    Bedankt voor je uitgebreide reactie! Goede van het bounced op de bal, dat heb ik zwanger uren gedaan dus die kan ik er wel weer bij gaan pakken sowieso! En goed om te weten dat het ook nog andere dingen kunnen zijn, oefeningen doen die het beter zouden maken lijken me helemaal prima haha! Nog een paar weekjes wachten dus..

5. Lousanne

Lousanne Niet meer actief

Heel veel vrouwen (zo niet de meeste) hebben wel een verzakking na een vaginale geboorte. Mettertijd (en met het weer sterker worden van de bekkenbodem) wordt dit vaak wel weer beter. Of niet. En dan nog is de vraag of je er last van hebt. Milde verzakkingen heb je vaak helemaal geen last van dus hoef je er ook nog niks mee.
    Ik zie dat je nog geen maand geleden bent bevallen. Dat is hartstikke kort geleden. Kan nog prima bijtrekken. Ik zou lekker rustig aan doen, beetje bekkenbodemoefeningen en tzt dan evt bekkenbodemfysio.

6. Knut10

Knut10 Bekend lid

Mar 16, 2022
    980
    1,193
    93
    Female
    Ik zou langs de bekkenbodem fysio gaan. Die kan je geschikte oefeningen geven voor nu, en voor over een paar weken. Zodat je niet teveel doet nu, maar er wel iets mee kan doen.

7. Ayla7000

Ayla7000 Bekend lid

Jun 24, 2021
    556
    247
    43
    Na mijn 4e bevalling een blaas,baarmoeder en darmverzakking gekregen. Helaas willen ze me niet opereren daar ik jonge kids heb en nog jong ben, ik zou 2x in de week naar de fysio moeten maar ze denken niet dat het zal helpen, en ik ben niet aanvullend verzekerd dus dat kost mij €58 per keer. Dat ga ik niet doen dus doe nu oefeningen thuis maar helaas eenmaal een verzakking zal het er niet beter op worden :(

8. Damay77

Damay77 VIP lid

Apr 18, 2010
    13,734
    7,501
    113
    Female
    Met een verzakking kan het er met fysio en de juiste oefeningen zeker wel beter op worden.
    Hier een 3 dubbele verzakking na de eerste en deze is verergerd na de 2e.
    Bekkenfysio gehad en oefeningen en ik heb er echt nog nauwelijks last van. Alleen soms tijdens menstruatie.

Zou je echt adviseren om voor het aankomende jaar aanvullend te verzekeren zodat je bekkenfysio kan nemen.

9. Yellowstone

May 17, 2023
    89
    45
    18
    Wat fijn te lezen… die je nu nog steeds dagelijks de oefeningen?
    En welke graag verzakking had/heb je?

10. Droompje123

Droompje123 Bekend lid

Oct 28, 2020
    680
    738
    93
    Female
    Bizar dat ik nog steeds geen meldingen krijg op dit forum, zelfs niet van m’n eigen topic o_O

Bedankt voor jullie reacties dames! Ik heb van de week toch maar gelijk een bekken fysio gecontact om advies te vragen en ben daar deze week voor het eerst geweest. Het is nog te vroeg om een verzakking nu vast te stellen maar heb wel al wat lichte oefeningen meegekregen en vooral leefregels om mijn bekkenbodem zo goed mogelijk te laten herstellen voor nu eerst. Was een fijne afspraak en moet nu wekelijks heen.

Heb nu inderdaad een aanvullende verzekering dus maar even kijken hoe dit verder gaat lopen of ik die volgend jaar erop hou..

11. Ayla7000

Ayla7000 Bekend lid

Jun 24, 2021
    556
    247
    43
    Mijn bekkenfysio en fysio in het zh geven de kans dat het verbeterd

12. Ayla7000

Ayla7000 Bekend lid

Jun 24, 2021
    556
    247
    43
    Niet verbeterd mits ik misschien 2x in de week zal komen maar dan nog een groot vraagteken of het gaat helpen.

13. Nelois

Nelois Lid

Feb 6, 2021
    14
    2
    3
    Female
    Hoi allemaal!
    Helaas heb ik zelf ook ervaring met een verzakking. 1 week pp van mijn 2e kindje kreeg ik een 2e graads blaasverzakking. Nu bijna 3 jaar pp en nauwelijks nog symptomen. Mentaal heb ik het er echter wel nog steeds lastig mee. Veel angst hier dat het terug zou verergeren. Ik heb lang bekkenbodemtherapie gevolgd, het programma van Sarah Ellis Duvall (de eerste 9 maanden pp). Mijn graad is aanzienlijk verbeterd mettertijd. Ik heb nu nog een kleine 1e graad (“binnen de grenzen van het absoluut normale na 1 of meerdere vaginale bevallingen” volgens mijn bekkenbodemtherameute), dat kan dus zeker al wordt er vooral over het verbeteren van symptomen gesproken. Ik raad je aan om “postpartum_prolapse” te volgen op IG van Dr. margo. Fantastisch account dat zoveel hoop geeft, zeker in de “early dark days”. Ze heeft ook een super goed trainingsprogramma! Veel succes!

Share This Page