Echo met 7w+6d

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Moon1985, 26 jun 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Moon1985

Moon1985 Nieuw lid

26 jun 2013
    2
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste VK,

Vorige week woensdag een vroege echo gehad met 7w+6d (althans dat dacht ik!)
    Mijn verloskundige kon het vruchtje niet zo goed zien, uiteindelijk inwendige echo, wel een (te traag) kloppend hartje gezien en een vruchtje wat 6w+3d groot was. Verder voel me oké beetje zeurende buikpijn maar dat had ik bij de eerste zwangerschap ook en die is helemaal goed verlopen.

VK zegt dat het ook kan zijn dat de bevruchting later heeft plaatsgevonden, maar ik had al wel een positieve test op 25 mei. (ik gebruik wel altijd van die hyper gevoelige testen die je al 4 dagen voordat je NOD is kunt gebruiken) Ik maak me toch wel een beetje zorgen. Ik mag volgende week voor echo in het echocentrum komen. Ben een beetje benieuwd naar hoe vaak dit voorkomt en hoe vaak het dan toch goed afloopt (wat is mijn kans zeg maar...). Hebben jullie enig idee?

2. Gea T

Gea T Actief lid

26 jun 2013
    445
    0
    0
    Hallo,

Op basis van je positieve test zou je inderdaad verwachten dat je wat verder zou zijn dan 6+3wkn. Echter een meting bij die termijn is nog niet betrouwbaar. Het kan dus zijn dat je toch iets verder bent en er te krap gemeten is (wat dus vaak voorkomt als er bij die termijn een meting verricht wordt). Mocht je inderdaad rond de zes en een halve week zwanger zijn is een trage hartactie niks vreemds. Pas tegen de zeven weken gaat de frequentie omhoog. Het percentage dat er een 'embryonale groeivertraging' gezien wordt is ongeveer 10-20%. Bij een groeivertraging van meer dan een week met een trage hartactie is het risico op een miskraam wel vergoot. Een percentage hierbij wordt niet genoemd in de literatuur. Het algemene risico op een miskraam is ca 10%. Het kan dus echt twee kanten op en het is afwachten op de volgende echo. Veel sterkte met deze onzekerheid!

Groetjes Gea

Deel Deze Pagina